Abuzuri=Construcții ilegale

Situatie de fapt (in realitate / pe teren):
1) lacul este domeniu public administrat de Apele Romane. Orice constructie in zona, se face doar cu avizarea urbanistica a UAT-urilor aferente (primarii). Exista si zona de protectie de 5m pe mal, care trebuie conservata (in forma salbatica – pentru biodiversitate – cel putin in ANPLS). PUG-urile prevad retrageri de 10 fata de mal. Si totusi cam nimic din aceste cerinte legale nu este respectat (chiar in 2018);
2) din circa 700 de constructii riverane lacului Snagov (circa 190 in ANPLS), doar circa 36 aveau contracte de inchiriere luciu de apa (pe domeniu public) prin 2017 (cu Apele Romane);
3) extrem de putine constructii riverane – au acte – aprobari de urbanism;
4) de fapt constructiile (pe domeniu public si deci fara aprobari de urbanism si inchiriere de luciu de apa – fiind pe domeniu public) > au o solutie constructiva de tip permanent si nu provizoriu (ceea ce este si mai grav);
5) de fapt, existenta acestor constructii (chiar daca ar fi provizorii) – in forma si conditiile descrise – reprezinta un context/forma prin care nu se incaseaza banii datortati la bugetul statului (cel putin 2 tipuri de venituri) si cel putin 1-3 amenzi care pot fi aplicate.
6) Fundatia Snagov a estimat o neincasare la bugete publice de cep putin 2 milioane de euro (numai in ultimii 10 ani) – corespunzator acestor surse;
# In tot acest context, singurul care a “deranjat” a fost Fundatia Snagov (ca a pus in discutie astfel de elemente). Insa chiar obligatiile legale ale Custodelui necesitau clarificari legate de aceste aspecte (pentru asigurarea unei bune admnistrari). Insa demersurile legale ale Custodelui au fost blocate de foarte multe ori de mai multe (gruari) de autoritati.

Pentru că ANPLS este doar luciu de apă (lac) care este domeniu public, rezultă că nu se pot face construcții permanente (ci – cel mult provizorii, ecologice și cu sarcini, cu aprobări de urbanism etc.) – considerăm ca avizele emise trebuie sa aiba o perioada de valabilitate limitata (chiar implicit, asa cum am propus + solicitat clarificari prin mai multe adrese).

Soluție (1) pentru readucerea zonei malurilor lacului Snagov (ANPLS) la stadiul natural, în termen maxim de 5-7 ani, la riveranii care au adus modificari zonei de mal (sau în prezent fructifică beneficii unor modificari antropice si asociat acestei vecinatăți). Dacă există riverani care nu acceptă astfel de sarcini, să accepte să se monteze un gard în zona de protecție de lățime de 5 metri și să nu mai treacă de acesta către lac.

Solutie (2) juridic, statul roman (via noul custode) sa constate si sa comunice oficial cu termen si sarcini riveranilor ca: nu e posibil sa detii proprietate (constructii permanente – amenajari de teren etc.) pe domeniul public, ca eventuala durata  aprobata nu poate fi decat temporara (cativa ani), in baza unui contract (exemplu: inchiriere luciu de apa de la Apele Romane) si in final, trebuie readusa zona la stadiul (functionalitatile, inclusiv ecologice) initiale – naturale – pe cheltuiala beneficiarului / faptuitorilor. Pana la solutionarea demersurilor, sa se faca Note de Constatare, sa se asigure masuri de conservare si (in lipsa de finantarilor pentru refacere etc.) sa se treaca la un tip de dezmembrare (chiar si numai partiala) care sa nu mai permita utilizari antropice + sa genereze venituri (din valorificari pentru aceste dezmembrari) si in timp sa convearga la refacere naturala (exemplu: recuperarea materialelor din lemn si fier de la debarcadere si garaje – de pe suprafața lacului și zona de protective cu lățime de 5m de la mal – cu care se plătesc cei care face dezmembrările parțiale).

Solutie (3): riveranii pot sa intre in legalitate prin utilizarea de solutii conform celor din Planul de Management (ecologice, plutitoare, modulare etc.). Si ideal este ca singuri sa treaca in termen de maxim 1 an, de la autodemolarea a ceea ce au in neregula, la ceea ce este acceptabil (legal – ecologic).

* Deci (noile) avize emise nu pot fi decat pe durate limitate, pentru constructii provizorii si conform prevederilor din Planul de Management + Regulament. Si in termen de macim 3 luni, riveranii cu constructii permanente in zona malurilor, sa ajunga sa aiba la Cadastru sarcini in forma valorica (in mod implicit, cu o valoare medie acoperitoare de 10.000 euro – fara a se mai face nici un proiect, evaluare, costuri si intarzieri pentru parti). Presupunem ca valorile reale necesare pentru refaceri pot fi intre 3.000 – 30.000 euro (aferent eliminarii constructiilor permanente, maluril betonate etc.)

# Principii:
a) poluatorul / faptuitorul plateste;
b) principia de preventie – cand nu intelegem determinist totul si in specific – in context de – mediu  / ecologie;

>> Câteva exemple punctuale din mulțimea cazurilor de abuzuri de tipul Destufizari, Betonari, Deversari, Constructii ilegale și demersurile întreprinse de către Custodele ANPLS pentru soluționarea lor (acestea nici măcar nu mai sunt relevante – față ce s-a acumulat în perioada 2008-2018):

Cod abuz / data

Locatia

Demersuri CU si Raspunsuri institutii

Stadiu la 15.10.2011

AB08/10.10.2009

Vila 10

1.   Sesizare CU nr. 356/12.10.2009catre Garda de Mediu, APM Ilfov, ANAP, Primaria Snagov.

2.   Raspuns nr. 1387/02.11.2009 Garda de Mediu (ca s-a dat amenda 10.000 lei, fara insa a se comunica si etapa urmatoare).

In progres (deoarece s-au definitivat avizale si formele legale pentru continuarea constructiei care s-a continuat).

AB09/01.08.2010

Padurea Snagov 

[Snagov Parc-Plaja (“Coada Rece”) + continuare spre Izvorani]

1.   Sesizare CU nr. 13446/080812 catre Primaria Snagov

2.   Sesizare CU nr. 443/02.08.2010catre Garda de Mediu + alte institutii abilitate.

3.   Sesizare CU nr. 445/06.08.2010catre Inspectoratul in Constructii si Prefectura Ilfov.

4.   Raspuns Garda de Mediu nr. 1207/02.09.2010 (ca s-au luat masuri insa nu exista lucrari acolo conform specificatii CU).

5.   Raspuns Apele Romane nr. 6839/05.10.2010 (ca s-au luat masuri si s-au dat amenzi de 35.000 lei).

6.   Raspuns Inspectoratul in Constructii Ilfov nr. 1124/A/17.09.2010 (ca PUG Snagov a fost aprobat, ca exista 3 Procese Verbale, ca exista autorizatie pentru cabana vanatoare Grigore).

7.   Raspuns Prefectura Ilfov nr. MD/13439/24.08.2010 (ca a luat toate masurile, fara sa specifice si care)

8.   Revenire CU de atentionare nr. xxx/xxxx catre toate institutiile abilitate.

9.   Raspuns Prefectura Ilfov nr. MD/14928-962/29.09.2010(retransmitere sesizare catre institutiile abilitate pentru a reconsidera cazul)

In progres. 

Cazurile de constructii abuzive / ilegale sunt corelate cu abuzul legat de PUG Snagov.  

AB15/18.aug.2011Padurea Snagov – Olaroiu1. Sesizare CU nr. 557/22.08.2011 catre Garda de Mediu + alte institutii responsabile. 
2. Sesizare CU nr. 575/13.10.2011
(REVENIRE) catre Garda de Mediu + alte institutii responsabile. 
3Raspuns Apele Romane nr. 7158/16.09.2011 (reconfirmare lipsa autorizatii pt. Olaroiu + sistare lucrari)
4. Raspuns Inspectoratul in Constructii Ilfov nr. 141/19.09.2011(ca s-a aplicat sanctionare contraventionala)
5. Raspuns nr. 35172/18.10.2011 Politia Sngov (ca s-a aplicat sanctionare contraventionala)
6. Raspuns nr.1783/14.11.2011 Garda de Mediu (ca s-a aplicat sanctionare contraventionala, fara a-si asuma vre-o responsabilitate)

In progres. Custodele continua demersurile. 

Institutiile responsabile nu iau nici o masura reala si legala pentru solutionare. Au dat doar raspunsuri prin care nu isi asuma responsabilitati.

Cateva detalii legate de legislatia ce sta la baza acestor ilegalitati sunt prezentate in pagina: http://www.fundatiasnagov.ro/ro/index.php?s=752.

Detalii suplimentare despre cazurile de abuzuri din ANPLS puteti solicita la  custode@snagov.ro.

1Shares