GMI=Garda de Mediu Ilfov = Parte a problemelor (2007-2012) + Studiu de caz
GARDA DE MEDIU ILFOV – Parte a Problemelor
pentru Patrimoniul Natural de la Snagov (ANPLS) – si deci nu partener or rezolvator de probleme!
Data fiind experienta din perioada 2007 – 2012 (si pana in august 2014) ne putem intrebarea in mod justificat, daca si sanse si sens ar avea, a continua (in urmatorii ani) rolul de Custode ANPLS – exact la fel ca in trecut (cu o neschimbata GMI)?
Pentru sustinerea acestor afirmatii putem face exemplificiari (la cerere si cu mare grad de detaliere – noi avand o buna organizare interna) dintr-un total de circa 40 de Abuzuri (cazuri) in cel putin circa 20 de cazuri, cu: Adrese (si corespondentele aferente) + poze + filme + incadrari juridice si alte elemente asociate.
Relevant este ca in majoritatea covarsitoare a cazurilor in care a fost sesizata Garda de Mediu Ilfov (GMI), cazurile respective nu au fost rezolvate, infractorii si-au continuat constructiile si in prezent sunt constructii fara acte (cel putin corecte si) in regula (fata de stadiile de saptaturi – fundatii, cand am sesizat GMI). Astfel, s-au facut si investitiile importante (ilegale) dar s-a si distrus patrimoniul natural din Zona Snagov. Vinovatii principali, expliciti si clari – fiind Garda de Mediu Ilfov, impreuna cu Primaria Snagov.
Lista sumara de exemple / cazuri:
Abuz nr | Subiect / detalii sumare / localizare | IMNPLICATII |
| Custodele ANPLS a sesizat in scris GMI despre: | GMI nu ne-a dat nici un raspuns. Concluzie: GMI trebuia sa opreasca de la inceput (iar pe custodele ANPLS – nici macar nu i-a raspuns la sesizare) |
| Custodele ANPLS a sesizat in scris GMI despre inceperea unei constructii in Parcul Snagov, (riveran ANPLS) fara aviz al custodelui: | GMI a venit (in acea perioada) la sediul (din sat) al custodelui ANPLS sa il controleze pe acesta si sa ii recomande sa isi puna cosuri de gunoi per categorii de gunoi. Pe plan local: |
| Custodele ANPLS a sesizat in scris GMI despre suspiciunea si nereusita obtinerii de acte legate de legalitatea constructiilor si activitatilor locatiilor “Dolce Vita” si “El Capitan” din Parcul Snagov. Aceste locatii ne-prezentand avizele solicitate (de mediu, functionare, constructive – la cererile custodelui ANPLS). | GMI nu a raspsuns niciodata la solicitarile Custodelui ANPLS legate de constructiile din Parcul Snagov. |
| Custodele ANPLS a informat din timp (112) si apoi si in scris despre infractiuni multiple facuta la Snagov Club cu ocazia nuntii fetei Presedintelui Consiliului Judetean Cristache Radulescu. Si anune: focuri de artificii fara aviz + focuri de artificii in arie naturala protejata si fara avize + atacare si rasturnare in apa a custozilor (rasturnare ambacatiune etc) | Deci Custodele ANPLS a fost atacat in timpul controlului / monitorizarii. |
| Custodele ANPLS a sesizat si transmis 1 caz cu poze si filme si incadrari juridice ca si infractiuni (destufizare + umpluturi cu pamant in lac peste habitatul existent + betonari de mal) – in Coada Rece. | Concluzii: |
| Custodele ANPLS a sesizat si transmis 1 caz cu poze si filme si incadrari juridice ca si infractiuni (destufizare + umpluturi cu pamant in lac peste habitatul existent + betonari de mal) – langa vila 10. | Concluzii: |
| Custodele ANPLS a sesizat si transmis un caz (Cosmin Olaroiu) caracterizat prin cel putin 3 infractiuni (destufizare, modificare – escavare / completare cu pamant a malurilor / betonarea malurilor / constructii pe suprafata ANPLS. Toate acestea, fara sa comunice (transmita) nici un act – dovada ca ar detine vreo autorizatie / aprobare de la vreo alta autoritate. Noi stiind ca acolo exista restrictii totale (padure de tip V3, confirmat si de Regionala de Mediu, etc). | Context: Intregul mal impadurit (stang) al lacului Snagov (chiar in ANPLS) se afla intr-o situatie similara cu cazul Cosmin Olaroiu, caracterizat prin: |
| In iunie 2014, Fundatia Snagov a depus o noua sesizare cu circa 5 locatii – riverani – modificari ale malurilor lacului, din care 3 chiar in ANPLS. | Primaria Snagov (care sustine intr-un raspuns oficial ca nu are ambarcatiune, motiv pentru care nici nu face controale de mai multi ani per lac, dar nici nu vine la invitatiile la controale comune, ale Custodelui ANPLS), sustine ca nu stie (nu poate localiza) debarcaderele Iriveranii) din pozele transmise. – toti cei care fac “rau”, acumuleaza aversiune (directionata de “sus”) importiva custodelui ANPLS (care strica “jocurile”) |
Nota: Daca este nevoie, mai putem prezenta si alte cazuri (ori detalii complete – despre cele de mai sus)
CONTEXT:
1) riveranii, locuitorii si chiar administratiile locale, ar trebui sa fie direct interesate in conservarea patrimoniului natural (care de fapt le mareste + garanteaza valoare imobiliara, atractia turistica, confortul personal – cand sunt vizate relaxarea, refacerea in weekend ori concedii). De fapt se mentin (ori chiar devin – cumva – mai bogati!)
2) angajamentele Romaniei pe parte de mediu, transpunerile directivelor UE, legislatia nationala – toate vizeaza obiective clare. Si daca esti cu buna intentie, dispui de toate mijloacele necesare pentru a face PREVENTIE (in primul rand) si a face (periodic) unele sanctiuni vizibile (exemplificatoare), care sa mentina sufficient de departe tentatia “derogarilor”, “cererilor” si “rugamintilor” (in context balcanic). Incalcarea acestor angajamente, ar trebui sa duca chiar si la procedure de Infringement (adica sanctiuni de ordinul milioanelor de euro)
3) institutiile statului (centrale si locale) – trebuie sa faca ceea ce le revine ca obligatii clare. Iar daca acestea comuta din “parte a solutiilor” in “parte a problemelor” si apoi exista si suite (cazuri repetate) in care unele institutii (ex: GMI, Primaria Snagov) tot gresesc la fel, inseamna ca nu este
4) exista un custode ANPLS, care VOLUNTAR face patrulari / monitorizari (ca nu apar schimbari – distrugeri). Si de fapt, pentru orice dorinta / nevoie a riveranilor, exista solutii (alternative / substitute) ecologice (diferite fata de practica curenta). Insa, perceptia ca cineva le-ar “limita” “drepurile” (de a face stricaciuni si infractiunii ca “ceilalti” – afecteaza orgoliile si poate deveni – la unii romani – chiar insuportabil). Astfel incat, poate ca dovezi suplimentare de status si putere, cu cat ceva este mai interzis – oarecum, mai proportional – devine mai dorit
5) exista institutii (cu personal platit si bugete – chiar in Zona Snagov), care nu isi fac (ori isi fac extrem de limitat) – atributiile. Si totusi Custodele ANPLS are mai mare initiativa si trebuie sa sesizeze si omisiuni si disfunctionalitati ale altor astfel de entitati. De unde o prima oportunitate (evidenta): lucrul in echipa. Dar si un risc (deja experimentat): cee ace muncesc / fac (se spuns si primesc chiar amenintari – de exemplu Custodele ANPLS), este anulat – negat de altii (ex: Garda de Mediu Ilfov)
CONCLUZII :
1) cu majoritatea (covarsitoare) a celorlalte autoritati, institutii, functionari – custodele ANPLS a reusit sa colaboreze bine si chiar sa faca parteneriare si sa deruleze proiecte, controale, etc. Deci exceptiile au fost doar: Primaria Snagov si GMI (timp de 5 ani).
2) in prezent (august 2014), primim reconfirmari ca toate celelalte alte instutii cu responsabilitati in Zona Snagov (ANPLS) isi doresc sa discute si colaboreze (grupuri de lucru – actiuni comune) pentru limitarea si scaderea riscurilor de abuzuri, infractiuni etc. Si asa ceva vom incerca sa facem la intalnirea din 17 sep 2014 de la Snagov
3) pentru doar cateva persoane (functionari) din GMI si Primaria Snagov (cu care ar trebui reconsiderate si analizate – cazurile si actiunile semnalate de noi si asigurat ca in viitor s-ar proceda bine), nu trebuie sa consideram ca pe termen lung / permanent / in general / “toti” (asa ar fi ori s-ar comporta). Dar pentru schimbarile critice (de acum inainte) este necesar a sesiza / intelege problemele si a se da semnalele convingatoare – ca va fi altfel
4) nu se poate justifica existenta unui Custode ANPLS (si protejarea / conservarea Patrimoniului natural de la Snagov), daca comportamentul si modul de lucru al GMI (dar si al Primariei Snagov), se mentine.
Din partea GMI si a Primariei Snagov, noi Custodele ANPLS, asteptam o reconsiderare urgenta si dovezi practice tangibile. Cu activitate / controale / finalizari – in teren. Caci mai bine suntem onesti si recunoastem una (sau o combnatie) dintre urmatoarele:
a) nu vrem b) avem alte interese c) coruptia – ispitele sunt prea mari d) nu putem (nu suntem lasati) e) nu avem curaj f) nu ne pasa g) trebuie sa ne conduca altii si altfel g) nu stim (nu suntem competenti).
Studiu de Caz: Experienta unui control (pe teren) coordonat de GNM in perioada xx.04-yy.05.2016
1) Cererea initiala (a Custodelui ANPLS)
Discutia de la GNM.
… (scanare circa 9 pagini – de completat)
2) 2 zile de vizita pe teren (a unei echipe complexe)
+ poze si filmari
… (agenda succinta)
3) Nimicul care a rezultat (din corespondentele ulterioare inregistrate de Custodele ANPLS)
… (scanare circa 9 pagini – de completat)
*** In loc de concluzii / interpretari > Link la sinteza problemelor recurente constatate in calitate de Custodele ANPLS, transmise la toate autoritatile statului (dar fara vreun raspuns / reactie primita vreodata).