C05=Vlad Basarab Țepeș Dracula – Istorie și Legende

Domniile lui Vlad Ţepes (En/Ro) au fost în anii 1488, 1456-1462, 1476. Motivațiile, eforturile și realizările sale –  eclipsează foarte mulți din eroii cunoscuți.
Totuși campaniile de denigrare au ținut zeci de ani și după moartea sa, (Vlad Țepeș fiind totodată primul personaj public denigrat mediatic printr-un program internațional, complex, consecvent – bazat și pe apariția noul sistem tipografic – Guttenberg – ex: Dracula Waide). În nici 200 de ani, amintirea sa s-a estompat atât la nivel european cât şi la nivel naţional. Însă odată cu apariţia nuvelei “Dracula” a lui Bram Stoker (1897), la nivel internaţional a apărut personajul fictiv Dracula, asociat lui Vlad Basarab Ţepeş, care începe (ca efect indus) a fi redescoperit şi reconsiderat la nivel naţional. Cert este că la nivel internaţional, rata de propagare/creştere a brandului Dracula (şi repoziţionare ca leaderul tuturor personajelor negative) s-a accelerat (mai ales începând cu apariţia filmului Dracula 1931 – Bela Lugoşi). Pe plan intern, încă din 1906 (expoziţia naţională jubiliară), datorat şi noului curent naţionalist – voievodul Vlad Ţepeş a (re)căpătat un plus de valenţe simbolice de justiţiar (asociat şi cu Tudor Vladimirescu etc).
Surprinzător este că România niciodată nu a derulat niciun program/măsură la nivel internaţional de asumare/repoziţionare/fructificare a dubletului Vlad Basarab Ţepeş (voievod real) <-> Dracula (personaj fictiv cu valenţe negative), deşi la nivel internaţional s-au organizat şi congrese internaţionale în cadrul cărora s-a concluzionat ca brandul Dracula să rămână României rolul de a prelua, investi şi derula proiecte legate de aceste subiecte.

Colecţia este din clasa OPEN (adică include vederi vechi, timbre, monede, hârtii, manuscrise, poze etc. – orice are legătură cu subiectul urmărit) şi conţine 5 panouri, deci 80 planşe A4 (deci circa 200 de piese). Cercetările aferente realizate au inclus: hărţi vechi, documente inedite, tratate de istorie, imagini şi poze, diferite înregistrări etc.
Colecţia exemplifică cel puţin 15 aspecte inedite (în raport cu bibliografia de referinţă, formată din peste 20 de cărţi de referinţă – despre aceste subiecte). Fiecare planşă ilustrează o întâmplare, un fapt, o situaţie, o concluzie. Există o serie de unicate (vechi de câteva sute de ani).

Obiectivele principale asociate colecţiei, sunt :
1.
 de a prezenta cât mai veridic, vizual, inedit şi plăcut – dar bazat pe cercetare, documente poştale, diferite înscrisuri din multe surse şi ţări – aspecte ale vieţii şi activităţii acestui domnitor, apreciat de istorici ‘crud dar drept’.
2. de a delimita cât mai exact diferenţa dintre personajul istoric Vlad Ţepeş Dracula şi Contele Dracula din romanul cu acelaşi nume scris de irlandezul Abraham Bram Stoker
3. continuarea dezvoltării / creşterii colecţiei – prin includerea de noi teme / subiecte
4. de a continua participarea la expoziţii şi evenimente internaţionale (până în prezent colecţia a făcut înconjurul lunii şi a primit circa 20 de premii.

Prin localizarea şi expunerea colecţiei în Zona Snagov (la sediul Fundaţiei Snagov), ne propunem:
a) a constitui prima şi principala atracţie turistică (organizată, documentată şi prezentată la standarde internaţionale) din Zona Snagov, alături de care să se dezvolte alte câteva colecţii legate de istoria zonei Snagov
b) să contribuim la creşterea atracţiilor turistice din Zona Snagov, astfel încât împreună şi cu contribuţiile altora în dezvoltarea de noi atracţii turistice (şi mai ales infrastructura turistică), zona Snagov să reintre în circuitul turistic internaţional şi astfel să permită relansarea economică a zonei.

Romanul Contele Dracula’ al lui Bram Stoker a constituit un izvor de inspiraţie pentru regizorii de teatru şi film, scriitori şi nu mai puţin pentru numeroase emisiuni filatelice. La nivel internaţional, a reprezentat catalizarea şi începutul conştient al unei noi categorii de producţii care în prezent are un segment de piaţa stabil şi important (căci toate culturile includ personaje, mituri, obiceiuri şi preocupări – bazate pe acelaşi tip de emoţii şi la care – datorită stresului – oamenii moderni recurg chiar mai des decât în trecut). Astfel, identificatorul comun şi unificator la nivel global al întregii categorii de producţii şi piaţă asociată, este acest brand global Dracula (ajuns în acest stadiu fără managementul explicit şi conştient al specialiştilor şi / sau al vreunei corporaţii sau grup de interese). În timp, s-au creat şi acumulat (voluntar şi mai ales involuntar) numeroase confuzii şi rezultand (+deliberat) o amestecare a personajul istoric cu personajul de ficţiune.

Colecţia îşi propune să adreseze exact aspectele legate de diferenţe şi asemănări dintre cele două personaje (mit şi realitate), acesta reprezentând un subiect care revine mereu ca întrebare centrală a turistilor (atât inainte cât mai ales după eventuala distracţie legată de personajul Dracula-Vampirul).
Considerăm că măcar în România trebuie să existe un loc (o sursă) care să abordeze direct acest subiect. Cu atât mai mult cu cât s-a convenit la Conventia Mondială de la Los Angeles (in 1997 cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la publicarea romanului “Dracula” semnat de Bram Stoker) ca “Dracula este al Românilor”. Colecţia este organizată în paralel pe cele două personaje: Vlad Ţepeş – Dracula, accentul fiind pus pe Vlad Ţepeş.

CMS03VBT-ObiectivulDemersurilorObiectivul demersurilor este de a afla şi susţine adevărul despre fiecare personaj, într-o formă stiinţifică şi cât mai vizuală. Diferite aspecte istorice sunt abordate prin teme dedicate, cel puţin la nivelul unei planşe. Astfel, subiectele tratate sunt foarte vizuale – caracteristica apreciată în mod deosebit de noile generaţii.

Prin această colecţie se demonstrează Vlad Ţepeş a fost un domnitor drept dar sângeros pentru că a fost presat de conjunctură:
a) alternante subordonări/alianţe (voluntare şi impuse) sub formă de vasalitate între Budapesta şi Istanbul în paralel cu plata tributului către Istanbul (datorată schimbărilor balanţelor de putere – pe fondul suitelor de cruciade şi tentative otomane de cucerire a Europei)
b) lupte interne între coaliţiile boierilor ce sprijineau (alternativ) familia ăneştilor, respectiv a Drăculeştilor
c) practicile vremii (caracterizate prin pedepse crude, sângeroase, publice)
d) stoparea seriei lungi de trădări ale boierilor (în ultimii 58 de ani, media unei domnii fusese de circa 2 ani)
e) dorinţa voievodului de asigurare a independenţei a UngroVlahiei (Ţara Românescă + sudul Transilvaniei), asigurarea şi respectarea condiţiilor administrative (vame, taxe, drumuri şi circuite comerciale stricte, reguli etc.) care să genereze venituri, acumulare şi comunităţii locale
f) relaţii drepte între oameni (cu încredere şi predictibilitate)  – în condiţiile prăbuşirii valorilor arhaice din comunitatea locală sub presiunea numeroaselor hoarde de barbari ce au străbătut zona în ultimele sute de ani

Subiectul DRACULA este foarte apreciat în special în Anglia şi SUA unde face deja parte din cultura locală şi au loc chiar şi congrese mondiale. În aceste grupuri însă pare a exista prea puţin interes pentru realitatea (originea) subiectului şi mai mare  preocupare pentru impactul şi potenţialul subiectului asupra unor categorii de public, doritor de emoţii puternice.

PALMARES
Argint câştigat în ultimii trei ani la expunerile din UE (2012 la Maribor – Slovenia, 2011 la Balaton – Ungaria, 2010 la Plovidiv – Bulgaria), Vermail în 2009 la expunerea de la Muzeul de Istorie al Bucureştiului – Şutu, în calitate de colecţie reprezentativă pentru aniversarea a 550 de ani de atestare documentară a Bucureştiului (tot de către Vlad Ţepeş). Anterior, premii la Washington – US şi alte 5 ţări din lume. Colecţia este considerată ca cea mai reprezentativă colecţie din ţară, pe tema Vlad Basarab Ţepeş.

Palmares of the Collection (awards received) - Short version & conclusion
Introductory (first page) = Plan = Content of the collection / Introducere (prima pagină) = Plan = Conținutul colecției
Selection: Received medals and associated postage / Selecție: medalii primite și emisiuni poștale asociate
Diplomas and medals received in Hungary (2011) and Bulgaria (2010) / Diplome și medalii primite în Ungaria (2011) și Bulgaria (2010)
Participation in the most relevant international exhibition in Romania - EFIRO 2008 / Participare la cea mai relevantă expoziție internațională din România - EFIRO 2008
Participation at the International Collectors' Fair in Romania 2009 / Participare la târgul internațional al colecționarilor din România 2009
The collection is awarded at the 2006 Washington-based exhibition / Colecția este medaliată la expunerea din Washington - 2006
Diplomas - awards at Efiro - Romania and other national exhibitions / Diplome - premii obținute la Efiro - România și la alte expuneri naționale
Various diplomas - awards at national and international exposures / Diferite diplome - premii la expuneri naționale și internaționale
Various diplomas - awards at national and international exposures (Belgium, Bulgaria) / Diferite diplome - premii la expuneri naționale și internaționale (Belgia, Bulgaria)
Snagov Museum Collection Presentation Brochure including Vlad the Impaler collection / Broșura de prezentare a Colecțiilor Muzeale Snagov în care este inclusă și colecția Vlad Țepeș
Participations (pictures) at various international and national exhibitions / Participări (poze) la diferite expoziții internaționale și naționale
Participations (pictures) at various exhibitions / Participări (poze) la diferite expoziții
Effects - postage, dedicated / Efecte - emisiuni poștale, dedicate
Participations (pictures) at various international and national exhibitions / Participări (poze) la diferite expoziții internaționale și naționale
Effects - postage, dedicated / Efecte - emisiuni poștale, dedicate

Continuare / Noi proiecte (cereri de sprijin – sponsorizări):
1) primirea de ajutor de la cel putin 2-4 specialişti, pentru re-validarea unor informaţii şi asigurarea corectitudinii şi completitudinii
2) completarea colecţiei cu noi piese, obiecte relevante, detalii tehnice, documentare, feedback
3) publicarea unor articole, realizarea a minim 3 cărţi poştale legate de tema şi zona Snagov
4) participarea colecţiei la minim 6 expuneri naţionale si 2 internaţionale (participări pentru care sunt de plătit taxe de participare şi mai ales asigurări)

VIZITARE (preferabil – grupuri organizate):
1) cu inscriere/rezevare prealabila – la office@FundatiaSnagov.ro 
2) in general, vizitatorii necesita intre 40 minute si 120 minute (media: 30 min) pentru aceasta colectie
3) la cerere (prealabila) se poate asigura prezentare multimedia (powerpoint) sau audioguide sau ghid local
4) taxa de vizitare: 3-10 lei/persoana (depinde de marimea grupului, cu sau fara prezentare – ghid – flyere – durata etc)
5) (va) exista (dispnibil) un flyer de prezentare in limbile romana si engleza (din 01 mar 2013)

Pagina realizata prin proiectul cultural “”Set de COLECȚII ISTORICE despre Zona Snagov ce demonstrează importanța ca centru religios, cultural, istoric, sportiv, politic“, proiect cultural finantat de Administratia Fondului Cultural National.

Notă: Pentru orice detalii suplimentare, îmbunătățiri, contribuții, propuneri – vă invităm să ne contactați la office@FundatiaSnagov.ro

REZULTATE apar doar prin  MUNCĂ (în echipe) … Tu CUM ajuți – concret?

# Pentru orice detalii suplimentare, îmbunătățiri, contribuții, propuneri – vă invităm să ne contactați la office@FundatiaSnagov.ro  / Tel: 0720762468

AJUTĂ  / DONEAZĂ – proiectele și demersurile Fundatiei Snagov

+Link la alte PROIECTE: REALIZATE / PROPUSE  / Idei-Schițe / COMUNITĂȚI Sustenabilee + DIY / COVID-online+Educatie

Open chat
Concret: CUM putem - ajuta?