“Doar te plimbi și te informezi” > „Află detalii despre Patrimoniul Local de pe stâlpii stradali”
Cum putem adăuga ușor și rapid informații relevante în comunități ?
Prezenta Implementare (Pilot- Soluție) de la Snagov, reprezintă un exemplu care poate fi replicată în toate localitățile din România – dacă sunt îndeplinite câteva cerințe simple (și de bun simt > vezi în articol, “SOLUȚIA IDEALĂ“)
Premieră națională la Snagov > Străzi cu Ghiduri multimedia accesibile prin QR coduri. * Cu adevărat un fel de SmartCity 🙂
Deci doar te plimbi (pe unele străzi) și la fiecare 1-2 stâlpi de distribuție al ENEL Distribuție (partener in acest proiect – pilot) poți vedea câte o pagina A4 color cu 1-2 imagini sugestive aferente unui titlul – subiect. Apoi, dacă accesezi (cu smartphone-ul deschis pentru foto) QR codul afișat, despre subiect – poți ajunge la:
1) o prezentare audio specifică în contextul Snagovului, un set de poze, uneori un scurt film și un text cu și mai multe link-uri relevante
2) la o prezentare generală din Wikipedia – despre subiectul în cauză
CONCRET – REALIZĂRI (Pilot Demo într-o comunitate)
3 Teme principale (circa 70 subiecte) – sub forma de Circuite (pe străzi diferite) in 5 sate:
1) PATRIMONIUL NATURAL (20 subiecte) * Link-ul la albumul foto cu cele 20 pagini A4 amplasate
2) PEȘTII din lacul Snagov (30 de specii) * Iată link-ul la albumul foto cu cele 30 pagini A4 amplasate
3) PATRIMONIUL CULTURAL (20 de subiecte)
În final au rămas montate circa: 5 (sate) x 2-3 circuite (deci 50-70 A4) >> 250 – 350 A4
(pentru care in total s-au laminat si montat peste 500, diferența fiind – doar inițial – vandalizate)
Amplasarea circuitelor:
1) Snagov Sat: Sos Snagov / Str. Bujorului / Str. Zorelelor
2) Ghermănești: Sos. Ghermănești / Str. Alba Iulia / Str. Sarmisegetusa
3) Ciofliceni: Str. Bisericii / Str. Mircea cel Bătrân
4) Vlădiceasca: DJ101B / Drumul Renașterii
5) Tâncăbești: Str. Ion C. Băicoianu
Note: Amplasările au fost făcute în 5 campanii. Pentru că după prima campanie de montare (mai 2022) cu 22 voluntari de la Foișorul de Foc, au fost câțiva localnici “supărați” că se pune ceva pe strada lor – fără permisiunea lor etc. și le-au vandalizat). Lucru care s-a repetat și la campania nr. 2. La a 3-a, ne-am organizat altfel și am reușit să surprindem câțiva din acești “nemulțumiți” (care acum considerau că deja precedentele distrugeri și abordări nepedepsite – reprezintă confirmări a drepturilor lor). A fost necesar să se discute explicit la Primărie (care inițial nu a avut o poziție suficient de fermă/clară). Vandalizările s-au oprit, doar după ce chiar Primăria a montat astfel de formulare (chiar în cele 2-3 Aviziere – proprii – din fiecare sat),
Pentru acest proiect (pilot) a fost nevoie de o idee (conceptie – soluție) și apoi o bună colaborare / organizare între:
1) Enel Distributie Muntenia (pentru acord – acces la stalpii de distributie – cu detalii, limitări – condiții, responsabilități etc.)
2) co-finanțare de la MOL România + Fundatia pentru Parteneriat – prin Programul Spatii Verzi)
3) Primariei Snagov locale (cu exemplu + informare / detalii scrise re: acord Enel Distributie Muntenia , că nu sunt info cu caracter comercial ci de interes public și pe care chiar Primăria și comunitatea ar fi trebuit să le facă publice etc.)
4) Fundatia Snagov (inițiere – scriere proiect – formare parteneriate – atragere co-finanțare – contribuții la supervizare la implementare)
5) Asociația “Foișorul de Foc = Voluntariat și Parteneriat pentru Viață”)
– care cu un grup de 22+ voluntari (liceeni din București) au venit să lipească pe stâlpi materialele realizate și să distribuie flyere în comunitate
6) alți furnizori / parteneri (care au înțeles și ajutat acest pilot)
Detalii de la implementare (montare) – in Albumul Foto din link.
Note:
a) costuri suplimentare (față de încercări diferite de fixare a foilor A4 color laminate, de stalpi. Laminările prea groase si cele prea subțiri nu au fost bune (datorita “arcuirii”) si nici 6 feluri de fixare (banda dublu-adeziva / benzi transparente – adezive / 4 feluri de adezivi pe spate) + ajutor cu sfori – sârme.
* Am mai consumat și foarte multă benzină (pentru re-facerea circuitelor, in final am tot mers cu grupuri de cate 3 persoane in 5 sate, pe o intindere de circa 15 km).
* SOLUȚIA de fixare BUNĂ (recomandata): echipaj de 3 persoane/masina > 1) curățare stâlp cu perie de sârma, apoi cu burete uscat și apoi umed (de nisip) 2) utilizarea de silicon transparent (pt. acvarii) care are avantajul că rezistă foarte bine și în final se poate elimina extrem de ușor și bine > legarea temporară cu câte 2 sfori a montajului (căci folia laminată se arcuiește și cade în prima zi – cât timp siliconul nu se întărește).
Complicatii au aparut si datorita existentei a 4 feluri de stalpi (pe trasee). Și multă muncă a fost și cu eliminarea iederii (de regulă) de pe stâlpi și/sau a altor afișe ad-hoc de pe stâlpi (majoritatea fixate cu materiale greu de curățat). A mai fost necesară o trecere pentru eliminarea sforilor.
BENEFICIARI … (ai informațiilor – astfel – afișate)
1) Local: Comunitatea (în drumurile de acasă către școală, servici – navetă – stații, cumpărături etc.)
+ Elevii care au (astfel) oportunitatea de a face ei concret ceva, tangibil (care să și rămână un timp – vizibil / accesibil în comunitate)
2) Turiștii: care astfel pot afla detalii (suplimentare), rapid – ieftin – ușor. Înainte (sau in paralel) ca diferite autorități să realizeze “placi comemorative” etc. pe pereți – stâlpi – panouri sofisticate (+scumpe + nevoi de proiecte și chiar autorizații etc.)
3) Diferite ONG-uri (de nișă – credibile – serioase – stabile) si poate chiar si instituții ale statului (care tot nu au bugete)
+++ În contextul particular al Zonei Snagov, există:
1) Patrimoniul Natural > 1 Rezervatie + 2 Arii naturale protejate (cu peste 311 specii protejate – rare si amenintat)
2) Patrimoniul Cultural > Colectiile Muzeale Snagov (cu 8 teme) + 4 Traditii (principale = Ateliere + Evenimente culturale recurente (de 5+ ani) in si cu/pentru comunitate
* Am avut voluntari care au făcut (în zona stațiilor STB și centre comerciale) demonstrații (localnicilor) despre cum (cu smartphone-ul) să acceseze paginile A4 cu QR coduri de pe stalpi ori pliante (flyere).
Cei mai rapizi și interesați utilizatori au fost elevii de gimnaziu și oamenii de peste 55 de ani (utilizatori de smartphone-uri)..
* Iată cum (și cât de repede/ușor) elevi de gimnaziu descoperă > accesează > explorează (îi învață pe alții) cum să acceseze cu smartphone-ul, QRcodurile de pe materialele realizate (distribuite): LinkVideo
Notă: Soluția de implementare a Fundatiei Snagov, implică (prin primul QR code – cel pe negru de pe materiale) > o trimitere la platformă multimedia de Audio Ghiduri IZI.Travel (cu sute de subiecte incluse în câteva trasee – circuite – toate create de Fundatia Snagov). Astfel, aferent unui subiect (accesat prin QR code), se regăsește: text (explicativ și care conține mai multe link-uri / audio prezentare / set de poze relevante / uneori și câte un scurt film din Wikipedia).
BENEFICIU RELEVANT NATIONAL (potențial):
> (relativ foarte ușor) Orice localități din Romania ar putea să se replice prezentul exemplu (pilot / implementare de la Snagov) și să se creeze rapid și ieftin sute – mii de foi A4 (măcar de-ar fi cate 5 per arie naturală protejată / 1 per casa memoriala ori muzeu etc. / 1 per monument despre care nu se știe nimic / 1 per loc istoric relevant etc.) * Recomandare: toate info (munca creată) să aibă și un repository (stocare alternativă – pentru reutilizare / de siguranță)
FUNDATIA Snagov este disponibilă și doritoare să ajute pe cei interesați în realizarea / implementarea de astfel de soluții (cu fixarea foilor A4 laminate color cu QR coduri si/sau cu multimedia gen IZI.Travel). Acestea pot fi fixate pe diferite suporturi (stalpii de distribuție > doar cu acord prealabil scris din partea Enel Distribuție!)
Probleme (limitări) < > Oportunități:
P1) Informațiile în cadrul comunităților (și în special al tinerilor) despre Patrimoniul Natural + Patrimoniul Cultural – Biodiversitate – Conservare … rămân insuficient de accesibile / vizibile. Mai ales când receptorii au devenit pasivi (abia procesează superficial ce li se impune și pierd obiceiul de a căuta ceva – mai ales că le scade curiozitatea și motivațiile proprii, plus capacitatea de analiza critică). Astfel (si datorita concurentei) – de la an la an, devine si mai greu ca info utilă + sănătoasa (pentru indivizi – comunități), să ajungă la aceștia. Deci un ONG (mai ales de mediu – cultură) este într-o luptă puternic asimetrică pentru puțină atenție.
P2) conservarea biodiversitatii/mediului este principala victima (si ultima prioritate reala) pentru oameni (societate). Oamenii vor succes (pt. ego) și “realizari materiale”, garanții ca ajung în rai (religie), “scurtături” și trucuri, lipsa de empatie și conștiintă și educație (pentru a nu se simți emotionați, vinovați, să înțeleagă ce fac greșit și rău). Eventual droguri / vicii (care creează “realități” mai plăcute). La nivel individual, grupuri … comunitate, creste un tacit consens (complot) de a tolera sacrificarea resurselor pe termen lung (naturale) pe (orice fel de) plăceri imediate, mărunte, care “te fac” mai “mare” + “vizibil” – “important”. Și în context de corupție (generalizată) > subiecte precum protejarea naturii, devin si mai (ne)importante intre “prioritățile” sociale
P3) ce este important pentru oameni (..) trebuie prezentat + repetat + în context (implicații – beneficii – comparații etc.). Așa cum se face (și la un nivel/buget/modalități chiar superior) cu reclama pentru orice este (de fapt) neimportant.
P3) există bariere (costuri – taxe) mari – legate de majoritatea canalelor de comunicare către oameni / comunități
P4) multitudinea de canale (Facebook, Google, Instagram, Tik-Tok, Telegram etc.) – fragmentează și mai mult audiența (respectiv, multiplică efortul timp + costuri) pentru a comunica prin mai multe. Datorită GDPR, nu mai poti face segmentare și focalizarea promovărilor (ca în trecut – desi, cumva marile corporatii se pare ca beneficiaza si de info din ce vorbesti in prezenta smartphone-urilor!). In plus unele canale (ex: Facebook) > daca au vazut ca ai platit in trecut, pare ca iti reduc si mai mult promovarea organica (gratuita!). De exemplu, in vara anului 2022 am constatat ca promovarea organica s-a prabusit (am obtinut si numai 9! vizualizari fata de cel putin 200-300 cat inca mai obtineam prin 2020). Apoi, chiar platind, am obtinut si costuri de 5 lei per persoana care vizualizeaza un mesaj de la noi!
O1) Subiecte relevante (imobile, locuri, zone) pe parte de patrimoniu natural ori cultural există în toate localitățile
(chiar și mici sate / cătune uitate). Sau (măcar) ceva nevoi de explicare – detalieri (macar pentru turisti / cei aflati in trecere).
Subiecte care în prezent nu au nicio menționare / informație / menționare explicită (publică). Și unde chiar o simplă imagine – denumire + un link la mai multă informație (ex: o pagină din internet / adresa de contact) – ar putea reprezenta o primă îmbunătățire majoră
O2) Măcar o frază de prezentare, relevantă – despre subiectul considerat – ar putea formula cel puțin 1 din 20 de adulți (din zonă) ori un colectiv de 5 elevi de gimnaziu (ajutați de un profesor). Deci este ușor de scris ceva relevant. Similar – de făcut o listă cu minim 3 – maxim 10 subiecte (într-o zonă cu peste 3000 de locuitori). Idem – câte o imagine relevanta (cu smartphone-ul ori din Internet)
O3) Administratia locală (ex: Primăria) are chiar obligatii de a semnaliza / prezenta anumite categorii de subiecte (ex: Patrimoniu natural – ex: arii naturale protejate / ori Patrimoniu Cultural – ex: case memoriale, monumente, locuri relevante istoric etc.) are chiar obligații (și explicite) (și nu o fac din lipsă de bani etc.).
Taxe (pentru reclama – de la societăți comerciale – pot solicita cand se promoveaza ceva contra cost (context comercial / dar nu info despre existenta unor specii de protejat, Patrimoniu natural – ex: arii naturale protejate / ori Patrimoniu Cultural – ex: case memoriale, monumente, locuri relevante istoric etc.).
O4) Alternativă accesibilă de afișaj = STÂLPII pentru distribuția energiei electrice (doar cu acordul scris al Enel Distributie Muntenia și cu anumite condiții și limitări). Pentru că:
a) sunt la fiecare circa 50 metri (adică foarte mulți / aproape toți oamenii trec cel puțin pe lângă câțiva – zilnic)
b) în prezent, față de anunțuri (ne-aprobate, abuzive) cu “Forez puț” ori “Pierdut caniș” – ar fi preferabile informații serioase și relevante (din comunitate) precum cele legate de Patrimoniul Natural și Cultural (pentru Informare / Educare / Conștientizare)
SOLUȚIA IDEALĂ ar putea fi: un grup de inițiativă locală (dintr-o scoala, un ONG mai credibil – serios), care informează Primăria locală (ar putea fi chiar partener pasiv) și (apoi) depune o cerere de acord către ENEL Distribuție (detaliat cu: o lista de subiecte / forma de prezentare utilizata / solutia tehnica pentru fixare temporara pe stalpi / angajament legat de intretinere si eliminare a materialelor – dupa o perioada de timp – caci poate se schimba nevoile, oportunitatile etc.)
* Elevii (chiar si de Gimnaziu – dar cu supervizarea unor Profesori) – pot propune si concepe foi A4 cu informatii adecvate (conforme cu cerintele minime acceptabile prin cerere scrisa de la ENEL Distributie)
Patrimoniul local include patrimoniul natural (ca fundament) si patrimoniul cultural (ca acumulare antropică – legată de utilizarea resurselor locale).
În contextul Snagovului, avem:
1) Patrimoniu Natural format dintr-o Rezervație Naturală (1140.7ha) și 2 arii naturale protejate
Circa 4200 de specii, în 4 habitate principale, cu 311+ specii protejate, rare și amenințate
2) Patrimoniul Cultural > e foarte diversificat, Snagovul fiind o atracție – destinație și cu elemente de fatalitate pentru mulți din feluritele elite alte vremurilor. Patrimoniu material (de la însemne arheologice, numismatice, fântâni – troițe – biserici, monumente, vile, curiozități artistice și arhitecturale etc.) la Patrimoniu imaterial (des-cântece, cunoașterea plantelor – leacuri, meșteșuguri – tradiții, evenimente și competiții relevante, istorie prin oamenii și deciziile – schimbările generate, modă și alte prea multe forme de risipe a celor vremelnic, material – bogați)
* Există trasee eco-turistice, Centru de Informare, de Biodiversitate, Colecțiile Muzeale Snagov, Expoziții tematice, acvarii – terarii cu specii vii , Puncte de Interes turistic, cu vederi deosebite, locuri cu întâmplări neobișnuite, peste 160 de personalități “legate” de Snagov, multe elemente relevante național și chiar euro – internațional etc.
Finanțatori – Sponsori / Parteneri / Voluntari / etc.
Finanțatori – Sponsori: Prezenta pagină este parte a Proiectului „Multiplicarea comunicării și promovării nevoii de conservare a patrimoniului natural protejat al Zonei Snagov prin mix de demersuri creative și inedite“.
Co-Finanțat de: Fundatia pentru Parteneriat (www.REPF.ro) și MOL Romania (https://MolRomania.ro)
Parteneri:
1) Enel Distributie Muntenia (prin ENEL Ilfov) > pentru acordul de utilizare a stalpilor stradali pentru amplasarea unor afise A4 laminate color cu informatii exclusiv despre Patrimoniul Natural si Cultural (deci nu info comerciale etc.)
2) Fundatia Snagov – prin conceptie, implementare – organizare / intretinere …
3) Asociatia “Foisorul de Foc= Voluntariat si Parteneriat pentru Viata” > la o parte din activitatile de distribuire flyere si amplasare A4 color laminate pe stalpii de distributie energie electrica
4) + (oricine – invitați pentru multiplicarea traseelor etc.
Link la Comunicatul de presa din 24.12.2022
Pagina realizată în cadrul proiectului “„Multiplicarea comunicării și promovării nevoii de conservare a patrimoniului natural protejat al Zonei Snagov prin mix de demersuri creative și inedite“.
Proiectul este co-finanțat de MOL România (https://molromania.ro/ro/) și Fundația pentru Parteneriat – (http://www.repf.ro/)
Pagina curentă reprezintă exclusiv opinia Fundatiei Snagov (a autorului), iar finanțatorii nu răspund în nici un fel de demers ori informațiile din prezentate.
* Mai multe detalii la [email protected] * Tel: 0720 762 468