Educația ON: Colectie activitati + jocuri – Link-uri (Draft – Ver 1.0)

Mostra (exemplu): Aici sunt (doar) cateva exemple de activitati si jocuri adecvate pentru ON (Outdoor Non formal) – pe care am dori sa le putem prezenta sub forma de Baza de Date (sau gen Magazin Online) cu posibilitati de filtrari / cautari (pe diferite criterii).

Recomandari:
1) (pt. Educatori): dezvoltati KIT-uri reutilizabile pentru cele mai atractive activitati / jocuri
2) implicati copii – elevi in variatii ale acestor activitati si jocuri
3) participati la un curs de educatie (formare) de tipul Outdoor – Non formal (caci este complementar educatiei formale si mult mai placut pentru toti cei implicati)

* Prezenta pagina este initiativa Fundatiei Snagov si poate fi dezvoltata in colaborare cu diferiti parteneri (proiecte). O prima oportunitate este proiectul POCU „Educație nonformală în sistem outdoor”

   
 

PLIMBĂ BALONUL!
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere: Se vor forma două sau mai multe echipe. Fiecare echipă se va aşeza în cerc. Li se vor da câte un ghem de sfoară foarte lung. Participanţii îl vor arunca de la unul la altul. Odată formată reţeaua, se va aşeza un balon în centru pe care aceştia trebuie să-l ducă pe o anumită distanţă. Ex.: 10 m. Se vor organiza trei runde şi evident, va fi o echipă câştigătoare. Alternativ se poate organiza cu o farfurie şi un ou, taskul fiind acelaşi.

Link-uri utile:

 
 

LA TINTA!
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
În curte (locație), pe o banca se construiesc piramide din pahare de unica folosință pe care sunt scrise diferite cifre. Cu diferite obiecte: mingi de tenis, săgeți cu ventuze, bile de popice, copiii trebuie sa doboare paharele. Pe un panou, fiecare copil va nota cu diferite simboluri punctele doborâte. La final punctele vor fi centralizate si se va desemna echipa câștigătoare.

Link-uri utile
:

 
 

NUMERE IN NATURA
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
În curte (locație) vor fi ascunse pentru fiecare echipa cate 10 mere pe care vor fi scrise cifrele de la 1 la 10. Copiii vor trebui să găsească fructele și să formeze șirul numeric. Echipa care reușește să rezolve sarcina cel mai repede va fi desemnata câștigătoare.

Link-uri utile
:

 
 

MICII GRĂDINARI
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Este o activitate outdoor de educaţie ecologică în care copiii contribuie direct la îmbunătăţirea calităţii aerului, la înfrumuseţarea spaţiului verde al grădiniţei conştienţizând astfel importanţa acestuia pentru viaţa pe Pământ. Muncile pe care le vor executa copiii trebuie să fie adaptate la nivelul lor de dezvoltare psiho-fizică şi trebuie să fie precedate de un serios instructaj de protecţia muncii. Scopul acestui gen de activităţi este de a-I responzabiliza pe copii faţă de calitatea mediului, de a preţui munca şi de a conştientiza valoarea muncii.

Link-uri utile
:

 
 

VÂNĂTOARE DE CULORI
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Identificarea culorilor poate fi destul de dificilă pentru unii copii. Natura ne oferă mijloacele cele mai îndemână pentru a-i învăţa sau pentru a le fixa cunoştinţele despre culori.

Fiecare copil va primi câte o farfurie compartimentată. Cu foarfeca vor decupa bucăţi de hârtie colorată pe care le vor aşeza în fiecare compartiment. Vor ieşi în natură, vor căuta elemente cu culori identice cu bucăţile de hârtie şi vor aşeza elementele pe hârtii. Educatoarea le va cere din când în când să spune ce au găsit şi ce culori are fiecare element.

Vânătoarea le oferă copiilor ocazia de a alerga, de a căuta prin cotloane, de a încerca să-şi depăşească limitele şi chiar fricile. Activitatea le stimulează simţul competitiv.

Link-uri utile
:

 
 

MATEMATICĂ CU BALOANE CU APĂ
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Evaluarea cunoştinţelor despre adunare şi scădere, distracţie şi ştiinţă într-un tot armonios.

Prima etapă a jocului este  pregătirea materialelor:
> cercuri metalice sau din plastic de diferite culori;
> ţinte – stea desenate pe foi şi pe care sunt scrise cifrele de la 0 la 9 şi numărul 10;
> coş de plastic;
> baloane umplute cu apă, pe care sunt scrise diferite operaţii de adunare şi scădere.
> Pe iarbă se aşează cercurile colorate în mijlocul cărora se pun ţintele. Copiii vor alege un balon plin cu apă, vor efectua operaţia şi vor arunca balonul în ţinta care corespunde răspunsului corect.

Link-uri utile:

 
 

PERFECT TEAM
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Este un joc provocator în care trebuie să se caute soluţii. Se vor face două echipe. Singura soluţie este aceea în care ei vor funcţiona ca o echipă. Toţi participanţii vor fi legaţi la ochi şi se vor ţine de mână. Vor avea de parcurs împreună un traseu foarte complicat. Lungimea traseului va fi de aproximativ 100 m pentru o echipă de 10-12 persoane. Este un joc care are şi o soluţie.

Obiective: 1. creşterea încrederii / 2. sincronizare / 3. identificare potenţiali lideri / 4. orientarea către soluţii / 5. orientare către distribuirea sarcinilor / 6. consolidare relaţii între oameni / 7. spirit de echipă / 8. lucrul în echipă

Link-uri utile
:

 
 

PĂIANJENUL URIAŞ
Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Se vor forma două echipe. Exerciţiul este foarte atractiv pentru participanţi. Între doi pomi participanţii îşi construiesc din frânghie o pânză de păianjen. Fiecare ochi al pânzei poate fi folosit de un singur participant. Toţi participanţii vor trebui să treacă în partea cealaltă a pânzei. Jocul este astfel gândit încât, participanţii nu pot realiza sarcina decât după o anumită metodă şi numai cu ajutorul celorlalţi membri.

Obiective: 1. creativitate / 2. Rapiditate / 3. distribuirea sarcinilor / 4. orientarea către soluţii / 5. Sincronizare / 6. creşterea încrederii /7. consolidare relaţii între oameni / 8. recunoaşterea meritelor în cadrul echipei / 9. Distracţie / 10. lucrul în echipă

Link-uri utile
:

 

 

 

VÂNĂTOAREA DE INSECTE

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
perioada de desfăşurare: primăvara/vara


Matematica
şi ştiinţele sunt activităţi foarte agreate de către copii. În general, fiecare unitate preşcolară, inclusiv din mediul urban are câte un spaţiu verde disponibil, ceea ce înseamnă că au numeroase oportunităţi de a desfăşura activităţi de tip outdoor. O zi frumoasă şi însorită de primăvară, vânătoarea de insecte poate fi un bun prilej de a le studia. Pentru început pregătim materialele necesare. Pe o foaie facem o listă cu insectele pe care le întâlnim în mod frecvent în spaţiul verde al grădiniţei. Nu este nici o problemă dacă în ziua respectivă nu le găsim pe toate. Le vom spune copiilor că vom completa lista cu altă ocazie. Lista se întocmeşte împreună cu copiii, chiar dacă va include şi alte vieţuitoare decât insecte. Vom desena în dreptul numelui vieţuitoarelor alese spre descoperire imaginea lor. Mergem afară şi safari-ul poate începe. Copiii vor căuta insectele în toată curtea. Cu un marker fiecare copil va nota pe listă câte insecte a găsit. La sfârşit se va face totalul. Copiii învaţă cel mai bine din experienţa proprie. Căutând şi găsind insecte ei obsevă direct unde se adăpostesc, cum sunt organizate, eventual cu ce se hrănesc. Odată reveniţi în sala de grupă se poate realiza o carte a insectelor în care vor fi consemnate toate concluziile vânătorii sau safari-ul de insecte.

Link-uri utile
:

 
 

GHICEŞTE POZA

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Fiecare echipă primeşte câte un bileţel. Pe bileţel se află un cuvânt/idee/scenetă. Echipa respectivă trebuie să reproducă acel cuvânt cât mai exemplificativ printr-o „poză”. Echipele vor fi puse la o distanţă rezonabilă pentru a nu se auzi/vedea ce pregătesc. Celelalte 5 echipe trebuie să ghicească ce reprezintă poza lor. În momentul în care strategia s-a format, fiecare echipă, pe rând, se va aşeza în poziţia „pozei” şi vor avea aproximativ 30 secunde – 1 minut (discutabil) ca ceilalţi să ghicească cuvântul pe care-l reprezintă.

Obiective: 1. creativitate / 2. lucrul în echipă / 3. inovaţie / 4. distracţie / 5. perspicacitate / 7. distracţie 

Link-uri utile
:

 
 

SĂ NE SALVĂM ÎMPREUNĂ

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Jucătorii alcătuiesc un grup de călători prin junglă, capturat de canibali. Toţi călătorii, stând în picioare şi lipiţi strâns unul de altul, au fost legaţi cu o funie ca sa nu scape. Totuşi, nu sunt paznici, iar dacă grupul reuşeşte să se deplaseze pachet, până în alt loc, va găsi acolo ajutor şi călătorii vor scăpa din cazanul canibalilor.

Obiective: 1. sincronizare / 2. lucrul în echipă / 3. recunoaşterea meritelor în cadrul echipei / 4. apropiere fizică / 5. consolidarea relaţiilor dintre participanţi / 6. competiţie 

Link-uri utile
:

 
 

CULORI AMESTECATE

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
O activitate este cu atât mai interesantă cu cât se bazează pe acţiuni care de regulă sunt interzise copiilor de către părinţi. Acasă nu li se prea permite să se joace cu acuarele şi cu apă. La grădiniţă rar li se permite să amestece la întâmplare acuarelele. De aceea o activitate outdoor în care li se permit aceste lucruri nu poate fi decât benefică.

Copiii primesc foi de carton pe care vor picta cu acuarele linii în duct continuu curbe sau frânte cu cât mai multe culori. Foile vor fi aşezate pe asfalt, iar copiii vor ţinti foile cu baloane cu apă astfel încât culorile să fuzioneze între ele. Foile se lasă la uscat, iar copiii vor căuta să identifice forme în amestecul de culori. Se poate realiza şi cu carioci, dar trebuie să fie de foarte bună calitate, de preferat speciale.

Link-uri utile
:

 
 

DETECTIVII NATURII

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare:
Organizare:

Descriere:
Este o activitate dinamică în care învbăţarea prin descoperirte este la ea acasă. Sunt necesare lupe pentru cercetare şi multă voie bună.

Copiii vor ieşi în curte/locatiei înarmaţi cu lupe şi vor avea la îndemână un panou (carton) pe care vor nota observaţiile. Vor observa cu lupele insecte, solul, plante.

Link-uri utile
:

 
 

TOMATELE

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Scop: dezvoltarea aptitudinilor fizice, a atenţiei şi a strategiei.

Nr. participanţi: minim 7 maxim 15

Materiale: minge

Durata: 20-30 min

Loc de desfăşurare: exterior

Descriere:

Jucătorii stau in cerc, aplecaţi înainte, cu picioarele îndepărtate. Mingea se transmite de la un jucător la altul, cu ajutorul mâinilor, doar la nivelul solului.

Cel căruia îi va trece mingea printre picioare va juca mai departe doar cu o mână. La a doua abatere, se va întoarce cu spatele, jucând din nou cu două maini. La cel de-al treilea gol primit va continua să joace cu spatele şi cu o singură mână, iar la cel de-al patrulea gol jucătorul este eliminat.

Pentru a ne feri de accidente, vom pasa mingea doar la nivelul solului, niciodată prin aer.

Animatorul opreşte jocul dacă mingea este pasată prea tare.

Link-uri utile
:

 
 

INGER BUN, INGER RAU

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere:
Materiale: eşarfe de legat la ochi, obiecte pentru fiecare echipă

Durata:10-15min

Scop: dezvoltarea atenţiei, a logicii, a simţurilor. Vârsta: 10-60 ani

Loc de desfăşurare: exterior

Descriere:
Jucătorii se împart in echipe de câte 3 şi primesc câte o eşarfă şi un obiect

În fiecare echipă un jucător va fi orbul şi va fi legat la ochi.

Ceilalţi 2 jucători se îndepărtează şi hotărăsc cine va fi îngerul bun şi cine va fi îngerul rău, fără ca cel legat să audă, apoi pun obiectul echipei undeva în preajmă.

Îngerul bun încearcă să ghideze spre obiect, jucătorul legat la ochi prin indicaţii verbale, iar ingerul rău încearcă să-l inducă pe “orb” în eroare.

Îngerii nu au voie să atingă orbul!

Jocul se termină atunci când toţi jucătorii legaţi la ochi au găsit obiectul echipei lor.

Link-uri utile
:

 
 

Exemple de bune practici –activităţi derulate in cadrul unor proiecte:

1) Mica mea grădina – elevii au învăţat exersând cum trebuie să planteze în mod corect o planta, dar şi cum trebuie să o îngrijească pentru a se dezvolta armonios.
2) Pădurea, mirific tărâm- drumetie.O astfel de activitate le formează elevilor dragostea de mediu și îi educă în spiritul dezvoltării durabile. În timpul drumeției, am vorbit despre poluarea cu deșeuri, am observat malurile și sensul de curgere al unui pârâu de munte, am recunoscut

plante medicinale, am învățat să facem un foc, dacă ne apucă noaptea pe munte sau am învățat cum să ne orientăm în teren fără hartă și busolă.
3) Apa si sanatatea mea – elevii au invatat despre importanța apei în existența noastră zilnică

si păstrarea și protejarea calității apei.

Activitati desfasurate in cadrul disciplinelor scolare:                                                                               

4) Ora de muzica si miscare, joc şi mişcare se poate desfăşura afară, în curtea şcolii, elevii fiind încurajaţi să participe la jocurile organizate sau să inventeze ei jocuri pe care să le deruleze cu colegii. Dacă în apropierea şcolii există un parc putem merge cu elevii acolo. Astfel, se pot realiza discuţii despre regulile de circulaţie, despre importanţa respectării regulilor de grup, putem face măsurători în parc, organiza jocuri sau observa jocurile derulate de cei mici.
5)  În cadrul orei de comunicare în limba română se pot desfăşura şezători, ateliere de lectură la iarbă verde, şotron literar.

6) La matematică se pot repeta, consolida anumite cunoştinte prin jocuri distractive,se pot face masuratori, compune probleme etc. O oră de recapitulare la matematică pentru capitolul „Noțiuni de geometrie” s-a desfășurat sub forma unor jocuri în aer liber. S-au format câte două cercuri concentrice .Copiii se roteau în direcția acelor de ceasornic, dând mâna cu cel din fața sa și spunându-și numele si un salut.Apoi le-am cerut copiilor să se așeze în formă de pătrat, respectiv dreptunghi. A fost un dificil pentru ei, pentru că până acum se așezau doar în cerc sau în linie.
7) Un alt joc pe care l-am desfășurat a fost “Prinde mingea”. L-am aplicat în cadrul recapitulării operatiilor de adunare si scadere. Un copil aruncă mingea în sus spunând o adunare/scadere. Cel care știa care e rezultatul, prindea mingea, comunica răspunsul corect și arunca el mingea. Jocul s-a terminat atunci când majoritatea elevilor au dat cel puțin un răspuns.

* Principala provocare pentru organizatorul unei activităţi outdoor este cum să transforme materia prima din mintea elevului,trecând-o printr-un proces de învăţare intenţionată,în competenţe funcţionale.

Link-uri utile
:

 
 

CONSTITUIREA ECHIPELOR (mai stabile – diferit de cele adhoc):

Durată: ___ / Vârstă: ___ / Tip: ___  / Categorie: ___ / Arii curiculare – Discipline: ___
Obiective: 1. lucru în echipă / 2. Competiţie / 3. Sincronizare / 4. consolidare relaţii între oameni / 5. Dinamism
Resurse necesare: ___ / Evaluari: ___
Organizare:

Descriere: Conceperea unui nume, a unui blazon, al echipelor, pe tricouri cu spray, pe foi cu markere, etc

Se bazează pe activitatea în echipă putem realiza coeziunea grupului printr-o serie de jocuri de teambuilding.

Recomandabil – outdoor. Durata unei activităţi este de regulă între 30 minute şi 120 minute (în funcţie de nivelul de vârstă al participanţilor se pot organiza runde, se pot da taskuri suplimentare, vor fi puse condiţii care cresc dificultatea activităţii).

Obiective: 1. educarea spiritul de echipă / 2. realizarea identităţii echipei / 3. dezvoltarea creativităţii / 4. Distracţie / 5. indicat printre primele dintre activităţi în cadrul teambuildingului / 6. posibilitate organizare: outdoor/ indoor

Link-uri utile:
 

>>> Mai multe detalii – la Fundatia Snagov: [email protected] / Tel: 0720 762468

Open chat
Concret: CUM putem - ajuta?