PONTOANE Ecologice versus modă vs “noi”

Pe lacul Snagov, unii riverani doresc sa aiba “iesire la lac” si unii doresc si sa aiba (de regula) o ambarcatiune pentru a merge pe lac.
Ceea ce este firesc, posibil, legal si chiar recomandat.|
Sunt insa diferente in ceea ce priveste modul (CUM) se pot indeplini aceste dorinte.

Sa incepem prin a prezenta 3 (principale) solutii pentru constructiile de tipul: Debarcader / Ponton

Varianta 1: “traditionala”
Materiale folosite
: stalpi din lemn (esenta tare) si apoi scanduri. Vopsite de regula in verde. Deci lemn (care este un material natural – ecologic).
Consta in construirea (prin stuf – care ramane la mal) a unei punti (ponton) cu latime relativ mica (50 – 120 cm) prin stuf (de pe mal) pana in fata stufului (care poate avea o latime de 2 – 40 metri). Apoi, in fata stufului, se face (stanga – dreapta) un mic ponton (uneori si cate un mic bazin). 

Aceasta “solutie” a fost folosita pana prin 1992- 1994 pe lacul Snagov. Si (probabil) ca in total erau circa 200 – 300 de astfel de constructii in jurul lacului (de la cele foarte modeste de numai cativa metri patrati, la cele de circa 20 – 30 metri patrati (cu tot cu bazin si garaj, la cele mai luxoase vile dintre cele circa 150 de vile ale nomenlaturii de pana in 1989)

* Aceasta varianta nu prea mai este agreata, pentru ca necesita multa manopera, costuri de intretinere si partea de sus (puntea de lemn de de-asupra apei) necesita inlocuiri la fiecare circa 3 ani, pe cand stalpii din apa, vor fi conservati prin acoperirea cu alge si vor tine si 20-25 de ani). Dar “dezavantajul” major, este ca asa ceva nu este “la moda”

Varianta 2: “moderna”  (de regula – cu multe elemente ilegale)
Materiale folosite
: stalpi metalici, materiale plastice, maluri betonate.
Context: de regula se elimina intreg stuful (la lac, riveranii au latimi de 16- 50 de metri), apoi “se intra in lac” cu pamant escavat din fata locatiei (stuful si habitatul care dispare) si peste se mai aduce si pune pamant de la escavarile constructiei (vilei) ori se mai aduce de la alte constructii din localitate. Apoi se betoneaza intreg malul. In total, rezulta 3 infractiuni pe parte de mediu (sau 3 mari rele – distrugeri).

Abia apoi, in fata acestui nou “mal” (intrat in lac cu 1 – chiar 15 metri), se fac acele constructii (care include un garaj pentru mai multe ambarcatiuni pentru mari si oceane, dar si un foisor – la etajul 1). Astfel incat amprenta la sol a garajului are 5 – 7 x 8 – 12 = 40 – 90 mp. La care se adauga suprafata foisorului. Si ulterior, a pontoanelor.

Deci lacul “scade” ca suprafata, apoi biodiversitatea (habitatele) sunt distruse total, iar riveranii castiga: metri in plus de teren riveran, o suita de constructii (suprafete) pe lac, de regula mai mari decat un apartament cu 2 camere

* Aceasta varianta este (in prezent) la “moda” pe lacul Snagov.  Desi este (mai mereu) si ilegala si costisitoare, Dar (proportional) cu marimea (si incalcarile legilor) dovedeste “status” (adica “cine esti”, ce “iti poti permite” – fara sa fii santionat, caci in caz de control, “dai telefon” si “se rezolva”).
Fierul va rugini. Betonul (si el) va fi spart (in 3- 12 ani) de gheata care iarna se dilata si cu 8-15 cm, acolo unde lacul este lat de cateva sute de metri. Iar pe riverani nu prea ii intereseaza impactul de mediu (caci pentru ei tot solul este “noroi” si apa din lac este oricum “infecta” doar pentru ca nu este limpede ca apa din sticla ori ca la Marea Rosie). Deci fara criterii ecologice (si cand ai multi bani), aceasta pare cea mai buna alegere.
** Cel mai mult castiga din recomandarea acestei solutii, cei care le construiesc (la Snagov).

Varianta 3: ecologica 
Materiale folosite
: platforme din plastic, plutitoare, modulare, ecologice, (cu adevarat) moderne, care pot fi puse / scoase / vandute (si de regula “tin” 8 – 15 ani). Dar mai ales, reprezinta o solutie legala.
In principiu, solutia (abordarea) seaman foarte mult cu prima “traditionala”, in sensul ca mentii stuful (habitatul natural de la mal), doar “iesi” de pe mal, pe o punte ingusta de 40 – 200 cm (care “vine” peste stuf) si in fata stufului, iti poti “construi” (modular) stanga – dreapta, fata, ce configuratie doresti.
Caci modificarea malului si mai ales distrugerea stufului (si a habitatului) – este ilegala (ori, cel putin, intelegem ca este ceva foarte rau, pentru habitatele lacului).
* Aceasta varianta deja castiga teren. Si avem circa 8 exemple si la Snagov: Artha Park, Vila 23, circa 4 vile private (numai in zona centrala a lacului Snagov).
Avantaje: solutie legala, ecologica, modularitate, ti le poti instala si tu (ori costuri cu manopera – foarte mici), poti sa le scoti, sa le vinzi etc
Din punct de vedere financiar, din cateva simulari noi am constatat ca pretul final este putin mai mic decat cel realizat cu varianta 2 (mai ales daca am considera ca manopera ar fi complete, adica nu mai este “la negru”).

Ponton conceput și confecționat de Fundatia Snagov – cu rol de exemplu / pilot.
Ieftin, scalabil, modular, ușor, manevrabi / transportabil.
Deviz materiale:
1) PVC de ?mm: 2xtevi lungi de 2m + 4 coturi + 4 capace
2) cadru metalic din profil rectangular de 30x30x3mm (2 bare de 6ml)
3) prindere cadru: bara filetata de 10mm (2x1m) + platband lat de 40x3mm (4x40cm=1,6ml)
4) platformă: (in acest caz am utilizat o placa de OSB de 20mm)
* Nu e necesară/relavantă “fereastra” din imagine (este o opțiune necesară custodelui pentru foto/film a biodiversității din apa umbrită de platformă)

Propuneri/Nevoi:
1) ponton plutitor de 4x3m (remorcabil), modular. Utilizari:
1a) pt. taieri + scoateri saptamanale de plante acvatice din lac, taiate cu motocoasa acvatica: platforma si gard imprejmuitor de 0,5m din plasa de buzau + plasa rabit. Scurgere apa de pe plante > scoatere la mal / uscare / macinare – compost;
1b) pentru triatlon (organizatori / juriu / punct de prim ajutor) + alte forme de competitii sportive si agrement;
2) exemplu de debarcader / ponton (ancorat permanent de mal) cu o suprafata de 6x4m;
3) garaj plutitor (7x5m), care sa poata tine “ridicata” o ambarcatiune de circa 1,5-2 tone. Cu pereti – cat mai usori.

NEVOI potentiale (legate de lacul Snagov):
1) 700 de debarcadere (cele existente sunt de tip permanent pe domeniul public si legislatia nu poate permite decat provizorii si cu contract de inchiriere suprafata de lac din domeniul public)
2) cateva zeci de pontoane pentru turism si agrement
3) circa 22 de iesiri publice la lacul Snagov (latime 2m si lungime de circa 7-10 m)

* Nota: proiectele (pilot) mai sus mentionate, pot fi amplasate + utilizate la una din cele 22 de iesiri publice la lacul Snagov si pazite / intretinute de Fundatia Snagov (care poate monta si o camera video, alaturi de statia meteo avuta in vedere – cu automatizari bazate pe placa Arduino + GSM)

SPONSORI (invitati):
a) tevi de plastic: Teraplast, ValPlastEuroEm, PipeLife, WavinOltGrup, RubikTubeValRomTevo,
b) profile metalice:  MaironTurbomet, Armura
c) manopera: rezolvam local (in Snagov)
d) proiect: realizat de proiectant voluntar, supervizat si ulterior validat de un constructor naval (Giurgiu). Nota: contructiile sunt de tip provizoriu si ancorate permanent de mal. Insotite de panou de informare – atentioare. Astfel ca nu sunt de asumat riscuri operationale (la utilizare – exploatare).

In mod cert, pe lacul Snagov exista o “moda” (varianta 2 “moderna”) dar care face rau mediului (si de regula are elemente ilegale).

Dar CUM si DE CE si CINE promoveaza varianta 2 “moderna”?
Pai cei care acum “fac” pontoanele si debarcaderele pe lacul Snagov, au un interes major sa promoveze:
varianta 2 “moderna”  (pret total negociat: 5.000 – 25.000 euro)
si sa omita (si cand intrebati) ori sa denigreze varianta 3 ecologica (manopera de 200- 500 euro, caci panourile pot fi comandate prin internet de riveran de oriunde din lume si livrate direct pe malul lacului – deci nu ar mai implica localicii, decat cel mult pentru insurabat)
Mai concret:
varianta 3 ecologica =>  NU este o solutie “buna” pentru cei care in prezent construiesc pontoane si debarcadere la Snagov. Pentru ca daca doar ar monta 20 – 50 de suruburi cromate la un ponton ecologic modular, legal – manopera ar putea fi doar de 200 – 500 Euro
varianta 2 “moderna”  => implica stalpi metalici (ce trebuiesc “batuti” cu utilaj special, apoi sudate grinzi si gaurite si iti trebuiesc alte “echipamente” si mai ales mult personal), se “vede” ca lucrezi cu multi oameni, cu mult echipoament si deci ceri 5.000-25.000 euro/lucrare. Iar daca manopera este “la negru” (manopera se reduce la jumatate) iar daca nici nu se face cu contract, mai se “economiseste” 24% – TVA-ul. Cat si eventualul impozit pe profit de “16%”. Sau se face contract, dar pe valoare egala cu cea a materialelor (pentru a nu “pierde” TVA-ul). Cert este ca manopera poate fi prezentata ca fiind 50% sau chiar 150% din costul materialelor. Si deci “miza” devine importanta.
Deci iata de ce, in mod natural (si de dragul lacului Snagov si a biodiversitatii / ANPLS), cei cu afaceri in construirea de pontoane si debarcadere, data fiind “moda” curenta (ilegala), nu vor sa schimbe / sustina varianta 3 ecologica.
Si atunci au motive sa omita, dezinformeze, denigreze.

1Shares