Viziune – Turism Snagov / Accent pe (volume) “Snagov – Destinația ta de weekend (2021 – Ver. 1.0)
Note: a) Realizarea unei viziuni are 2 preconditii critice: a1) forma – continut (realizata profesionist) a2) reprezentativitate (=realizata cu si pentru cei vizati, care sunt impactati si se implica constructiv)
b) acest material necesita parcurgerea unui proces (suite de intalniri – discutii – ajustari) si in final, o validare responsabila si asumata (pentru a deveni fezabil-implementabila). Astfel incat “putinul” asumat sa fie fezabil de catre cei (chiar mai putini) care se si implica, real in implementarea pe termen mediu (2-3 ani) – lung (5-7+ ani)

0] Avantaje – Zona Snagov >  deosebit: prin resursele si amplasarea sa: aeroport, intre metropole, A2 etc. – ceea ce ii permite sa poată accesa multe SEGMENTE (colaboratorii apropiati au acces la cerere).

* Astfel, oricare furnizor (local) de  (servicii de) turism se poate specializa si avea propriul specific si prioritati (..) – dar are doar de castigat daca colaboreaza si la/pentru principalele SEGMENTE (cu avantaje competitive), precum:
1)Snagov – Destinatia ta de weekend“(pentru volume, diversitate – flux din care o parte, prin awareness si experiente directe plus marketing direct – pot reveni in alte segmente)
2)Patrimoniul Natural .. (cu set de sub-nise: …)
3)Patrimoniul Cultural .. (cu set de sub-nise: Colectii Muzeale locale / Vlad Basarab Tepes – Dracula / Insula – Manastire / Traditii si 4 ateliere asociate
4) audio ghiduri (interactive si cu activitati si jocuri pt. diferite grupe de varsta si AIOVALS)

1] PREMISE / IPOTEZE (în curs de ajustare …)
a) Zona Snagov are un bogat Patrimoniul Natural si Patrimoniu Cultural. Acesta include elemente si multe elemente unice (ca diferentiatori = “unique selling points“) – care trebuie utilizati (prioritar), inainte de a “inventa” si investi in USP imaginari (creati cu multi bani de promovare)
b) Turism de weekend (=cel mai mare segment – cel putin “ca volume). In care are si o traditie (din 193x) de “turism de weekend” cu medii de 20.000 turisti per zi de weekend (1933-1983 = 50 de ani) si capacitate maxima de 43.000. Vezi si Fiind statiune turistica de interes national (din 2014 “statiune turistica de interes local”) / statiune balneoclimaterica / etc.
c)Win first – fight later” > (ca abordare cu resurse minme) trebuie sa re-creeze un prim scenariu minimal functional (chiar si) cu numai 4 parteneri. Pe un subiect comun (ex: pachete pt. segmentul neglijat “SDW”)
d) nici in 2021 nu sunt motive (deosebite) pentru a spera ca statul (..) ca incepe sa faca ceea ce nu a facut din 1989 (30+ ani). Astfel incat este bine de continuat implicarea autoritatilor (..) insa este necesar si prudent a se (incepe a se) face ceea ce pot (cu propriile resurse) – furnizorii de servicii turistice din Zona Snagov. Cu o abordare (cat de putin dar prin colaborare) este suficient pentru a se justifica efortul (..) si a incepe o imbunatatire care (sa speram) inspira si motiveaza si pe altii … (din sem 2 2021 sau 2022)

V1] ORGANIZARE – pentru PACHETE (propunere ver 1.0)

PACHETE turistice (simple – fixe – calitate Ok = ca prima experienta exploratorie a Snagovului), construite pe RESURSELE:
1) prezentare online Ok pentru “Oferta Turistica a Snagovului” (care necesita completari – imbunatatiri) de unde sa isi aleaga (in principal si initial) 3 PACHET turistic de 1 zi (din 3 variante de baza – deversificate doar dupa ce ne auto-dovedim ca ne putem organiza bine impreuna)
2) trasee turisice cu audio-ghiduri (povestiri de 1-3 minute, cu teme diferite – pe aceleasi 5-7 trasee, care includ fiecare minim 2 maxim 4 locatii HoReCa). Exista un prim set care necesita ajustari (adaptari: Ro/En, poze cu copyright, reformulari, interactivitate etc.)
Deplasarile (locale) vor fi incurajate sa fie: pe jos (vezi set de trasee prin localitate – paduri etc.) / biciclete / transport local (am avut trenulet  de vacanta …) / pe lac (Vaporase, caiace) / ori cu masina proprie (vom promova transportul cu R447 cu afisarea in fiecare statie a orelor de sosire in toate cele 17 statii pe ambele sensuri + online –  Cel mai simplu este cu 2 QR code dinamic pentru fiecare sens)
2a) semnalistica vizuala re trasee –  locatii – atractii locale – harti (cu esti aici si QR coduri etc.) in zona publica (poate ajuta Primaria cu Panouri sau apobari stradal in 3-8 locuri, 6-15 parcari si parcuri din Snagov etc.) si mai ales semnalistica in fiecare locatie din cele care colaboreaza (o harta medie – mare cu QR coduri + suite de QR coduri: meniu – detalii etc.)
3) set de atractiiactivitati – circuite in Zona Snagov. 
Fundatia Snagov are circa 20-30 (deja) descrise si cel putin 15 operationale (pt. nr. minim de participanti). Trebuie incluse si alte atractii si furnizori (necesita comunicare – colaborare). Apoi re-ajustate operational si ca nivel de calitate (experienta) furnizata.
Este necesar ca si acestea (AAC) sa:
31) sa inceapa la “un fix” (ori X:30), durate exacte (implicit 20 min ori 50 min ori 170 min)
32) aiba fise  – proceduri (continut standardizat) – cu calitate minima garantata, cu sistem de colectare evaluare (si imbunatatiri). Cu posibilitate de “inlocuire” “animator”
Nota: Exista un set de atractii si activitati care pot fi si relocate (Ex: parti din Caravana Biodiversitatii / acvarii si terarii pe care le putem gestiona si remote daca avem WiFi Local, cele 4 ateliere pot fi derulate in diferite locatii – daca si cand exista suficienta cerere pentru a putea plati un animator care “sparge” o zi si trebuie sa preia responsabilitatea intregii dotari – si la sfarsit de zi sa o predea impreuna cu evidenta nr. de participanti si evaluarile acestora)
4) (probleme) COMUNE:
4a) promovare comuna (MIX – bugete – evaluare eficienta etc.) [dupa ce se stabilesc PACHETE generice si forme comparabile de prezentare in platforma comuna – convenita]
4b) abordare tip CRM (pipe-line de la leads … conversie … plata avans ori similar) > pre-formare grupuri (si coduri distrincte de diferentiere cand apar in paralel la HoReCa (unde varianta implicita ar fi cea de Buget pt multipli de X per “urmatoarea ora” …)
4c) sa rezulte formarea de grupuri (cu nr. minim – maxim) – cat mai certe;
4d) sa fie acoperite / asigurate aspecte precum: securitatea / incendii / asumarea propriei raspunderi / GDPR etc. (in special pentru partea de activitati – atractii – circuite) / Care va fi reteaua de WC-uri disponibile de-a lungul circuitelor? / Dar reteau de puncte de eventual prim ajutor? Dar reteaua de “puncte de informare”? Dar reteaua de POI (cu info aferente)? Dar de recomandari pentru “poze de grup – Facebook – Instagram “etc.?

PROVOCARI – Subiecte de aprofundat, detaliat, convenit si asumat (parti comune) – intre partenerii colaborarii:

A) (initial) sunt suficienti (si chiar mai usor cu) minim 4 parteneri (minim 3 HoReCa) care experimenteaza cu un prim segment comun “SDW”
Nota: In 2021 cerere poata (re)apare daca asiguri un mix minim de: pret / calitate (care sa includa si: predictibilitate – disponibilitate (pe care este imposibil financiar sa o asiguri cu prea putini clienti). Ceea ce necesita o foarte buna “aliniere” intre parteneri (si care trebuie sa aiba o ordine interioara – superioara …)

B) (set de minim 3) PACHETE turistice de 1 zi (comune). 
Formatul acestora are urmatoarele obiective:
B1) durata: 4-8 ore (din care mancatul dureaza circa 60 min / cost per participant: 100-300 lei /
B2) “povestea” (centrul de greutate) sa fie pe “ce si cum faci si te distrezi la Snagov” si nu pe “mergem la Snagov sa mancam – te duc eu la un loc bun pe care altii nu il stiu …
B3) HoReCa: turistii sa ajunga in minim 3 locatii HoReCa si in fiecare sa aiba cel putin o experienta “complementara” ori ceva bonus (atractant): cafea – inghetata – desert – suc natural – main F&B. Deci PACHETELE (cu trasee si alte mijloace de “migrare”) duc turistii pe o “poveste” in cadrul careia ajung si la HoReCa (unde au o surpriza). Deci unde nu merg “ca scop in sine” (caci SDW nu pleaca de acasa pentru a manca ceva si apoi sa treaca pe langa multe locatii comparabile … pana tocmai la Snagov)
B31) mancatul (la HoReCa): se face pe ntru grupuri SDW deja “cunoscute – formate – comunicate din timp” (CFCT) / acestea vor fi de maxim 8 sau 12 (decidem ulterior) si minim 4 sau 6 / servirea acestora  incepe mereu la “fix” intre 11:00 si 18:00 / trebuie sa se incadreze in maxim 60 min pentru main F&B si maxim 30 min pt restul (cafeaua / inghetata / desertul /  Beverage – sucul natural – local etc.) /  loc de primire a  suprizei comunicate online / “similaritate” a ofertei in cadrul PACHETULUI oferit in Zona Snagov, adica aceelasi meniu simplist – reteta – gramaj – aspect si o zona mai aparte pt servire mai “expeditiva”, ideal chiar buget dar cu portii egale pt grupul comunicat – convenit si deci este extrem de important disciplina furnizorilor care nu incearca sa se diferentieze prin si in acest context / astfel ca ar trebui si costurile directe sa fie aproape identice / sa ramana decizia ulterioara a turistilor SDW sa revina la o locatie ori alta
B4) Sistem de rezervare + alocare (pe grupuri) – feedback (online) – formare de grupuri – informare parteneri (cat mai rapid) / confirmare – incasare / ulterioara compensare intre parti … (la nivel de grup – pachet utilizat etc.)

V2] ORGANIZARE – pentru Segmentele FAMILY / FRIENDs / CORPORATE Scoala Altfel (propunere ver 3.x)

Exista cateva locatii in Zona Snagov care au toate resursele si competentele necesare (pe diferite categorii de * / calitate) pentru partea de Oferta specific HoReCa.

Cele 4 segmente au nevoi extrem de diferite (care numai IN COMUN pot fi satisfacute la Snagov). Exemple (rapide):
a) cei din aceste segmente – nu vin pentru cazare!
b) F&B este (de regula) secundar venirii la Snagov (pe care l-au ales pentru apropiere de casa – sediu / ori renume (dar nu gases motive pt reconfirmare si vor contribui la continuarea erodarii fostului good-will – renumelui)
c) FAMILY vin cu/pentru  copii.  Liniste, verde, tihna, ceva miscare, cineva – ceva sa ii ajute si asiste sa faca “ceva”. Circa 60% din timp si bani – ar da pentru “restul” – fata de cat costa F&B (care sunt qualifiers dar nu driveri)
d) FRIENDssocial mimetism,  nevoi de diferentiatori  (“eu am – fac .. tu nu”), status (reconfirmat), poze Facebook – Instagram etc. Au mare nevoie de un set de locuri pregatite si cu remune (se poate si confectiona usor – prim PR in social media) – deci POI (Points of Interest si fundaluri “de calitate”). Si scurte momente de intimitate (pentru a poza). E nevoie de un set de “amplificatori” prin “influenceri” si blog-uri si Instagram etc. Nu prea merg undeva in premiera etc. Dar nici nu mananca ori bea (mult ori de prea multi bani) – ei “gusta” dupa ce pozeaza … Un beneficiu important este ca daca li se asigura un “cadru” – ar putea veni multi (care se “atrag unii pe altii”.
Nu prea au de ce sa vina pana la Snagov – doar pentru F&G si cele 3-5 locuri unde pot face ceva poze. Pentru mai mult (..) e nevoie de colaborare.
Sub-segmentul OUTDOOR si SPORT (caiace, biciclete, adrenalina, natura ori FOTO Wildllife) – sunt de regula anti-fite, cheltuieli aiurea, mananca sanatos si simplu si (desi au bani) nu mananca decoruri si nu iau de bune “povesti” din meniuri si poze photoshopate …
Trebuie contruita o baza mai larga de “ce si cum” sa faca la Snagov, pentru a veni etc. (Ex: concret: daca vor poze pe lac, isi vor face cu mici parti din Vaporas si nu cu parti mari, pentru ca nu este de lux – pana nu il revopsim – dar 80% nici nu au bani sa plateasca 600-1600 lei / ora pentru numai 2-4-6 persoane (grupuri de Friends care sunt totusi prea putini pentru a investi bani in asa salupa si a mai recupera vreodata banii cu nivelul curent de turism de la Snagov)

e) CORPORATE
 – au existat locatii ideale pentru asa ceva: Plaja Snagov / ASTORIA / Vila 23 / Vila Pacea etc. S-a dorit distrugerea lor (..) Si ce a aparut ulterior a avut instabilitate (..): disponibilitate, capacitate, calitate predictibila, preturi acceptabile. Sau au avut subventii covarsitoare (pentru unii) – ex: Palatul Snagov (unde cine poate are preturi infime etc.)
Din experienta (circa 80 de grupuri corporate cu 16 – 800 participanti pe care le-am organizat): top managerii se entuziasmeaza prin extrapolare de la ce vad local ca resurse si alternative. Dar daca vor “ceva” cu prea multi participanti, ai nevoie de cate 2 adulti per fiecare grup de 20 (Pt 200 participanti ai nevoie de 200:20 = 10×2= 20 animatori si helperi). Daca nu ai local cativa si ceva colaboratori – trebuie sa aduci de undeva. Dar din cei care vin, constati ca ai rulaj si 80% sunt mereu altii (care au nevoie de familiarizare si instruire prealabila – care nu se face). Asa ca rezultat (iar) un program “din hartii” – cam artificial si prin care nu se apropie de lac – de padure de specificul local si ce se face se putea face si intr-un parc din Bucuresti ori in orice alta locatie din tara. Si chestia cu “la Snagov” nu are legatura cu Snagovul (caci nu se prezinta NIMIC despre Snagov). De multe (80%) nici nu vad lacul si nu li se spune nimic ca nu are cine. Ori mai rau – “daca vad harta si alte locatii HoReCa si data viitoare merg la concurenta?”. Asa ca intentionat (pana in 2020) se indepartau si cei care (mai) sustineau ceva despre patrimoniul si specificul local cultural si natural;
* Se poate colabora (..) din momentul in care se intelege ca evenimentele CORPORATE sunt in cursul saptamanii (cand toate celelalte locatii nu au clienti). Si este mai ieftin sa ai colaborare si sa duci personal HoReCa dintr-un loc in altul si din 4 locatii HoReCa pot gasi 25% care vor sa ii instruiasca Fundatia Snagov si cei in cauza sa ia un ban in plus in calitate de helperi (macar) la unele activitati – actiuni (din cele din program). Nu sunt profesionisti – dar de fapt ce stiti despre asa zisii “profesionisti” de la firmele de “specialitate”? Mester olar avem de la Piscu, mester testaturi local, la fel pentru impletituri, pescuit. Pe langa faptul ca “si gura acestora trebuie sa mannce ceva” – acestia asa cum arata, se misca si vorbesc sunt cei adevarati si care merita a fi vazuti si carora sa le redai si intaresti deminitatea (nu o clona cosmetizata care face eforturi sa se prefaca si de fapt nu stie nimic specific)

e) Scoala Altfel 

Pai aici sunt cei mai putini bani. Pana si mancarea prefera sa si-o aduca ei (ori sa faca sandwich-uri cu produse de la Metro).
Si vin pentru ce pot face outdoor. Si cand vin cate 60-80-120, nu ai cei 6-8-12 etc animatori + helperi pentru un nivel de interactivitate adecvat.
> Va invit sa va ganditi ca in numai 6-8 ani acesti copii-tineri (daca vin macar de 3-4 ori la Snagov si se simt bine) vor reveni singuri in FRIENDs ori CORPORATE.
Au nevoie de WC, adapost pentru eventuala furtuna de vara (20-60 min) ceva mese afara pe care sa poata face ceva.
Si vin la Snagov pentru a-l explora, vedea, experimenta (lac, padure, natura) si nu pentru activitati indoor sau outdoor facut cu animatori adusi (cu plastic – hartie colorata etc.). Sunt de la Cercetasi, ONG-uri, asociatii, biserici, cu probleme medicale etc. Vin si numai pentru a putea sa stea putin linistiti undeva (conectati cu natura). 

+++ ### +++ ### +++ ### +++ ### +++ ### +++ ### +++ ### +++ ### 

Totusi, majoritatea acestor locatii intampina limitari majore (si sunt nevoite sa refuze solicitari – nevoi din motive precum cele mai sus enumerate). Si care pot fi rezolvate (partial) daca ar exista (local) o alta organizare – colaborare. Enumerare (partiala si fara prioritizari) a cauzelor:
1) personalul permanent din locatiile HoReCa (in mod implicit si fara intruire si motivare) nu are competentele necesare de animatori
2) pentru scurte si putine “activitati extra” in natura – legate de activitati si ceva cultura (legat de Snagov) – nu poti chema repede si ieftin un specialist din Bucuresti (care trebuie cautat – anuntat – contractat – convenit detaliile etc. – cu multe zile in avans)
3) nu poate fi fructificat specificul local (vizibil si la indemana) cu persoane (chiar specialisti) aduse “de departe” . E nevoie de “ceva” local care repede – ieftin si cu pre-seturi pregatite, sa poata face fata la cereri mici – mari (si acesta sa aiba ceva variante de “scalabilitate” locala. Eventual el sa aduca/primeasa “helperi” pentru evenimentele cu sute de participanti

* Fundatia Snagov (si agentia tur-operatoare Snagov Tur SRL) a incercat intre 2007-2020 de 3 ori sa abordeze aceste subiecte – nevoi – “ne-alinieri”.  Au existat cateva perioade bune (rezultate – colaborare – cu cateva locatii Astoria / Artha Park / Snagov Club) pe cateva categorii de nevoi – solicitari. Totusi, activitatea sezoniera si lipsa grijei fata de nevoile partenerilor (..) au determinat (prin principiul domino-ului) un demers final de “lose-lose“.

V3] ORGANIZARE via Agenție de turism locală / specializată (vezi 2008-2013)

Asa ceva a existat (..) cu contracte de comisionane cedate. Aparent rolul a fost preluat (total) de Booking, AirBnb, TripAdvisor etc. Si pare o solutie OK pentru 80% din cei care vor cazare si F&B (si cumva ajung si pe la Snagov din motive mai greu de inteles ori vor altceva si apar “discutii” si nu recomanda – Snagovul cel putin ca destinatie, chiar daca a avut lux in camera si ca mancare / caci nu mai este suficient)
Snagov Tur SRL a colapsat (financiar) pentru ca locatiile HoReCa au preferat sa se limiteze la clientii de cazare si mancare (de atunci) – mai ales ca nu trebuia sa fie profitabili si clientii multumiti. Asa ca excesul Snagov Tur nu a putut compensa demotivarea de la HoReCa (management si mai ales actionariat). Asa ca dialogul si colaborarea nu a mai functionat …
* In 2021 se poate relua colaborarea cel putin pentru grupurile proprii ale HoReCa versus oferta AAC (atractii cu ghid – activitati – circuite cu ghid) oferite de FS / ST

Se pot foarte usor relua fisierele Excel cu ofertele partilor care colaboreaza (cu comisioane cedate fata de preturile lista).

Cea mai mare oportunitate si nevoie este legata de GRUPURILE MARI care au nevoie de peste 100 de locuri de cazare (similare). Si Snagovul nu are capacitate. Si pentru ca locatiile HoReCa se percepeau in competitie surda, au refuzat cel putin 20 de solicitari (numai din partea SF / FS intre anii 2008 – 2019). Desi (uneori) responsabilii solicitantilor se rugau (uite, ok – punem 12 la Pensiunea Snagov Lac si altii 10 Phoenix. Lor le spunem ca nu au 5 sau 4 stele, dar seara au drept compensare o plimbare de 1 ora cu vaporasul sau in locatie li se mai face gratuit activitatea X. Iar daca altii … vor si ei, vin in locatia X dar platesc o suma – astfel incat macar sa para ca per total costurile si beneficiile sunt similare … [Si nu a fost dialog si clientul ascultat si iar am pierdut cu totii – crede FS / ST …]

X] BIBLIOGRAFIE – Referinte – Link-uri utile:

1) THE VISION OF EUROPEAN REGIONS FOR THE TOURISM OF TOMORROW IN 2050 RELEASED (ver. 02.10.2020) 
2) Strategia de Dezvoltare – Snagov (2021-2020) – realizata de Primaria Snagov (document de care este nevoie si va trebui refacut in mod profesionist si public) [realizat in mod ascuns de Primaria Snagov cu bani publici, profund gresita ca forma-continut-analiza, fara consultare si dezbatere publica, care omite infrastructura si oferte deja existente, profund nerealista ca surse de finantare, aberanta in raport cu patrimoniul natural si cultural existent si re-utilizarea sustenabila a acestia)
3) Total Performance Scorecard – Tehnica de Management (exemplu – referinta despre “cum se realizeaza o Misiune – Viziune – Plan de Actiune)
4)  Continut (minimal)  + Exemple (similare) de Strategii de dezvoltare (destinatii / localitati / anp etc.):  I1) …  N1) BrasovTourism.app N2) 
5) Turism de weekend: 
5.1) WEEKEND TOURISM AS AN INSTRUMENT OF LOCAL DEVELOPMENT (Research gate – accces cu cont)
5.2) WEEKEND TOURISM AS A CULTURAL PHENOMENON
5.3) vezi Oradea / Brasov …
5.4) vezi 10+ arii naturale protejate din vecinatatea metropolelor din UE (cum fac eco-turism sustenabil si profit): Como / Beld / Paris / Balaton / Pancharevo / etc.

0Shares