Custode 2008-2018: A03= Avize emise
A03 Avize emise > Sinteza + Raportul complet (7 pagini)
Nr. de avize emise (2007-2018): 54 (inclusiv unul: CE062 nr de iesire 0998/2017 – anulat ulterior).
In acest nr. de 54 am inclus si punctele de vedere (caci semnificatia / utilizarea acestora a variat in cei 10 ani si au existat multe cazuri in care nu stim daca si ce a mai emis APM Ilfov in baza a ce a eliberat Custodele ANPLS – inclusiv în 2013, când nu am fost Custozi); (142 de pagini listate – anexate);
Nr. avize anulate: 1 (CE062 nr de iesire 0998/2017 – Primaria Snagov pentru iesire la lac din str. Merilor Snagov sat / Caz cunoscut bine si de ANANP care a facut propriile controale si a derulat corespondenta legat de acest caz)
Nr. avize nefavorabile (circa 8-10). Nu credem ca sunt relevante (o parte din ele sunt incluse in evidenta, altele nu – caci cei in cauza nu au mai revenit (nu au adus niciodata cerere + setul minim de documente necesare: ca are calitatea = proprietar / imputernicit / etc.))
Nota: Nr. de abuzuri sesizate a fost de circa 40
T1] GENERALITATI / CONTEXT:
NR | DETALII |
1 | Custodele ANPLS considera ca fata de avizele sale, mult mai relevante sunt Avizele de Mediu emise de catre APM Ilfov (mai ales ca forma finala – opozabila este cea de emisa de APM Ilfov). Iar din 2007-2018, organizarea / semnificatiile / procedurile / interpretarile asociate avizelor emise de Custozi (..) au variat destul de mult. |
2 | Custodele ANPLS > singurul (cel putin – primul) custode care (cu rol de preventie si crestere a transparentei) a introdus formulare si proceduri + inclusiv poze cu situatia zonei de mal inainte de modificarile solicitate. (inca din 2008 + chiar inainte ca APM / MM / ANP / ANANP sa mai faca completari – clarificari re: mod de emitere a avizelor etc.). |
3 | Fundatia Snagov: |
T2] CONTEXT/ ISTORIC: (evolutie cu completari a detaliilor specifice din verificarile/avizele emise):
NR | DETALII |
1 | Sa se regaseasca la APM Ilfov – Fisa de infiintare / fundamentare pentru ANPLS (in baza careia a fost inclusa in Legea 5/2000). Care trebuie sa aiba si o sectiune de fundamentare stiintifica (si care trebuie sa aiba ceva “poveste”. |
2 | Sa se asume (in primul rand de catre sefii de la autoritatile de mediu) ca speciile protejate trebuie protejate si in zonele tampon/vecinatati. Si de fapt pe oriunde se mai regasesc ca ar cuibari – hrani etc. Si la Snagov exista consens ca exista mai multa biodiversitate si specii protejate exact in amonte si mai ales in avalul ANPLS decat chiar in aceasta. |
3 | ANPLS (100 ha) si ANPPS (10ha) sunt alipite pe latura cea mai lunga a ANPPS. Trebuie de urgenta unificate (asa cum prevedea insasi anumite reguli si norme ale Ministerului Mediului) dar ulterior cand s-a exemplificat pe cazul de la Snagov (si probabil au vazut unii in perioada 2012-2014 ca este in zona cu interese gen Printul Paul etc.) – … au uitat repede. |
4 | De fapt intreaga zona (lac + padure) este perceputa si utilizata unitar de speciile salbatice. |
5 | Sa se analizeze de urgenta documentatia depusa pentru extinderea ANPLS de la 100 ha la 2080 ha (la Ministerul Mediului – Biodiversitate) in noiembrie 2016. Monitorizarea speciilor si habitatelor trebuie facuta unitar pentru intreaga suprafata. Oricum, este obligatia Ministerul Mediului sa raspunda. |
6 | Sa se asigure buna functionare a programului national (realizat de ASESOFT?) cu care sa se poata inregistra date despre specii si habitate: |
7 | Trebuie facuta inventarierea biodiversitatii in locatiile riverane (chiar in zona ripariana a locatiilor lata de 5m de la mal) – care este zona publica desi in prezent multi o au ingradita illegal cu maluri betonate si chiar garduri etc. Caci fara o comunicare cu riveranul, in prezent nu se poate observa de aproape si pe indelete caracteristicile zonei de la mal si cu apa mica (si eventual in spetele stufului ori in zona cu constructii pe lac). Si pentru ca exista gresita pretentie (intarita chiar si autoritati) ca nici pe debarcaderul de pe lac (domeniu public – dar unde nu au deloc acte valabile), nu au voie nici macar autoritatile, caci ar fi proprietate privata!!! |
T3] PROBLEME – de rezolvat de noul Custode ANPLS:
NR | DETALII |
1 | Exista un set de preconditii necesar a fi rezolvate, pentru a porni de la un referential corect: |
2 | Pentru că ANPLS este doar luciu de apă (lac) care este domeniu public, rezultă că nu se pot face construcții permanente (ci – cel mult provizorii, ecologice și cu sarcini, cu aprobări de urbanism etc.) – considerăm ca avizele emise trebuie sa aiba o perioada de valabilitate limitata (chiar implicit, asa cum am propus + solicitat clarificari prin mai multe adrese). |
3 | In ultimii 10 ani, Fundatia Snagov a facut peste 40 de sesizari scrise legate de abuzuri cu distrugere de patrimoniu natural protejat = habitatele = zonele malurilor (din care unele sunt evidente infactiuni si cel putin contraventii). Unde (oricand) se poate discuta cu riveranii / beneficiarii si se stiu (usor identifica) faptuitorii (din cele circa 5 grupuri de echipe locale). |
4 | Chiar fata de ceea ce s-a aprobat (cu sarcini – chiar cu avizul Custodelui – in ultimii 10 ani), pe suprafetele din zona de lac mai exista si alte devieri / abateri. Astfel ca si acestea trebuie analizate si luate masuri. |
5 | Toti riveranii trebuie sa ajunga sa: |
T4] RECOMANDARI facute noului Custode ANPLS (noi am ajuns sa le facem … si au dat rezultate):
NR | DETALII |
1 | Mentinerea patrularilor saptamanale (caci cei care fac ilegal debarcadere / extinderi / destufizari / betonari etc. – in urma patrularilor noastre, in ultimii ani au ajuns la performnta de a face abuzurile in 3-4 zile fata de 2-3 saptamani, cat faceau in trecut) |
2 | Sesiune anuala de poze a tuturor malurilor lacului / ANPLS; |
3 | Toate avizele sa aiba poze cu situatia initiala a malurilor (recomandam 25.03 / 05.04 si 15-25.10) |
4 | Termen limitat de valabilitate a avizului (3-5 ani) si numai pentru constructii provizorii. |
Nota: A nu tine cont de problemele si recomandarile mai sus mentionate, inseamna ca (in cunostinta de cauza) se asuma reluarea (accelerata) a distrugerilor de patrimoniu natural protejat de la Snagov.
ONG-ul Fundatia Snagov nu a reusit sa capacitateze autoritatile statului cu toate demersurile facute.
Dar iata ca a aparut oportunitatea ca exact statul (ANANP) sa gestioneze direct (cu putere deplina / chiar suplimentara) si sa faca dovada performantei si revenirii la legalitate/normalitate.
ANEXE (virtuale in site-ul www.FundatiaSnagov.ro): 1) formularele utilizate in trecut (Cerere / Declaratie) 2) exemplu generic + depersonalizat de aviz emis (forma initiala si ulterioara a acestuia a fost adusa in scris la cunostiinta autoritatilor – care nu au avut o reactie scrisa semnificand acordul tacit iar in diferite situatii: sedinte CAT, verificari ale custodelui (inclusiv ANANP / GNM etc.), unele reactii marginale referitoare la nereguli comunicate de Fundatia Snagov, autoritatile au lucrat si comunicat in baza acestor forme utilizate). Fata de astfel de etaloane (imperfecte, imbunatatibile, dar care au contat mult – la Snagov), vom urmari solutiile aduse si implementate (si mai ales respectate) la Snagov, de noul custode/administrator.
TEMERILE / AȘTEPTĂRILE Fundatiei Snagov (in contextul cunoscut de la Snagov) (si despre recentele schimbari OG 75/2018):
1) (ca în perioada din 2013, in care, timp de câteva luni nu a mai fost custode Fundatia Snagov și s-au „rezolvat” “rapid” parte din problemele sesizate anterior) > din 2019 se vor facilita (procedural) abuzurile (distrugerile). Principalele modalitati utilizate: se va renunta la monitorizarea saptamanala a schimbarilor din teren (si sesizarea lor) / la realizarea de poze (anual) a intregului mal / si mai ales la compararea situatiei reale de pe teren (pe baza de foto din teren) cu situatiile descrise in cereri. Astfel, autoritatile vor (re)incepe sa utilizeze prezumptia de buna credinta corelata cu scuza/justificarea (lipsa de bani pentru deplasari – ambarcatiune etc) si vor:
1a) legaliza neregulile sesizate in trecut (asa cum s-a mai facut in 2013 / care inseamna sute de metri de maluri modificate prin infractiuni);
1b) va fi prezentat ca stadiu initial (cu distrugeri incluse) si se va pretinde ceva mici modificari (nerelevante) care se vor aproba si astfel „trece mai departe”. Concret: sunt riverani care mai doresc sa elimine stuful de la maluri si/sau padurea etc. Respectiv sa faca constructii pe lac (sub pretext de reparatii) cand ele (poate) nu exista de loc etc.
2) probleme ca cele mentionate / sesizate de noi, e nevoie sa fie reconsiderate din trecut (deci nu acceptata situatia curenta, care include zeci de abuzuri dovedite – sesizate de Fundatia Snagov) si refacute zonele distruse. Si in niciun caz sa fie acceptate (ca „existente” + „fatalitate”) si lasati riveranii sa beneficieze de mentinerea/cresterea antropizarii malurilor lacului / ANPLS;
3) se va incerca „rezolvarea” zecilor de sesizari (din ultimii zece ani) ale Fundatiei Snagov – legate de modificarea (antropizarea) malurilor lacului / ANPLS.
4) in prezent (2019) consideram ca se impune (asa cum prevede si Planul de Management) a se face:
4.1) o inventariere a situatiei existente (riverani ANPLS)
4.2) + decide ajustarile necesare la cei care desi au primit avize – au facut diferit fata de ce s-a aprobat
4.3) de fapt de a anunta (si face demersuri) la toti riveranii ca avizele acestora nu pot fi (pe domeniul public => numai constructii provizorii) decat termporare (max 3-5 ani)
4.4) a corela cu sesizarile existente (..) ca doar circa 36 riverani din circa 700 de pe lacul Snagov – au contracte de inchiriere de luciu de lac de la Apele Romane si deci majoritatea nu au nici aprobari de urbanism si cam totul este (de fapt) in neregula;
*** Sesizările + poze/filme înregistrate – rămân. La fel ca istoria (+evolutia) din Google Earth a terenurilor (malurilor). Deci eventualele magarii – se vor vedea usor si rapid. Trebuie tinut cont de principiul „poluatorul plătește”. Fundatia Snagov a stopat si limitat circa 5-8 „tehnici” prin care se crea impresia de corect – complet si se incerca fortarea unor distrugeri. Si noi idei creative – vor mai apare. La fel ca și actele emise de diferiți „rezolvatori” (inclusiv functionari publici). Testul timpului – va face (chiar rapid) diferența …
Fundatia Snagov isi propune sa urmareasca indeaproape modul de rezolvare a problemelor trecute/sesizate si a celor curente + viitoare.
# Această anexă este postată public și în www.FundatiaSnagov.ro > Natura > Probleme de Mediu > Raportări – Predare: Custode ANPLS > Custode 2008-2018: A03= Avize emise
* Vă invităm să: Apreciați (Like) / Distribuiți (Share) Comentați / Poate chiar să ajutați > sponsorizați sau să ajutați (voluntar) demersul nostru prin care vom încerca să ne monitorizăm și să sesizăm prompt problemele din ANPLS, pentru ca noul custode (ANANP = statul român care a eliminat toate ONG-urile din rolul de custode) – chiar face ceea ce tot autoritățile – nu permiteau – dar când un ONG (Fundatia Snagov) era custode …
>>> Mai multe detalii la [email protected] / Tel: 0720 762468