PX02 Roboți (LEGO): construire + programare de către elevi
A] COD=PX02 | PM= Constantin Turmac
Bugete: BTImp=1an > BTOre=100+80ore | BBani=3.000€ (Inv: 60%/ Ope:Δ )
Start=01.07.2019 | DL=31.11.2019 *** Proiectul implică și voluntariat
[da ] Fișă proiect (prezenta) Bucuresti [da] Proiect detaliat [da] Proiect depus – Fondul Științescu București
Finanțare: [nu] are / [da] speranțe / [DA] demersuri
[nu] eligiblitate UE / [da] alte surse / [da] sposori interesați
Status=În lucru / Realizat parțial prin: 1) (semi-pilot / teste) de voluntari – Fundatia Snagov
B] DENUMIRE= Introducere + lucru concret (echipe) la construirea + programarea unor roboți + dezvoltări creative și găsire de utilizări în lumea reală
* Educatie (tip) STEM = Știință, Tehnică, Inginerie, Matematică (def: Video: 1,2,3, 4, 5 , 6). Europe: 1
GRUP ȚINTĂ:
1) 4 grupuri de 5-8 elevi gimnaziu (12-16 ani) sau chiar liceu, care să participe net 6×6=36 ore plus: 16+ ore de studiu individual // 4×2=8+ ore de lucru în echipă. Ideal este să fie coordonati de un profesor (deci via școală) în vacanțe sau într-o suită de weekend-uri. Durata întregului program: 2-4 luni
2) la cerere: se pot face programe personalizate (și alte vârste, nr. de participanți și organizare a programului)
Cu KIT-ul LEGO Mindstorms EVO3 (video) poți creea și comanda creaturi robotice (tip LEGO), vehicule, mașini și alte invenții.
Combină elemente LEGO® printr-un modul programabil, adaugă motoare și senzori.
Rezultă numeroase creații care pot să meargă, să vorbească, să apuce, să gândească, să tragă și să facă aproape orice vă puteți imagina.
Setul 31313 vine cu instrucțiuni pentru construcția a 17 modele minunate de roboți LEGO (găsiți-le online): un robot umanoid, un scorpion, un șarpe, un elevator, un camion, o chitară electrică etc.
Fiecare robot vine complet cu propriile caracteristici unice și un program care controlează comportamentul robotului.
Există mai multe moduri de a aduce la viață creatiile LEGO MINDSTORMS®.
1) Pentru acțiune instantanee, utilizați telecomanda inclusă în set.
2) Pentru mai multe acțiuni, descărcați aplicația Commander pe telefonul smartphone.
Pentru provocarea finală, creați propriile programe în software-ul de programare gratuit disponibil pentru tablete și PC-uri / MAC-uri.
Cu LEGO® MINDSTORMS®, veți descoperi posibilitățile nelimitate ale LEGO și imaginația dvs.
Pentru mai multe idei și inspirație, consultați videoclipurile grozave din comunitatea de pe site. (și există și manual in limba română!). Dar si jocuri. // Youtube => unboxing] // speed built //
Optionale (ulterior): putem adăuga și:
1) sesiuni de programare ROBOTC (for LEGO Mindstorms: 1=gr / demo1). Grup de minim 8 participanți (12+ ani / 24-40 de ore / sprijin activ din partea familiei – coordonatorului)
2) programare cu Visual studio (Cpp4Robots) – ceea ce permite o initiere cu limbajul C++;
* În cazul unor sponsorizări (ex: Fondul Stiintescu etc.), conform clauzelor de parteneriat (..), se poate conveni ca echipamentele utilizate să fie donate școlilor (ex: cu condiția reutilizării acestora în programe similare, cel puțin 1 an și cu un nr. de 3x de participanți).
C] OBIECTIVE=
c1) circa 30 de elevi (circa 4 grupe x 7) sa lucreze în echipe, să dobândească competențe legate de roboți și programare, să poată identifica oportunități și nevoi în comunitate (rezolvabile cu noile dispozitive și tehnici), să scrie câteva propuneri – invitații concrete (pe care să le și trimită potențialilor beneficiari și poate le vor și implementa ulterior);
c2) cele specifice finanțatorului “Științescu” > + mai concret: abordări STEM + setul “nou” de competențe și moduri de motivare a noilor generații. Tinerii + un mentor care să știe sa prezinte “componentele” de utilizat, fără a intra în prea multe detalii dar totuși cât să înțeleagă participanții și să le dea acestora ceea ce au nevoie pentru a putea explora și singuri
c2) premiere: a) în Zona Snagov b) pentru școlile din Ciorogârla / Ciolpani / b1 / b2;
c3) implicare – voluntari: a) locali .. b) pe specializări (licențe, masterate etc.)
c4) participanții să ajungă la identificarea unor nevoi legate de conservarea biodiversității (monitorizare parametrii / automatizări în terarii – acvarii – iazuri – lacul Snagov etc.)
D] CONTEXT (nevoie/problemă):
d1) elevii buni (sprijiniti financiar de familie) – ajung la scolile din Bucuresti, astfel scade nivelul în Ilfov și se “pierd” multi elevi cu potențial. Aceștia ar putea fi inspirați, motivați, ajutați să se lanseze ca autodidacți prin scurte inițieri (dar relevante) – de tipul prezentului proiect;
d2) elevii nu-și mai vâd un loc în societate. Și pentru că nu mai “văd” legăturile dintre școala (tradițională), nevoile – oportunitățile din societate, de unde si cum sa inceapa sa faca ceva concret, folositor si mai ales cu viitor;
d3) în Ilfov (+ România) – există prea puține locuri – persoane – specialiști care să și poată/dorească să se implice în inițierea unor grupuri de tineri;
E] PRINCIPALELE ACTIVITĂȚI / Agendă:
1] INFO: formare grupuri din participanți interesați – motivați (cu coordonator implicat). Și asigurarea finanțării necesare (depinde de nr. de elevi participanți și nivelul de competență final – dorit). În prezent, încercăm (și) prin Fondul Stiintescu;
2) Suită de 5-6 întâlniri cu durate de circa 6 ore (se va lucra în grupuri de 5-8 participanți). Recomandăm circa 30-40 de ore de lucru “față-în-față” – timp de o săptămână în vacanța de vară ori pe durată a circa 2 luni – în zile de weekend. Vor exista teme intermediare individuale și în grup: lecturi / filme).
3) Întalnirile se pot face la sediul Fundatiei Snagov sau în orice alt spațiu adecvat (gen sală de curs cu minim 20mp/grup). Trebuie asigurat transportul și cel putin o gustare pentru participanți și/sau cutiile cu “laboratorul” necesar.
4) Se vor parcurge următoarele etape (principale):
4a) Construcții modulare LEGO EV3 (alegere din 17 variante).
4b) Testări prin: Comandă – instantanee (remote) / Comandă – pe baza de programare;
4c) Modificari creative (convenite + realizate) în echipe.
4d) Teme de “proiectare” + programare – primite de la organizatori.
4e) Discuții despre potențial (posibilități) și limitări.
4f) Suite de exerciții de imaginație și implementare: “Cum am putea să …?”
4g) Participanții trebuie să găsească utilizări pentru diferite componente/mecanisme
4h) Fiecare echipă va trimite cel puțin 2 propuneri concrete (ex: automatizare) în comunitate
F] REZULTATE / Livrabile / Beneficii (propuse prin proiect):
f1) competențe individuale: să poată explica modul de funcționare a principalelor componente electronice și mecanice / să poată asambla roboți similari / să înțeleagă și să poată face programări similare (tip drag & drop) utilizând o structură logică / să învețe cum să structureze – modeleze procese – activități / să își formeze obiceiul conștient de a regăsi în societate nevoi și probleme care pot fi îmbunatățite cu roboți – automatizări;
f2) competente sociale: (cel puțin conștientizare – awareness în urma punerii în discuție a unui caz – exemplu, legat de): lucrul în echipă / recunoașterea unor stări emoționale / recunoașterea unor competențe și merite / identificarea unor probleme de dinamică de grup / rezolvarea problemelor în mod creativ – constructiv / profeții auto-îndeplinite;
f3) finalizarea (per echipă) a cel puțin unui robot funcțional și care va fi “mișcat” prin programări, în cel puțin 3 moduri diferite;
f4) identificarea a cel puțin 3 “alte” utilizări potențiale pentru fiecare componentă mecanică și electonică (principală – din kit);
f4) identificarea a cel puțin 2 nevoi – oportunități din comunitate/societate;
f5) formularea (scrisă și în echipă) a unor propuneri concrete de îmbunătățire pentru cel puțin o nevoie – oportunitate din comunitate și transmiterea acesteia;
f6) funcție de modul de finanțare/sponsorizare (contractele de parteneriat etc.) – parte din kit-urile (componentele) proiectului, pot fi date echipelor (ex: premiere) cu niște condiții (ex: să facă un proiect util care să ajungă apreciat public / să învețe pe alții ceea ce au învățat ei etc.)
G] REALIZĂRI / (Status Report)= Proiect în lucru -> Vezi prototip (machetă):
g1) Album foto: de pe parcursul proiectului / cu realizările și propunerile de îmbunătățiri;
g3) conceperea unei noi editii imbunatatite prin feedback-ul si experienta acumulată;
H] RESURSE=
h1) TIMP -> Competența (Constantin Turmac: concepe proiectul / caută finanțări / caută participanți + adulți coordonatori + voluntari / promovează proiectul / rol de project manager etc.)
h2) câte 1 instructor – supervizor de echipă (maxim 4). Aceștia trebuie să se întâlnească, pregătească, organizeze (similar), să aloce un timp dublu decât cel net al întâlnirilor cu participanții. Deci trebuie plătiți pt. a putea fi responsabilizați și astfel să garanteze calitatea necesară;
h2) MATERIALE ->
> 1-4 KIT-uri LEGO Mindstorms EV3 (circa 1700lei/buc). Un set de consumabile specifice și generale. Dar și dotare suport (notebook-uri, TV-LCD, conectică – chargere etc.)
> asigurarea / finanțarea: transport (cel puțin benzina). Mâncarea pentru participanți + instructori + voluntari.
I] PROMOVARE / Vizibilitate
i1) în Facebook + Instagram / în pagina de site www.FundatiaSnagov.ro /
i2) forme: poze / scurte secvente filmate / in final un film de 3-6 minute;
i3) prezentare (ex: în cort) cu ocazia unui eveniment public (cel puțin zonal)
J] SPONSORI:
j1) Fondul Științescu (circa 8-9000 lei) + Fundatia Snagov (voluntariat + în natură) + alți sponsori (via participanți – școli / părinți etc.)
Notă: estimarea costurilor (fără sponsorizări) este de minim 500 lei/participant.
+++ Legendă:
PM= Project Manager: adică responsabilul cu derularea proiectului
BT= buget de ore : numărul de ore estimate ca necesare, pentru a termina cu bine proiectul, în ipoteza în care sunt asigurare resursele umane (cu competențele menționate) și cele materiale (sau banii cu care acestea vor fi achiziționate)
Status= Status Report : adică prezentarea succintă a situației curente de derulare a proiectului în cauză
Start= Data de Start : cea mai probabil (viitoare) data la care ar putea începe (sau s-a reprogramat) începerea derulării proiectului
DL= Dead Line : Data la care proiectul trebuie (obligatoriu) să se termine
xyz = link-uri ori detalii care necesită (re)actualizare / (re)considerare
### Dacă te interesează acest proiect (chiar în forme modificate) – contactează-ne să găsim o modalitate de colaborare.