CUM TE PĂCĂLESC (unele) INSTITUȚII când le ceri date ori să își facă treaba … INVENTAR (parțial)

Din experienta Fundatiei Snagov, prezentam o LISTA (partiala si in curs de completare) a modalitatilor de PACALIRE / EVITARE / AMANARE (simulare a “muncii” si asumarii responsabilitatii) – din partea functionarilor (care insa sunt validate de sefi, caci institutia trebuie sa dea bine):

1) “NU ATI DEPUS nimic” – la “noi”
– daca nu iti inregistrezi personal – direct – pe copia ta (hartie), ulterior nu poti sustine (demonstra) ca ai depus – cerut ceva
Deci nu este sufficient / intelept sa mai trimiti prin email, fax, ori prin curier (special).
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, APM Ilfov, Garda de Mediu Ilfov

2) Nu mai primesti niciodata raspuns
iar cand te prezinti cu dovada inregistrarii la ei iti spun:  “NU STIM CE S-A INTAPLAT …”
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, APM Ilfov, Garda de Mediu Ilfov

21) O sesizare / petitie – este considerata drept o simpla INFORMARE (sau asa prefera sa o considere)
Si datorita unui cuvant, sau mic element din continut, ti se si reproseaza ca s-ar fi putut interpreta “si asa”. Astfel ca nu mai conteaza infractiunea sau dreptatea ta (pe fond). Caci pe “forma” nu 
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, APM Ilfov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC

22) este directionata catre un department  / functionar / sef – care nu “functioneaza”
Din motive diferite: sunt de la alt partid, exista conflicte interne, etc
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, APM Ilfov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC

23) “V-am raspuns” – dar de fapt tu nu ai primit
In fond, un functionar (department) pregateste raspunsul, dar un sef (primar) in final, nu mai transmite adresa (raspunsul). Astfel, functionarul este sincer si iti si poate arata ce a pregatit si transmis el. Sefii mint ca au transmis (dar tu nu ai primit). Si nu se verifica CUM – CAND – CINE (de la ei) ar fi trimis catre tine
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, APM Ilfov, Garda de Mediu Ilfov

31) Primire raspuns cu INDIRECTARE
Adica esti informat ca materialul tau a fost transmis catre o alta entitate (uneori o precizeaza, altadata este doar “intitutiile abilitate” ori “departamentele de specialitate” ori “responsabilii in cauza”).
+ Tehnica de prelungire:

32) Primire raspuns PARTIAL – “bolero”
Adica, la CE + CAT ti se raspunde, de fapt primesti un mic detaliu legal ori tehnic suplimentar, de parca ceea ce le-ai cerut este sa iti confirme sau completeze o descrie a unui caz / situatie (sau ce spui ori ceri  tu acolo). De cele mai multe ori, primesti “conform legii” cu citarea unui text si sursa acestuia.
Rupt de context. Fara nici o preocupare legat de fondul (sensul) cereri tale.
Si iarasi rezulta ca ti s-a raspuns in termen.
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC, APM Ilfov

33) Primire raspuns PARTIAL
Adica, dintr-o adresa cu mai multe puncte, ti se raspunde (de regula) la un singur punct si celelate sunt fie omise total, fie “aburite”.
“Important” este ca ti s-a raspuns in termen.
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC, APM Ilfov

34) Primire raspuns PARTIAL + TEHNICI de PRELUNGIRE – amanare (vezi lista – mai jos)
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC, APM Ilfov

33) Invitatie la intalnire (de clarificare)
De regula, asa ceva poate apare, doar daca revii de multe ori, ai dreptate si nu reusesc sa scape de tine.
Tehnica prevede faptul ca vei fi primit de un sef, care te va “onora” cu timpul si prezenta sa si care te va umple de promisiuni, scuze, amabilitate si apoi te va abandona in “bratele” altora (sau te pune inapoi in fata intregului circuit (de reluat).
Cu diferenta, ca acum “s-a si discutat cu tine” si tu tot “nu te dai pe brazda”. 
Trebuie sa fii atent, ca vei fi “analizat” pentru a ti se gasi o “fisura” in baza careia sa ti se poata pune o eticheta: “nebun”, “reclamant”, “neserios”, “incompetent”, “periculos”, etc.
Sansele de a fi incadrat la “de-al nostru”, nu le mai ai (daca ai ajuns la aceasta intalnire – pe aceasta cale).
Si in interiorul organizatiei (lor), vei purta aceasta eticheta. Ceea ce va permite functionarilor sa te trateze in acel sens.
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC, APM Ilfov

34) Formare de “Grup de lucru”
Cand ajungi in aceasta etapa, sigur ai perfecta dreptate, insa mai multe parti implicate, nu au dorit mult timp (si poate nici in prezent) sa se rezolve subiectul in cauza.
Trebuie sa fii extrem de bun, sa poti gestiona un astfel de proces / dinamica.
Poti face ceva (sa iti rezolvi problema) doar daca ai toate datele, rezolvi problema, reusesti sa ii “pacalesti” pe “specialisti” sa si vina si le prezinti Solutia si creezi un context prin care sa nu le dai posibilitatea sa spuna ca de fapt nu au competenta si sefii lor decid. Deci ar fi recomandabil fie sa nu ii primesti daca ar putea pretinde ca nu au competenta, iar in final sa nu ii lasi sa plece fara sa semneze deciziile si acceptarea solutiei prezentate.
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC, APM Ilfov

TP) TEHNICI de PRELUNGIRE – amanare:
tp-v1)ti se mai cerere un act / document(de exemplu: Certificat fiscal, conventie de custodie, etc)
De regula, catre sfarsitul termenului (ultima saptamana) ti se mai cere sa completezi cu cate ceva.
De cele mai multe ori, ce ti se cere nu este deloc relevant, dar astfel, dupa ce raspunzi se reseteaza termenul de 30 de zile (in care ti se va raspunde).
tp-v1) cerere de date / clarificari (mai tehnice, de specialitate)
Uneori, te pot baga la cheltuieli (ori mizeaza ca nu vei dori sa le faci si poate renunti)
tp-v2) esti informat ca s-a trimis la alta institutie / department / responsabiul – functionar
Care are nevoie de timp pentru “analiza”. Si care (de regula) nu mai gaseste (si nu are) nici un document.
Deci se vor reluat o suita de alte “tehnici” din cele mentionate.
De la cine am patit-o: Primaria Snagov, Garda de Mediu Ilfov, MMSC, APM Ilfov

CONTINUARE:
|1) am putea continua (completa) si detalia aceasta LISTA si sa le dam niste coduri (denumiri scurte)
2) apoi am putea sa ne referim la ce ni se”:face” (uneori – ori de obiecei, depinde unde “mergem”) prin referire la acestea … Poate astfel mai descurajam unii functionari (cand le spunem / dovedim ca stim ce incearca sa faca)

Exemplu recent:
1) la inceputul lunii august, discutand la Primaria Snagov si cerand detalii despre adresele la care nu am primit nici un raspuns, respectiv la cele la care mi s-a raspuns partial (si cu altceva – nerelevant), “tehnicile” au fost atat de primitive (simple) caci nici nu le-am inclus aici. Si enumar:
1a) “eu nu stiu” / “eu nu am vazut”
1b) “altii – nu eu” / 
1c) “noi nu stim” / “sunt greseli din trecut”
1d) “da dar noi asa facem aici”
1e) “noi avem o organigrama care …”
1f) “oamenii nu stiu” (adica personalul angajat – dar platit)
Nota: nu le-as include in setul de mai sus, caci conform legii, raspunderea revine (implicit primarului) si acesta nu poate sustine ca nu stie (caci s-ar recunoaste incompetent). Dar atat timp cat nu face nimic, doar promite verbal, da vina pe altii si promite (orice si oricat) dar numai sa te vada iesit din birou si data viitoare o ia de la capat … nu prea ai cum sa te lupti cu o astfel de “trestie” (ori strut). Cert este ca respectul ori credibilitatea intr-o astfel de persoana devine zero. Si ori incepi o suita de adrese riguroase (cu obiectivul de a amenda primarul sau institutia), ori cedezi. Depinde de miza / motivatie.

Open chat
Concret: CUM putem - ajuta?