Inițiativă de Promovare a Turismului – de la Snagov (nov 2018)

În noiembrie 2018, un grup local (Snagov) – propune realizarea unei promovări a turismului la Snagov (cu implicarea Primariei Snagov si organizata la Casa de Cultura de langa aceasta – Ghermanesti).
La intalnirea propusa – participarea este redusa (doar 2 agenti economici) si alte circa 8 persoane / reprezentanti – dar fara legaturi directe si relevante (cu turismul).

Constatare: se propune un proiect de promovare, inainte de a se prezenta > discuta > dezvolta + asuma / valida Oferta turistica a Zonei Snagov (curenta si potentiala).

Context: Turismul Zonei Snagov este un subiect care a fost intentionat omis din 1989 (si din cauza mizelor imobiliare + dorinta unor riverani de a transforma Snagovul intr-o zona cu circuit inchis si acces limitat).  Astfel incat (aproape) orice initiativa de promovare – ar pute fi utila (comparat cu nimicul anterior – mentinut de autoritati / politicieni / jucatorii imobiliari).

* In acest context, Fundatia Snagov (care include Snagov Tur SRL dar si alte cateva entitati si specialisti in patrimoniu natural + cultural), au prezentat sinteza sumara (de mai jos). In speranta ca cei cu banii (pentru promovare) ar putea face o abordare mai buna (completa). Evident, ramane necesar a se invita + discuta cu toti furnizorii de servicii turistice, pentru ca o oferta agregata sa fie prezentata + promovata unitar.
Si reamintim si reinvitam pe cei interesati sa contacteze Fundatia Snagov pentru a adauga toate aceste oferte in www.snagov.ro si magazinul online http://Turism.Snagov.ro 
* Si deci doar ulterior sa se faca (orice fel de) promovare (daca se aloca bani si oricum – un astfel de proiect si demers, se face in contextul prezent …

Snagovul are: Patrimoniu Natural + Patrimoniu Cultural … + apa termala + success story (confirmare) a unei capacitati de primire de peste 30.000 turisti/zi (dezmembrata din motive de oportunati imobiliare – cu ajutorul direct al consilierilor si primarilor de la Snagov, pe fondul de traseism politic si alternari + negocieri / ca in toata tara)

Nr.

DETALII

Px

1a

Centru de Informare Turistica (circa 300 de turisti straini / sezon, din care circa 80% ajung din greseala, cautand Manastirea Snagov. Circa 4-10 turisti “rataciti” per weekend – au fost directionati local catre: Pizza Lions, Arta Park, Snagov Club, Casa Vlasia (si in trecut si la alte locatii – daca lucrau legal + aveau o oferta publica si interes real de a primi turisti)

P..

1b

Centru de inchirieri: Biciclete / Caiace / Vaporas … (alte 20 de “pachete” cu consumabilele aferente)

 

2

Centru de Biodiversitate (set expozitii / de activitati + atractii): iaz, terarii, acvarii etc.

PN

3

4 ateliere traditionale mestesugaresti (pescuit / impletituri din fibre vegetale / olarit – figurine / tesaturi (cu 4 sub-activitati)

PC

4

Colectiile Muzeale Snagov (7 teme) cu circa 3000 de piese.
>> Colectia “Vlad Basarab Tepes – Dracula”, are 30 de premii dintre care 11 internationale.

PC

5

Circuite turistice (4 pe lac si 5 prin padure – pe jos + 5 cu biciclete). +Bird watching +Foto +Discovery

PN

6

Audio guide interactiv (pe smartphone cu activare GPS) 3-7 trasee (2: si in Engleza)

PN
PC

7

Scoala Altfel (toate editiile)

PN

8

Casele traditionale de la Snagov (analiza, masuratori cu mape de arhitectura, cu desene, schite, picturi, machete si eveniment public – expozitie) * Impreuna cu Institutul de Arhitectura Ion Mincu

PC

9

Propuneri si solutii de constructii in zona malurilor lacului: provizorii, ecologice, cu functionalitati si design deosebit * Impreuna cu Institutul de Arhitectura Ion Mincu

PN

10

Analiza si colaborari cu experti restauratori de obiecte (muzeu) * Impreuna cu UB – FAA > Master

PC

11

2 Proiecte AFCN (traditii locale si mestesuguri / Colectiile Muzeale Snagov – system de expunere)

PC

12

Noaptea Muzeelor (impreuna cu Muzeul Hartilor) + Asociatia Foisorul de Foc etc.

PC

13

Conservarea si promovarea patrimoniului natural al Snagovului: in loc de 5-6 specii protejate la Snagov (L5/2000), la peste 300 de specii protejate, rare si amenintate in 4 habitate principale din Zona Snagov (din care circa 47, strict in perimetrul ANPLS, desi acolo se regasesc mult mai multe si majoritatea se afla de fapt in amontele si avalul ANPLS).
Publicarea in Monitorul Oficial 318bis din 18.05.2016 a Regulamentului si Planului de Management.

PN

14

Am adus la Snagov (pt. analiza + recomandari: specific si potential de dezvoltare):
1) IBM Consulting
2) expertul coordonator de la Disneyland Spania (care s-a facut pana la urma in Franta – caci primarii din Spania s-au tot certat pana cand s-a luat decizia relocarii)
3) discutii (la Snagov) cu 2-3 firme globale de turism (dezvoltatori de destinatii) > re: actiuni concrete – pt. relansare / oferta

PN
PC

15

Organizarea a circa 10 intalniri (anuale sau bi-anuale) ale agentilor economici (+cei interesati) de turism – din Zona Snagov (si la care participarea a fost intre 9 si 17 reprezentanti ai firmelor din zona Snagov + Liceul LMK + ceva ONG-uri + ceva localnici interesati de subiect)

PN
PC

LEGENDA: PN = Patrimoniu Natural / PC=Patrimoniu Cultural * % (estimare din cat s-a realizat fata de ce ne-am propus noi sa facem). Evident, sunt posibile multe dezvoltari. Insa Bugetul de Promovare ar trebui sa fie maxim circa 10% din vanzarile suplimentare (veniturile) de garantat!

Ce exista (s-a facut) de Fundatia Snagov / Snagov Tur SRL (agentie de turism – tur operatoare) >>
Reprezentare + promovare a ofertei turistice de la Snagov
>

1a) www.snagov.ro (cu peste 3.400.000 vizitatori unici, din care e posibil ca circa 50% sa fie roboti) * In august 2018 am realizat o noua versiune (si deci urmeaza a adauga un nou contor)
     => (din august 2018 > versiune noua cu “Oferta turistica a Zonei Snagov”)

1b) magazin online cu oferta Zonei Snagov => http://Turism.Snagov.ro (in sezon sunt mai multe oferte active / in extrasezon, am redus .. * Aici s-ar putea complete cu toate ofertele celor interesati * In fond, Snagov Tur SRL este Agentie de Turism si este firesc sa promoveze o oferta cat mai completa – a celor cu care poate colabora)

1c) www.FundatiaSnagov.ro + http://Forum.FundatiaSnagov.ro (pt. dezbateri structurate)
Peste 4500 de like-uri reale (de circa 3 ori mai mult decat orice partid sau alta entitate)
Peste 120 de recomandari scrise

1d) 5 pagini de Facebook (cu peste 2000 de postari in ultimii 6 ani) / cu peste 30 de albume (care au luat cateva mii de like-uri si sute de share-uri) … dupa ce am pierdut mai mult decat atat (..) cand Facebook a decis ca pagina Fundatia Snagov este al unui ONG (si nu a unei personae fizice si ne-a sters continutul – fara a ne avertiza in prealabil si deci a avea posibilitatea de a salva / muta / recupera informatii cu comentariile si aprecierile asociate

1e) Peste 1000 de adrese cu circa 21 de autoritati / institurii (de mai mare rusinea!)
+5 demersuri in instanta

2) peste 50 de evenimente relevante (in 10 ani) – importante pe parte de vizibilitate si promovare a Zonei Snagov. Cele (recurente) pe care le consideram mai importante, ar fi:
2a) Ziua lacului Snagov = Ziua ANPLS: 25.06
2b) Ziua Racilor (sfarsit de octombrie)

3) castigarea unui proiect de circa 310.000 Euro (derulabil pe 2 ani) pentru relansarea turismului in zona de nord a Ilfovului (Zona Snagov: comunele Snagov, Gruiu, Ciolpani). Nu am semnat contractual (la care am fost invitati), caci parte din parteneri – ai statului, au sugerat o serie de “costuri” in avans pentru sprijinirea ulterioara a proiectului). Si suntem foarte multumiti ca am avut inspiratia sa nu ne mai implicam (sa nu semnam contractul). Insa, consideram ca proiectul are inca o serie de capitole si fundamentari – valabile si in prezent;

4) participare la Targul National de Turism (4 ori / promovat Snagovul / costuri de 800-1200 Euro, asumate direct – 100%)

5) reintroducere a Snagovului in principala publicatie de prezentare a atractiilor turistice din jurul Bucurestiului “Welcome de Romania” (gratuit cate 1 exemplar in cele peste 10000 de camere ale hotelurilor de 4 si 5 stele din Romania + reteaua Camerelor de Comert, reteaua de ambasade si consulate a Romaniei, Romexpo + protocoale oficiale etc.)

6) alte diferite publicatii straine … (si cateva emisiuni)

7) harta turistica (3000 Euro / din circa 12, doar 2 parteneri au platit cum am convenit …)

8) peste 30 (variante) de Flyere si materiale tiparite (de promovare)

9) completare prezenta (POI / atractii / descrieri) in: Google Maps / Wikipedia / TripAdvisor, IZI.Travel

10) contributii la mai multe clarificari si rezolvari de probleme / nevoi / proiecte: Trinitas (fimul de 1 ora de prezentare a Manastirii Snagov / reprezentari + promovari a specificului din nordul Ilfovului pe parte de cultura – traditii – arheologie – estimari si statistici etc.

11) suita de scurte filme (in YouTube)

12) eveniment memorabil despre Biodiversitatea zonei Snagov la Antipa, in 03.11.2016 (cu circa 16 cercetatori si mai multe personalitati relevante)

13) contexte (de specialitate) in care multi specialisti (de la multe autoritati) au asistat – dezbatut – clarificat implicatii si corelatii legate de informatii si documente deosebit de importante despre Snagov:
13a) descoperirea unor documente relevante si demersuri pentru reconsiderarea lor: HCM 894/1952
13b) documentatie pentru extinderea ariei naturale protejate, la tot lacul Snagov + padurile riverine

14) prezenta (si reprezentarea) Snagovului intr-o serie de evenimente si dezbateri, la care, desi este invitata si Primaria Snagov (si alte autoritati) – acestea nu vin (.. din mai multe motive ..). In principiu, la asa ceva trebuie sa ai date concrete si mai ales sa si faci ceva (si pentru credibilitate – sa fi facut deja ceva relevant, sa iti fi tinut cuvantul fata de intalnirea anterioara etc. / deci un proces cumulative, nu o serie de promisiuni iresponsabile, care la urmatoarea intalnire – in loc de rezultate – doar sa fie inlocuite cu alte promisiuni si mai exagerate)

15) comunicate de presa …

16) reclama platita in Facebook, Google…

17) mii de ore de munca (pentru continut – canale media si gestionarea raspunsurilor)

18) zeci de mii de poze (referentiate) – pe circa 300 de criterii

19) Circa 8 Newslettere re: turism la Snagov (trimise la circa 800 de tinte – interesate)

20) Circa 5 InfoTrip-uri cu reprezentantii agentiilor de turism importanti (grupuri de 20-40 persoane / pe cheltuiala proprie: autocar / tura pe lac cu vaporasul / vizitare obiective / masa)

21) Demersuri pentru atenuarea (mediatica) a unor probleme locale si imagine (brand) negativ:
a) negocierea + refuzul unor canale – redactori – jurnalisti care doreau (doar) sa scoata noi stiri negative legate de Snagov (Kanal D, Evenimentul Zilei, unele antene etc.)
b) tantarul West Nile (aug 2018) – context in care 2-3 reprezentanti media doreau sa vina cu titluri bomba …
* In privat, pot da detalii mai exacte despre dinamica – context – modul de argumentare/negociere

22) participari la consultari, dezbateri, argumentarea si luarea unor decizii legate de turism, traditii, cultura (Ministerul Turismului, IMM-uri, Cultura etc.)

Avem o serie de bune colaborari si parteneriate cu diferiti specialisti din mai multe institutii si autoritati. Si mai putine cu o parte din autoritatiile cu responsabilitati directe la Snagov (care – probabil au simtit presiuni intre a aplica prevederile legale si a face fata diferitelor “solicitari” specifice tranzitiei prelungite si traditiei de “PCR”).
Au existat perioade /alternante de buna colaborare cu diferiti parteneri (si institutionali – ex: Liceul Snagov).
Cu unii, ulterior (sau cate 1 ciclu “electoral” din cei circa 11 ani) nu au mai existat raspunsuri / reactii (cei mai pagubiti fiind copiii din zona, in conditiile in care, ofertele respective au fost validate si apreciate de Montessori, Waldorf etc. – cu pretentii).
(Probabil “distantarea” unor parteneri a fost corelata cu cresterea nr. de abuzuri si distrugeri de patrimoniu natural – raportate in calitate de Custode ANPLS. Iar cei vizati au gasit modalitati – poate si via partide etc.) de a reactiona (intr-o abordare “loose – loose”). Insa, prin sistemul de poze (initial – dupa) si unele note de constatare, respectiv sesizari scrise oficiale, s-a putut marca un etalon (in timp), care poate (mereu) fi considerat “referinta” (daca nu ar ajunge Google Earth)

* Impactarea a 5000+ de copii si elevi in   circa 11 ani (din care peste 95% – nu din Zona Snagov) > …

Zero realizari =>
a) colaborari – Primaria Snagov / Consiliul Judetean Ilfov (la o medie de circa 3 invitatii – propuneri/an x circa 9 ani…)
    Nota: Primaria Snagov a refuzat si propuneri de proiecte (finantari UE). Am incercat sa ajut la LEADER GAL, insa primariile din mai multe comune au considerat ca daca nu includ carciumile pe care le au primarii si daca nu se garanteaza finantarea lor (prioritara) – nu se implica. Aveau perceptia ca sunt (alti) bani de impartit …
               # Primii 200.000 Euro erau doar pt. punerea pe picioare a organizatiei (nu de mita pt. … mimare). Am renuntat
b) partide (nici macar la discutii – nu au venit, cu 2-3 exceptii: Mihai Anghel, dar care mereu a precizat public de la inceput ca este in calitate de persoana fizica si nu angajeaza in niciun fel PNL etc.)
c) au existat numeroase “propuneri” de “colaborare” de la unii riverani (si chiar diferite forme de organizare ale acestora). Uneori ni s-a spus direct ca ar dori sa poata interveni direct in decizii pro/contra legate de avize (mediu – custode), iar in alte cazuri ne-au propus sponsorizari pentru a deveni membri vizibil (ni s-a parut ca era corelat cu “urmatoarele alegeri”, deci de context). Nu am acceptat asa ceva;

CONCLUZII:
1) Rolul de Custode ANPLS a pozitionat Fundatia Snagov ca entitate care “nu intra” in “afaceri” caci nu face “prietenii” si mai ales, nu e clar cu “cine” este: partid / serviciu / etc. De parca este imposibil de acceptat ca cineva poate sa si faca ce spune (si se vede ca) ca face …
2) Astfel ca nu s-au facut o multime de proiecte, colaborari, parteneriate si proiecte – care ar fi “mers” facute – daca nu trebuia sa ne si luptam cu unele autoritati si culori politice.
3) Consideram ca pretul platit a meritat (..) avand in vedere rezultatele Fundatiei Snagov (pe parte de Patrimoniu Natural) > despre care postam in curand o sinteza ampla (cu poze, acte, rapoarte etc.)
4) Zona Snagov are pregatite (realizate) majoritatea materialelor si instrumentelor de promovare. Trebuie doar re-lansat (cu un buget relativ mic – daca exista colaborare, ori un buget bine realizat – fara risipa si excese)
5) Exista o serie de demersuri (la Snagov) care au tocat bani si nu au produs nimic (putem numara 3-4, memorabile). Astfel ca este necesar a evalua ce exista (deja) si a decide cum se poate dezvolta (inainte de a aloca bani pentru “o noua serie de borduri” – doar pentru ca s-ar putea asigura bani, asa cum se poate intampla usor in acest prezent, tulbure …)

Ce s-a promis (de “grupul de initiativa”) ca ar urma …
1) sa analizeze toate noutatile aflate (inclusiv acestea – de mai sus)
2) sa pregateasca o noua varianta de proiect (si sa o prezinte public). Si mai ales, sa mearga la toti agentii economici din zona si sa le dea un set de materiale (am inteles ca cel putin: un CD cu prezentarea unei firme de turism aleasa / proiectul grupului de initiativa / un material de 4 pagini cu detalii despre oferta existenta a Zonei Snagov si ce s-a facut deja pe parte de promovare
* Initiatorii proiectului trebuie sa stie ca nu se pot finanta activitati si elemente care deja exista (asa cum exista tendinta si devine penal!) si nici achizitiile nu pot fi facute oricum. Si (de fapt) – daca proiectul (implementat) nu va avea rezultate, ne este util si este doar o noua risipa de bani. Adica, trebuie asumata o responsabilitate si e nevoie de profesionalism. Si deci nu este ceva usor de realizat (ex; doar niste noi pliante, ceva 1-2 evenimente punblice, ceva plimbari de ziaristi prin Snagov si mese aferente si putina promovare platita – care pare sa aiba rezultate, doar cat se cumpara like-uri la nivel international de la conturi false ori persoane care nu vor ajunge niciodata in Romania).

Nota finala: Fundatia Snagov si Snagov Tur SRL asteapta versiunea nr 2. a proiectului, inainte de a confirma implicarea / participarea.

0Shares