PROBLEME de Mediu

Pagină realizată cu ocazia Campaniei de Informare și Conștientizare “ANPLS chiar există! Informează-te și Protejeaz-o!” prin proiectul „Aria Naturală Protejată “Lacul Snagov” – Management adecvat prin revizuire Plan de mangement pe bază de studii ştiinţifice, Informare şi Conştientizare” cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională.

PROBLEME de Mediu

În Planul de Management al RNLS, echipa de cercetatori (2010-2012: POS-Mediu) prezinta (PM.Cap 10) – Factori antropici, presiuni, amenintari – principalele surse, responsabili, măsuri – soluții / recomandări.

Fundatia Snagov (și in calitate de Custode ANPLS) a cumulat o suita larga de cazuri / exemple speficice (locale). Acestea se constituie atât în categorii (recurente – local, relevante pentru viitorul PM+R al ANPLS) cat si in probleme punctale de rezolvat (prin refacerea zonelor distruse – pe cheltuiala vinovatilor). La nivel de categorii, am realizat unele filme si articole iar la nivel individual – sesizari scrise (de regula ignorate de autoritatile abilitate).

Regulamentul RNLS reglementeaza activitatile permise si prezinte pe cele interzise si conditiile aferente), procedurile de comunicare si avizare si sanctiunile asociate.
In fapt, insasi OUG 57 / 2007 are un set propriu de sanctiuni operationale (aplicabile atât până la elaborarea Regulamentului cât si ulterior – corelabile cu prevederile R+PM ANPLS).

Reamintim ca orice activitate (inclusiv acces / tranzitare) a RNLS necesita aviz/aprobare din partea custodelui (riveranii: rezidenti si societatile comerciale – pot solicita avize pentru activitati punctuale si/sau perioade de 1-3-5 ani).

Iar din alta perspectiva, Directivele europene (Habitate si Pasari) asumate de Romania la integrarea UE, prevad obligatii – inclusiv relevante pe parte operationala, ce nu mai trebuiesc explicit preluate in legislatia romana.

RNLS se confruntă în prezent cu o serie largă de probleme generate, în special, de influenţa antropică (activităţile oamenilor) exercitată asupra RNLS şi vecinătăţilor acesteia. 

Din punct de vedere operational, Custodele RNLS a constatat si sesizat organele ablitate cu ocazia schimbarilor din aria preluata in responsabilitate, reusind (uneori si cu ajutorul Politiei Romane – serviciul Arme si Munitii) sa se instrumenteze un set de dosare de incepere a urmaririlor penale pentru abuzuri în RNLS.

De exemplu – pentru o serie de alte abuzuri (categoria – construcții), custodele RNLS asteapta raspunsul diferitelor autoritati, astfel incat cei care construiesc (si chiar finalizeaza investitiile in cauza) – vor suporta implicatiile/consecintele legale aferente. Este important de mentionat ca in cazul in care unele institutii dau aprobari (sau prin neraspunsul lor total/partial/neconform) sau faciliteaza ilegalitati – impotriva acestora, se vor putea constitui parte (daune), inclusiv faptuitorii (asa cum avem cazuri / exemple in zona). Cert este ca la eventualul transfer de proprietate (sau due-dilligence), un cumparator serios nu poate fi pacalit (desi exista si cazuri de notari care au facilitat asa ceva).

Pentru o serie mai larga de probleme in RNLS (si zona tampon) Custozii pot limita mai greu, ceea ce reprezentanţii instituţiilor tolerează, ignoră (si in cazuri punctuale – chiar au sprijinit).

Sursa date: Plan de management si Regulament RNLS. 
Fara aprobarea scrisa a Fundatiei Snagov (Custode ANPLS) – sunt interzise copierea, multiplicarea si/sau imprumutarea documentatiei (text si imagini).
0Shares