“Vrăjitorul de șerpi” este (la origini) un fel de incantație – descântec cules de la pescarii de pe lacul Snagov. Un exemplu (mai spectaculos) dintr-un set mai larg de mixuri de vorbe – incantații – gesturi, folosite in comunitate pentru rezolvarea unor nevoi – probleme. De exemplu descântecul pentru o vaca care s-a umflat pentru ca a mâncat prea mult trifoi, nu ar fi prezentat deloc interes pentru niște orășeni.
Din cercetările Muzeului Fundatiei Snagov, au rezultat următoarele:
1) în anii 193x, cei care începeau să vină la Snagov (Parc) în weekend pentru câteva ore – un fel de turiști (automobiliști) din București. Pentru locul frumos din pădure şi marginea lacului. Un Pădurar (cantonier) cu simţ antreprenorial, a început a asigura ceva gustări şi băutură. Apoi, “turiștii” puteau încerca o plimbare pe lac ori chiar şi să pescuiască, pentru care aveau nevoie ambarcațiuni, local existând doar luntrii ale pescarilor locali. Unul dintre aceștia (“starostele” = șeful comunității de pescari locali – Nicolae Pescaru) a dovedit constant că dacă vrea, atrage printr-o incantație șerpi mari din lac spre şi în luntrea sa (deci care urcau lent pe vâslă, braț şi apoi se aşeazau în zona pieptului – gâtului pescarului). Șerpii deveneau calmi, molateci până când pescarul le rostea un alt fragment de incantație prin care “elibera” – trezea șerpii iar aceștia revenea la vitalitatea şi activitățile lor anterioare
2) cronologic, (pescarul şi academicianul) Brătescu Voinești a povestit cele constatate. Apoi Mihail Sadoveanu (pescar, scriitor, academician) – chiar şi la Academia Română, iar ulterior a inclus şi in scrierile lui detalii şi incantațiile (şi în una din versiunile din Nada Florilor)
3) constatăm ca şi academicianul Ion Pilat a inclus in scrierile sale cam aceeași incantații
4) de fapt, ca în fiecare comunitate arhaică şi stabilă, tulburările (mai ales de comportament – stări ale) vietăților (oameni si orice altceva) – trebuiau să aibă dacă nu o explicație, măcar un fel de soluție ori măcar de împăcare (ofrandă şi similare). Deci (toate) comunitățile aveau (şi) un fel de “vraci” local care făcea minunile – compromisurile – locale. Mai dese erau cazurile de vaci şi cai “umflați” (căci mâncaseră ce nu trebuia), apoi tulburări ale oamenilor din comunitate – la care nu erau suficiente descântecele babelor. Un pescar interacționa si cu sălbăticia. Așa ca starostele pescarilor “trebuie ca” era cel mai bun …
5) ai alții (Panait Istrati – “Domnița de la Snagov”, Grigore Antipa – în cercetările sale legate de pescuit – la Snagov), au menționat un fel aparte de comunicare a pescarilor peste luciul apelor, fără ecou (cum pot face ratele)
6) comunitatea pescarilor de la Snagov a avut mai multe particularități interesante (tehnici de pescuit, port, comportament) – astfel încât si la defilarea nautică din Ziua Apei (25.06.1933 prin fata Regelui si tribunei) – au avut propriul lor moment
7) Șarpele a avut semnificații multiple în zona Snagovului (dar şi misterele – tainele – legendele) acumulate în jurul apelor din mijlocul foștilor Codrii ai Vlăsiei. Localnicii respectau si se distanțau de șerpi, pe cand “veneticii” doreau sa exploreze (luând in derâdere diferitele credințe si aspecte – mai ales ca mereu rezultau “întâmplări”, interpretări “neobișnuite”). Vezi şi nuvela Şarpele scris de Mircea Eliade.
Vrăjitorul de Şerpi
Herencheu,
Berendeu,
Grozăvior, stai pe loc!
Sub soarele-n amiază e lacul de platină
Şi joardele luminii îl bat cu vergi de foc.
Stă lopătarul oacheș tăiat într-o tulpină
Străveche, cum e lotca greu pironită-n loc.
Pe luciul apei, negru, un sfârc de bici în plânset
Străfulgeră topirea… Pescarul l-a simțit.
Se-apleacă, mormăieşte descântecul: de trăsnet
Atins, un şarpe-şi lasă inelul despletit.
S-a răsturnat, şi țeapăn plutește, buturugă.
Dar omul mișcă buza, şi vorba veche iar
Se duce, ca jivina deplin să-i fie slugă.
Din ape se ridică un cap triunghiular,
Alunecă în luntre năpârcă blestemată,
Pe brațe e brățară şi măr rotund în sân,
Şi omul giugiulind-o ca pe-un copil, i-arată
Șerpoaicele bătrâne cu șuierul păgân,
Ce-şi cheamă seminția ieșind la gol de baltă.
Din milă iar șoptește cuvinte de hrisov:
Şi șarpele, deodată desmeticit, tresaltă
Şi scapă ca săgeata pe lacul din Snagov.
Notă: Local, Fundatia Snagov a găsit 4 variante (3 trunchiate si cu un total de circa 4 versuri – diferite cu circa 8 cuvinte diferite). Deci modificări nerelevante. Astfel încât cercetarea “din epoca” a lui Ion Pilat – e posibil sa fie mai aproape de original (deși ar mai trebui comparate cu cele ale lui Brătescu Voinești si Sadoveanu, la nivel de muzeu – însemnări personale din epocă).
In prezent (si trist dar relevant) – (re)găsim:
1) comunitatea locală (băștinașii) si-au pierdut rădăcinile (valori, credințe, tradiții, obiceiuri) – împreună cu ocupațiile (nu se mai pescuiește cu năvodul cel puţin de prin 1985, iar pescarii locali au dispărut in timp (in special datorita “naționalizării” năvoadelor lor – prin 1952. Iar ICAB-ul care “i-a preluat”, le-a impus echipamente, organizare, program, criterii si rezultate “științifice”. Astfel încât comunitatea (legăturile) cu empatie si criterii de sustenabilitate (=bine pentru toate speciile existente) au dispărut şi ele. Motive pentru care lacul se eutrofizează în mod accelerat.
2) noii veniți (cel puţin 1 generație) – datorita diferenței (aparente) de putere financiara – materiala, nici nu își pot închipui ca local a existat ceva care ar merita vre-o atenție – considerație – apreciere. Deși chiar in aceste momente, daca ar apare o catastrofa majora (..), ca reziliență (=supraviețuire prin resurse locale), “Sandu a lui Nedelea” ar putea sa supraviețuiască cel puţin 3 ani cu ce știe despre mediul local, pe cand cei bazați pe lanțurile comerciale ar intra in crize majore in cel puţin 2 săptămâni.
3) este timp pentru o “cale de mijloc” … Dar începând cu o “comunitate” de sub 3% …
Contribuții + Mulțumiri:
1) familiile locale X şi Y (descendenți ai lui Nicolae Pescaru)
2) Prof. Despina Mincu Georgescu (pentru încurajarea familiei descendenților lui Nicolae Pescaru – să ofere mai multe detalii)
Vrajitorul de serpi - Frumoasa poezie
Frumoasa poezie