PX03 Mini-proiecte ARDUINO (senzori-automatizări-motoare) cu 12-20 elevi (40 ore – nete) – legate de mediu/natură
A] COD=PX03 | PM= Constantin Turmac
Bugete: BTImp=1an > BTOre=100+60ore | BBani=2.500€ (Inv: 80%/ Ope: Δ)
Start=01.07.2019 | DL1=31.11.2019 / DL2=30.10.2022 *** Proiectul implică și voluntariat
[da ] Fișă proiect (prezenta) București [da] Proiect detaliat [da] Proiect depus – Fondul Științescu București
Finanțare:
1) 300 Euro / 2019 de la Meet & Code
(cand nu avut alți sponsori / parteneri)
2) (cerere) 300 Euro / 2022 de la Meet & Code / căutăm parteneri + sponsori / parteneri!
Status (2019)= Realizat 100% (cf. angajamentului cu Meet & Code) dar numai 30% în raport cu obiectivele noastre. Am derulat 4 întâlniri reușite cu tineri și am realizat 3 implementări (proiecte – demo)
B] DENUMIRE= Introducere + lucru concret (echipe) la realizarea unor automatizari (deci si programare) + dezvoltări creative și găsire de utilizări în lumea reală
* Educatie (tip) STEM = Știință, Tehnică, Inginerie, Matematică (def: Video: 1,2,3, 4, 5 , 6), Europe: 1
GRUP ȚINTĂ:
1) 4 grupuri de 5-15 participanți (10+ ani) care să participe net 6×6=36 ore plus: 16+ ore de studiu individual // 4×2=8+ ore de lucru în echipă. Ideal este să fie coordonați de un profesor (deci via școală) în vacanțe sau într-o suită de weekend-uri. Durata întregului program: 2-4 luni
2) la cerere: se pot face programe personalizate (și alte vârste, nr. de participanți și organizare a programului)
“Lumea” Arduino este formată din câteva milioane de utilizatori și are avantajul dezvoltării unei foarte largi de platforme – materiale – proiecte – exemple – gratuite și a unei baze extrem de largi de componente.
> În 2019, orice tânăr autodidact se poate descurca și singur daca are: 1 calculator cu port USB, o conexiune la internet (si incepe prin a-și face un cont în platforma de programare Arduino). Un KIT de initiere costa circa 170 de lei si contine componente cu care poti face un prim set de circa 12 potentiale mini-proiecte.
> Alternative (pt. a ajunge la un nivel de compententa de a putea face si singur primele 20 mini-proiecte – cu exemple din YouTube):
a) Singur (autodidact) ai nevoie de: 175 lei (kit initial) + 500+ lei pentru componente / 750+ lei pentru scule / ≈ 300-1000 ore (3-9 luni)
b) într-un grup cu un mentor (senior): ≈ 600 lei / ≈ 100 ore
* E necesar a se forma un grup de 20+ participanti din care sa se formeze 3-5 grupuri.
# Altele (ulterioare, opționale) : Fritzing, Visual Studio Code, Arduino IoT, microcontrolere: ESP32, Arduino LoRa etc.
Un KIT Arduino (≈200 lei) este recomandarea implicită pentru un începator – autodidact . Apoi să continue explorarea cu un alt KIT, în domeniul de interes. Astfel va putea aduna experiența practică necesară pentru a putea aprecia calitatea redusă a componentelor – legate de domeniul de interes. Este o etapă practică – foarte utilă.
Pentru un grup cu instructor (și care asigură o dinamică adecvată) – poate reprezenta un seminar (deci cu demo + practică) foarte interesant, util, placut și ieftin.
Un inginer electronist – cunoaște componentele, materiale folosite, are cunoștiințe (necesare) de chimie, fizică, mecanică etc. Un programator stie cum de delimiteze si sa defineasca o problema ori nevoie, cum sa o reprezinte si sa o structureze si in final sa o codifice si sa o introduca intr-un calculator sau automat.
> Tinerii participanți au nevoie de un mentor care să știe sa prezinte “componentele” de utilizat, fără a intra în prea multe detalii dar totuși cât să înțeleagă participanții și să le dea acestora ceea ce au nevoie pentru a putea explora și singuri. (vezi abordări STEM + setul “nou” de competențe și moduri de motivare a noilor generații).
>> Concret: Pornind de la “simțuri”=senzori (tipuri …), către “acțiuni”=motoare (tipuri …), ce fel ce “relații”=”circuite” (tipuri …) ar fi necesare? Cum putem să “vedem”=LED-uri (tipuri) unele “stări”?
Cam ce fel de (alte) COMPONENTE există (..)? Cum funcționează? De câte feluri sunt? Putem face un mic experiment demonstrativ? O trecere în revistă?
* Dacă facem câteva montaje simple, unde și cum se regăsesc aceste componente și ce+cum se “schimbă” dacă punem “variante” mai mici – mari – etc.?
C] OBIECTIVE=
c1) circa 30 de participanti (circa 4 grupe x 7) sa lucreze în echipe, să dobândească competențe legate de automatizari-programare , să poată identifica oportunități și nevoi în comunitate (rezolvabile cu noile dispozitive și tehnici), să scrie câteva propuneri – invitații concrete (pe care să le și trimită potențialilor beneficiari și poate le vor și implementa ulterior);
c2) cele specifice finanțatorului “Științescu” > + mai concret: abordări STEM + setul “nou” de competențe și moduri de motivare a noilor generații. Tinerii + un mentor care să știe sa prezinte “componentele” de utilizat, fără a intra în prea multe detalii dar totuși cât să înțeleagă participanții și să le dea acestora ceea ce au nevoie pentru a putea explora și singuri
c2) premiere: a) în Zona Snagov b) pentru școlile din Ciorogârla / Ciolpani / b1 / b2;
c3) implicare – voluntari: a) locali .. b) pe specializări (licențe, masterate etc.)
c4) participanții să ajungă la identificarea unor nevoi legate de conservarea biodiversității (monitorizare parametrii / automatizări în terarii – acvarii – iazuri – lacul Snagov etc.)
D] CONTEXT (nevoie/problemă):
d1) elevii buni (sprijiniti financiar de familie) – ajung la scolile din Bucuresti, astfel scade nivelul în Ilfov și se “pierd” multi elevi cu potențial. Aceștia ar putea fi inspirați, motivați, ajutați să se lanseze ca autodidacți prin scurte inițieri (dar relevante) – de tipul prezentului proiect;
d2) elevii nu-și mai vâd un loc în societate. Și pentru că nu mai “văd” legăturile dintre școala (tradițională), nevoile – oportunitățile din societate, de unde si cum sa inceapa sa faca ceva concret, folositor si mai ales cu viitor;
d3) în Ilfov (+ România) – există prea puține locuri – persoane – specialiști care să și poată/dorească să se implice în inițierea unor grupuri de tineri;
E] PRINCIPALELE ACTIVITĂȚI / Agendă:
1] INFO: formare grupuri din participanți interesați – motivați (cu coordonator implicat). Și asigurarea finanțării necesare (depinde de nr. de elevi participanți și nivelul de competență final – dorit). În prezent, încercăm (și) prin Fondul Stiintescu;
2) Suită de 5-6 întâlniri cu durate de circa 6 ore (se va lucra în grupuri de 5-8 participanți). Recomandăm circa 30-40 de ore de lucru “față-în-față” – timp de o săptămână în vacanța de vară ori pe durată a circa 2 luni – în zile de weekend. Vor exista teme intermediare individuale și în grup: lecturi / filme).
3) Întalnirile se pot face la sediul Fundatiei Snagov sau în orice alt spațiu adecvat (gen sală de curs cu minim 20mp/grup). Trebuie asigurat transportul și cel putin o gustare pentru participanți și/sau cutiile cu “laboratorul” necesar.
4) Se vor parcurge următoarele etape (principale):
4a) Introducere + tur demonstrativ “universul” nevoilor de automatizări din jurul nostru versus “universul Arduino”
4b) prezentarea unui KIT Arduino și a unui prim set de 3 “montaje” (pt. a exemplifica” cam cum se “abordează”.
4c) prezentarea unor “componente” utilizate in montajele Arduino și apoi regăsirea acestora în câteva montaje + discuții legate de “variația” (parametrilor) acestora
4d) suita de demonstrații legate de programare. Se explica pe câteva exemple, semnificația fiecărei “comenzi” și vom “trasa” (urmări) efectele fiecăreia;
4e) participanții fac o suită de montaje (simple) + programarea aferentă. Vom insista pe înțelegerea atât fizică cât și de (logica de) programare. Și apoi și pe impactul unor diferite modificări (fizice cât și de programare).
Aici un rol deosebit îl are experimentarea, joaca, adăugiri – eliminări – variații etc. și mai ales discuțiile în grupuri despre toate acestea
4f) (cu grupurile) Sesiuni de Q&A / de Wish List / de tipuri de utilizări – propuse de ei / de tipuri de nevoi identificare si pe care ar dori sa afle daca si cum s-ar putea realiza prin Arduino. Brain Storming + writing (pe bilelețele). Apoi instructorul pregătește prezentarea unor noi componente si avansam prin facilitare si explorare. Doritorii (ca grupuri) vor fi încurajați să facă “ore suplimentare”.
4g) Teme de “proiectare” + programare – primite de la organizatori.
4h) Discuții despre potențial (posibilități) și limitări.
4i) Suite de exerciții de imaginație și implementare: “Cum am putea să …?”
4j) Participanții trebuie să găsească utilizări pentru diferite componente/mecanisme
kh) Fiecare echipă va trimite cel puțin 2 propuneri concrete (ex: automatizare) în comunitate
F] REZULTATE / Livrabile / Beneficii (propuse prin proiect):
f1) competențe individuale: să poată explica modul de funcționare a principalelor componente electronice și mecanice / să poată face montaje după un proiect primit și să compileze și încarce programele / să înțeleagă și să poată face programări similare (chiar și copy & paste cu ajustări ) dar utilizând o structură logică / să învețe cum să structureze – modeleze procese – activități / să își formeze obiceiul conștient de a regăsi în societate nevoi și probleme care pot fi îmbunătățite cu roboți – automatizări;
f2) competente sociale: (cel puțin conștientizare – awareness în urma punerii în discuție a unui caz – exemplu, legat de): lucrul în echipă / recunoașterea unor stări emoționale / recunoașterea unor competențe și merite / identificarea unor probleme de dinamică de grup / rezolvarea problemelor în mod creativ – constructiv / profeții auto-îndeplinite;
f3) finalizarea (per echipă) a cel puțin a unui montaj – automatizare pentru care vor putea descrie comenzile din program si il vor compila și încărca în dispozitiv;
f4) identificarea a cel puțin unei utilizări potențiale pentru fiecare componentă mecanică și electronică (principală);
f4) identificarea a cel puțin 2 nevoi – oportunități din comunitate/societate;
f5) formularea (scrisă și în echipă) a unor propuneri concrete de îmbunătățire pentru cel puțin o nevoie – oportunitate din comunitate și transmiterea acesteia;
f6) funcție de modul de finanțare/sponsorizare (contractele de parteneriat etc.) – parte din kit-urile (componentele) proiectului, pot fi date echipelor (ex: premiere) cu niște condiții (ex: să facă un proiect util care să ajungă apreciat public / să învețe pe alții ceea ce au învățat ei etc.)
G] REALIZĂRI / (Status Report)= Proiect în lucru -> Vezi prototip (machetă):
g1) Album foto: de pe parcursul proiectului / cu realizările și propunerile de îmbunătățiri;
g3) conceperea unei noi ediții îmbunătățite prin feedback-ul și experiența acumulată;
H] RESURSE=
h1) TIMP -> Competența (Constantin Turmac: concepe proiectul / caută finanțări / caută participanți + adulți coordonatori + voluntari / promovează proiectul / rol de project manager etc.)
h2) câte 1 instructor – supervizor de echipă (maxim 4). Aceștia trebuie să se întâlnească, pregătească, organizeze (similar), să aloce un timp dublu decât cel net al întâlnirilor cu participanții. Deci trebuie plătiți pt. a putea fi responsabilizați și astfel să garanteze calitatea necesară;
h2) MATERIALE ->
> laborator (letcon, aparat de măsură, generator, KIT-uri de componente si organizatoare – cutii aferente etc.) (circa 2.500 Euro). Un set de consumabile specifice și generale pt. nevoile unui grup de circa 30 participanți (circa 1000 Euro). Logistica (sala etc.) + onorariul coordonatorului (discutabil). Dar și dotare suport (notebook-uri, TV-LCD, conectică etc.)
> asigurarea / finanțarea: transport (cel puțin benzina). Mâncarea pentru participanți + instructori + voluntari.
I] PROMOVARE / Vizibilitate
i1) în Facebook + Instagram / în pagina de site www.FundatiaSnagov.ro /
i2) forme: poze / scurte secvențe filmate / in final un film de 3-6 minute;
i3) prezentare (ex: în cort) cu ocazia unui eveniment public (cel puțin zonal)
J] SPONSORI:
j1) 2019 : 300 Euro (pt. 4 grupuri) de la Meet & Code
j2) 2022 (cerere în curs de evaluare) 300 Euro (pt. 1 grup de 15) de la Meet & Code
j3) potențiali: Fondul Științescu (circa 8-9000 lei) + Fundatia Snagov (voluntariat + în natură) + alți sponsori (via participanți – școli / părinți etc.)
Notă: estimarea costurilor reale (fără sponsorizări) este de minim 500 lei/participant.
+++ Legendă:
PM= Project Manager: adică responsabilul cu derularea proiectului
BT= buget de ore : numărul de ore estimate ca necesare, pentru a termina cu bine proiectul, în ipoteza în care sunt asigurare resursele umane (cu competențele menționate) și cele materiale (sau banii cu care acestea vor fi achiziționate)
Status= Status Report : adică prezentarea succintă a situației curente de derulare a proiectului în cauză
Start= Data de Start : cea mai probabil (viitoare) data la care ar putea începe (sau s-a reprogramat) începerea derulării proiectului
DL= Dead Line : Data la care proiectul trebuie (obligatoriu) să se termine
xyz = link-uri ori detalii care necesită (re)actualizare / (re)considerare
### Dacă te interesează acest proiect (chiar în forme modificate) – contactează-ne să găsim o modalitate de colaborare.