“SnagoVigneta” pentru Ambarcațiuni – ANPLS

NECESITATE:
1) custodele (reprezentantul sau) trebuie sa colecteze taxa de vizitare / foto / film / avize (lucrari si activitati) – conform prevederilor legale
2) pentru ca pe lac (intr-un sector observabil de circa 500-800 metri) pot fi simulan (si in deplasare) intre 3 si chiar 20 de ambarcatiuni (multe, chiar identice ca marca-model/tip/culoare) – pe durate scurte si de sub 30 – 40 secunde (mai ales cand circula cu viteza mare)
3) identificarea / taxarea trebuie sa se poata face si altfel decat oprirea tuturor ambarcatiunilor la “intrare” / “iesire” – asa cum s-ar putea organiza pentru o arie naturala protejata – la munte, pe o poteca / drum de acces; Caci s-ar consuma prea mult timp si resurse (benzina) si la Snagov (considerand traficul existent in prezent), s-ar forma chiar si cozi. Si de fapt, circa 60% din parcurgerile ANPLS, sunt realizate de catre ambarcatiunile gazduite in Zona Snagov
4) cea mai simpla solutie – consta in recunoasterea/diferentierea vizuala a ambarcatiunilor locale (ale riveranilor sau care stau cu chirie la unele locatii – si se inscriu odata per an si apoi trec de zeci ori sute de ori pe an), fata de ambarcatiunile venite ocazional (si care nu cunosc regulile si prioritatile locale)

OBIECTIVE:
a1) eliminarea / reducerea activitatilor puternic antropice existente pana in 2014 in ANPLS (datorate desfasurarii de activitati si cu tipuri de ambarcatiuni – neadecvate si unele ilegale – pentru specificul lacurilor interioare din UE cat si in raport cu legislatia pentru circulatia nautica etc)
a2) organizarea circulatiei prin ANPLS intr-un mod care sa asigure perceperea taxelor legale si in acelasi timp, sa nu consume timp ori sa reduca prea mult din placerea / agrementul vizitatorilor
a3) din statistica rezultata (legata de circulatie) – sa se poata asigura datele de monitorizare a unor analiza si sinteze – necesari managementului ecologic (diferite modelari, corelatii etc)
b) sa se asigure un minim de control / evidenta / disciplina / legalitate – legat de circulatia pe senalul navigabil (administrat de RNA)

CONTEXT:
In anul 2014, datele disponibile despre ambarcatiunile pe Lacul Snagov, sunt – prea – putine + incerte:
1) pentru ca exista peste 2000 de ambarcatiuni inmatriculate pe lacul Snagov (deci extrem de multe), caci a exista  o “moda” ca toti bucurestenii, sa isi inmatriculeze ambarcatiunea in Herastrau (in Bucuresti), dar cu virtuala “alocare” – Lacul Snagov (desi numai o parte ajung si la Snagov)
2) pentru ca (efectiv) pe Lacul Snagov exista (la riverani lacului – ambarcatiuni proprii + ale prietenilor), peste 400 de ambarcatiuni (la cele circa 700 de vile – locatii riverane lacului cu lungime de 16 km, deci circa 35 de km de maluri)
3) in sezon (si mai ales in zilele de weekend si sarbatori), intra pe lacul Snagov (prin circa 8-12 locuri private si publice) zeci de ambarcatiuni (in special skijeturi), din cele circa 1400 – 2000 (existente in Bucuresti – Ilfov), caci mai exista si alte ambarcatiuni inmatriculate in alte porturi din Romania si chiar UE
4) pe Lacul Snagov au mai existat si in trecut Regulamente de Circulatie a ambarcatiunilor (chiar mai  riguroase / limitative) – deci nu reprezinta ceva inedit. Iar pe unele lacuri din UE, exista chiar mai multe limitari (suplimentare)
5) Primaria Snagov (care incaseaza taxe / impozite) pentru ambarcatiuni – nu a transmis custodelui datele solicitate (conform legislatiei in vigoare, neindeplinindu-si obligatiile legale) dar nici nu are o evidenta completa (mai ales ca recunoaste in scris ca nu face controale pe lac sau riverani – pentru ca nu poseda o ambarcatiune)

SnagoVigneta (adica un fel de RoVigneta – cu valabilitate limitata, care se lipeste pe ambarcatiune):
este prezentata in Anexa (o foaie A4, pe care se afla 2 exemplare)
> in fond este o folie auto-adeziva, rezistenta la apa si detergenti (uzuali) circa un an (caci atat este si valabilitatea maxima) si care poate fi indepartata (cu efort mediu – de curatare), dar nu mai poate fi lipita a 2-a oara (pe alta ambarcatiune)
> difera prin: numar (care este unic), culoarea de fond (care are o semnificatie – corespunzand unei categorii) si perioada de valabilitate (adica data la care expira)
> fiecare ambarcatiunie, pentru a trece prin ANPLS (fara a primi amenda – de intrare fara aviz / aprobare prealabila) trebuie sa isi procure / achite in avans, o pereche de SnagoVignete si sa le lipeasca pe ambarcatiune, una pe tribord si alta pe babord, in cel mai vizibil loc (pentru o recunoastere / observatie) de pe laterale; De regula, in “linie” (la acelasi nivel) cu numarul de inmatriculare (a se vedea – ambarcatiunile care au asa ceva)

Coduri ale culorilor de FUNDAL/CONTUR si semnificatiile lor:

ROSU

Utilizare OCAZIONALA – PUNCTUALA (pe termen limitat)

GALBEN

Ambarcatiuni care sunt gazduite la riverani

VERDE

Ambarcatiuni ale riveranilor

ALBASTRU

Utilizare permanenta: Institutii cu rol de control – paza – monitorizari / Administrare / / Societati si activitati comerciale ori de cercetare // Diferite lucrari – avizate

In cazul in care Custodele ANPLS surprinde ambarcatiuni care nu au SnagoVignete acestea vor fi mai intai amendate. Ulterior se poate continua parcurgerea / accesul doar daca sunt achitate toate taxele (si completate formularele – procedurile asociate) si custodele considera ca nu exista si alte limitari / cerinte care trebuiesc indeplinite.

In cazul in care, ambarcatiunea (grupul surprins in ANPLS) nu se conformeaza somatiei (solicitarii de oprire) respectiv de identificare si cererilor de achitare a taxelor / amenzii, custodele (in baza poze – filme realizate cu contextul – demersurile respective), va proceda la:
1) postarea in YouTube.com, a mixului (poze – film); pentru ca este un caz – incident in domeniul public si in special in patrimoniul natural pe care il administram
2) custodele ANPLS va sesiza in scris atat Capitania Lacului Snagov cat si Politia Transporturi Navale Snagov, pentru a identifica ambarcatiunea + conducatorul acesteia (urmand ca in baza informatiilor comunicare din rezultatul cercetarilor acestora) – sa se continue demersurile Custodelui ANPLS (cel putin amenda, dar nu valoarea minima etc)

Nota: Custodele estimeaza ca in primele luni (de la introducerea tarifarii accesului in ANPLS) ar putea exista si rezistenta cat si cateva cazuri cu reactii disproportionate. Motiv pentru care, vom solicita / realiza:
1) un set de patrulari preventive in parteneriat (cu Capitania Lacului Snagov, Politia Transporturi Navale Snagov, ANPA, diferiti reprezentanti de la cele 3-6 entitati ierarhice din Ministerul Mediului, etc)
2) invitarea – includerea la monitorizari / patrulari a unor voluntari de la cele 5-7 ONG-uri cu care colaboreaza cat si reprezentanti de la diferite canale mass-media (ziaristi); Toti acesti martori, au propriile aparate de ingistrare a cazurilor cu comportamente / raspunsuri negative (neconforme) si fiind loc public, prin protocolul scris cu acestia, Custodele va incuviinta pentru fiecare incident in parte, daca sa sprijine sau nu, mediatizarea incidentului (caci filmatul + pozatul in ANPLS  – de asemenea se face doar cu aprobarea + taxe percepute de Custode, deci trebuie sa avem un control)
3) Custodele are obligatia de a crea + intretine + actualiza o baza de date cu MegaDate legate atat de patrimoniul natural, cat si starea / evolutia / incidentele / schimbarile asociate. Prin urmare, a poza – filma –stoca informatii legate de maluri + constructiile de pe apa (si de la maluri) + activitatile de pe lac (ANPLS) – reprezinta chiar obligatii curente ale Custodelui ANPLS
In mod implicit ne propunem (dorim) sa nu avem incidente si deci sa nu utilizam prevederile legale ori parghiile mass-media, decat in cazurile neobisnuite (care intra la categoria “asa nu” – adica exista diferente si  legale dar si morale / civice). Deci in nici un caz noi nu ne dorim / propunem sa facem / pastram / utilizam inregistrari poze – filme, in toate cazurile intalnite. Dar, trebuie sa ne si protejam (si sa ne asiguram preconditiile dovedirii unor infractiuni – contraventii). Caci – deja – am mai fost atacati pe lacul Snagov de si cu ambarcatiuni motorizate (asa cum sunt numeroase cazuri – si cu sportive olimpice ori concurenti la competitiile de pe Lacul Snagov)

Costul “SnagoVignetei”
 va fi achitata la inmanare (de regula, corelat cu completarea Formularului de Cerere – pentru Ambarcatiune) si speram sa fie cat mai mic (speram sa fie de circa 5 lei/perechea – autoadezive).

Open chat
Concret: CUM putem - ajuta?