PC008 [RU] Mini-Iaz (în grădina ta) din roată de tractor DIY
A] COD=PC008 | PM= Constantin Turmac
Bugete: BTImp=2-3 zile > BTOre=5,5-13ore | BBani=150-500 lei (Inv: 80%/ Ope: )
Start=2017 DL=2020 *** Proiect realizat, recurent, upgradabil + implică și voluntariat
[da ] Fișă proiect (prezenta) [da] Proiect detaliat [nu] Proiect depus
Finanțare: [nu] are / [x] speranțe / [x] demersuri
[nu] eligiblitate UE / [?] alte surse / [?] sposori interesați
Status=În lucru / Realizat: la sediul Fundatia Snagov
Planificat pentru “Ateliere DIY” (li) în Calendar)
B] DENUMIRE= Mini-Iaz (în grădina ta) din roată de tractor DIY
C] OBIECTIVE=
c1) exemplu și “mesaje” către comunitate:
– chiar și în mijlocul satului (lângă DJ101 și înconjurat de alte case – la sediul Fundației Snagov) – poți să îți faci ușor, rapid și ieftin un mic iaz, în care poți crește majoritatea speciilor acvatice specifice zonei;
– sunt frumoase, nu necesită întreținere (doar completarea apei evaporate pe timp de vară);
– este un mic început, exemplu: “poți să (îți) faci și tu – la fel sau mai mare și mai frumos”;
– pentru a crea o alternativă (locală) de frumos – ieftin – natural, la “moda” celor de la vile, cu palmieri și multe alte plante exotice (interzise legal). O altfel de (amintire de) identitate locală;
– ca localnic, oare ai observat (vreodată) suficient de atent ce există în astfel de locuri? Câte specii poți număra? La câte le știi denumirile (măcar – populare)? [noi am numărat circa 11 plante și circa 20 de specii de faună]
c2) diversificare atracțiilor de la sediul Fundatia Snagov;
c3) inventarierea speciilor și conceperea a circa 8 activități cam 2-3 per grupa de vârstă). Amplasarea unor etichete (și liste cu denumiri populare, științifice și link-uri la descrieriile din Wikipedia, plus QR coduri și – pentru câteva – prezentări într-un audio-ghid.
c4) implicare – voluntari: (am încercat și tineri locali) în proiect și apoi în inventarieri și întreținerea periodică. Pentru a se atașa (transfer de ownership) și pentru a le forma – mări empatia față de speciile / vietățile “din lumea celor care nu cuvântă”;
c5) realizarea unui loc suplimentar (in locație) în care putem să mai punem câte un exemplar rănit (ni s-au adus țestoase – Emys orbicularis din București, rănite etc.) sau a experimenta înmulțirea unor specii de plante acvatice etc.
D] CONTEXT (nevoi/probleme):
d1) noile generații (și locuitorii) nu mai merg la lac și în păduri, se deconectează de natură. Nu mai formează amintiri – emoții – empatie (le devine indiferent, chiar asocieri negative – ca asa este “cool”). Părinții sunt ignoranți – comozi – lași – oportuniști – neputincioși (nu mai prezintă copiilor amintirile lor și diferența între ce era și ce a devenit lacul și biodiversitate);
d2) majoritatea oamenilor nu pot numi nici macar 25% din speciile diurne din zona (poate chiar nici 100 – fara cele domestice). Nu le mai observa. Nimeni nu mai are un discurs pozitiv si apreciativ. S-a creat “opinia” și “tendința” fatalistă cu: “daca eu nu știu – nu există și deci nu contează” + “niște bălării – șerpării și mizerii” + “nu mai nimic de făcut” etc.
d3) sub 10% din locuitori – au o atitudine pozitiva (ori neutra) fata de conservarea biodiversitatii. Restul – nu înțeleg “problema” sau preferă să nu comenteze (pentru a-și păstra o poziție oportunistă”;
d4) copiii – elevii au nevoie să fie puși în fața unor astfel de locuri și să (îi pui să) observe, să numere speciile, să încerce să le numească etc. – pentru a (re)deveni conștienți că există multe specii în jur și că ei nu știu denumirile lor etc. Și să faci un demers pozitiv, astfel încât să îi inspiri (nu să îi rușinezi);
E] ETAPE – ACTIVITĂȚI (citiți detaliile de sub poze):
1a) procurarea unei roți de tractor (mărimi diferite) de la un centru (găsiți prin OLX.ro la prețuri de la 200 lei, poate și gratis) (luați 2-3 și pentru prieteni);
1b) cumpărați: folie de plastic (mai groasă), preferabil 2 staturi și aveți în vedere că trebuie să acopere bine și laterale cauciucului;
1c) nisip (opțional): minim 6 găleți (minim 1-2 cm pe fundul gropii)
1d) set de 7-10 PET-uri de 5 sau 10 litri. Unele le trasformați în ghivece (și aduceți apoi țineți plantele acvatice în ele). În altele aduceți apa “vie” dintr-o baltă naturală din apropiere (cereti voie si vedeti ce este legal sau nu), plus ceva mâl, apă de la suprafața (în care să existe insecte – vietăți);
1e) nu veți pune apă clorinată (de la robinet) în mini -iaz (sau dacă puneți, veți lăsa apa minim 2 zile să iasă substanțele chimice din ea – înainte să puneți plantele sau vietăți acvatice;
2) scule: a) ruletă + caiet – creion b) săpat (cazma / roabă / lopată / sapă) c) foarfecă ori cutter d) (opțional) fierastrău pendular (dacă tăiați marginea cauciucului).
Pentru prelevarea de plante și apă dintr-o baltă: cizme (sau cu picioarele goale), cazma ori plantator, (optional) minciog;
3) transformați făcutul mini-iazului într-un mic eveniment social cu prietenii sau familia. Puțină bere (poate și un grătar) și întrebările (interesul) unor copii și iată că și familia s-ar putea implica (și ulterior) în întreținere. Munca individuală va fi mai puțină și distracția (de grup) mai mare. Devine și o oportunitate de învățare – pentru toți;
4) alegeti bine locul de amplasare: ar fi bine să nu fie expunerea solară maximă (să fie și ceva umbră în cursul zilelor de vară) și să puteți ușor de 3-5 ori pe vară să completați cu apă (fără clor ori alte substanțe);
5) recomandare: comunicați cu un biolog / specialist / acvarist veterinar etc. (ideile dvs. s-ar putea să nu fie bune uneori sau să înțelegeți greșit unele detalii)
F] REZULTATE / Livrabile / Beneficii (propuse prin proiect):
f1) cu bani puțini, rapid și ușor – creați un mini-iaz (oază) verde, cu apă care va atrage o mulțime de alte specii (fauna) în zonă;
f2) dacă doriți, puteți să puneți și 2 carași cât mai mici, pe care să îi eliberați toamna într-un lac. Numai dacă sunt foarte mici, nu vor necesita hrănire, nici aer și nici nu vor tulbura apa prea mult;
H] RESURSE=
h1) TIMP -> (recomand 2-3 zile succesive, ideal în 2 weekend-uri)
[2-4 ore] pentru pregătiri (măsurători / cumpărături / detalii asociate / transport ) și împrumutul sculelor necesare (recomand: de la prieteni)
[2-4 ore] pentru săpatul gropii și transportul pământului la circa 15 metri
[0,5-1 oră] pentru “montarea” cauciucului, foliei , pânzei (opțional), pietre decorative (opțional)
[1-4 ore] adusul de la o baltă a plantelor și apei “vii” și punerea acestora în mini-iaz
TOTAL: 5,5 – 13 ore (important este să găsiți viteza la care să rămână o activitate plăcută, memorabilă). Dacă va mai ajută 1-2 adulți, împărțiți la 2-3.
h2) MATERIALE ->
– o roata de tractor second hand (cat mai uzata) [0-300 lei] / folie de plastic de circa 2,5 ori mai mare decat marimea rotii [70-100 lei] / 10 PET-uri de 5-10 litri [0 lei] / 5-8 galeti de nisip (2 saci de rafie) [30 lei] / benzină [50-150 lei]
TOTAL: 150 – 500 lei
I] PROMOVARE / Vizibilitate
i1) Eveniment în Calendar + pagină de prezentare în site-ul www.FundatiaSnagov.ro > “Ateliere DIY” / promovare Eveniment + album foto în Facebook > Fundatia Snagov / scurt film (în final) în YouTube.com;
i2) (opțional) alte mijloace – prevăzute: poster la locul atelierului, flyere distribuite participantilor, includere în cele 3-4 liste frecvente de prezentare, ceea ce se realizeaza si ramane expus la sediul Fundatia Snagov, voucher cadou de la parteneri, va exista un panou A4 cu detalii despre proiect și despre sponsori – parteneri: siglă – denumire – link site/QR code etc.
J] SPONSORI:
j1) (propuși): Tehvorom Snagov, Gardena, Praktiker, Dedeman etc.
ALTERNATIVE DIY ale proiectului: (“DIY mini pond”)
https://www.youtube.com/results?search_query=DIY+mini+pond
ALTERNATIVE ale proiectului: (Soluții “la cheie”, gata făcute de: “mini iaz Romania”)
1) Gardena > https://www.gardena.com/ro/viata-in-gradina/revista-pentru-gradinarit/mini-iazuri-pentru-balcoane-si-terase/
2) Praktiker > https://www.praktiker.ro/blog/cum-poti-sa-iti-construiesti-singur-un-helesteu-curte-15-imagini-care-sa-te-inspire/
3) Gradini.ro > https://egradini.ro/forum/threads/discutii-depre-iazuri-si-constructia-lor.1526/page-6
+++ Legendă:
PM= Project Manager: adică responsabilul cu derularea proiectului
BT= buget de ore : numărul de ore estimate ca necesare, pentru a termina cu bine proiectul, în ipoteza în care sunt asigurare resursele umane (cu competențele menționate) și cele materiale (sau banii cu care acestea vor fi achiziționate)
Status= Status Report : adică prezentarea succintă a situației curente de derulare a proiectului în cauză
Start= Data de Start : cea mai probabil (viitoare) data la care ar putea începe (sau s-a reprogramat) începerea derulării proiectului
DL= Dead Line : Data la care proiectul trebuie (obligatoriu) să se termine
xyz = link-uri ori detalii care necesită (re)actualizare / (re)considerare
### Dacă te interesează acest proiect (chiar în forme modificate) – contactează-ne să găsim o modalitate de colaborare: [email protected]