Raportări – Predare: Custodie ANPLS – Aria Naturala Protejata “Lacul Snagov”
Preluarea de către ANANP a atribuțiilor privind administrarea RONPA0577 Lacul Snagov (în urma OG 75/2018)
Conform înștiintării și cererii din adresa ANANP 6706/22.11.2018 privind predarea administrarea RONPA0577 Lacul Snagov, vă transmitem prin prezenta cele solicitate.
CLARIFICARE: Prezentul material are acestă formă mai „neobișnuită” pentru că de fapt Fundatia Snagov reprezintă o comunitate foarte diferită (ca membri – voluntari – specialiști/cercetători – susținători – sponsori etc.) cu niveluri și competențe profesionale foarte diferite. La fel și (motivația în) urmărirea și înțelegerea detaliată a situației de la Snagov, mai ales de-a lungul unei perioade lungi (10 ani). Și a motivelor pentru care s-au făcut sau nu anumite demersuri și decizii. |
OPIS
Prezenta adresa: 9 pagini / 9
A00=ANEXA Notificare (tip chestionar): 3 pagini / 10
A03= Avize emise
Sinteza + Raportul complet: 7 pagini / digital: pdf + listat pe hartie /
Centralizator Avize emise: 3 pagini / digital: pdf + listat pe hartie 13
Anexe: 54 Avize => 142 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 16
A06=Rezultatele Monitorizării Specii + Habitate
Sinteza + Raportul complet: 5 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 159
Anexe: 1 Excel A3 de 4 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 164
A07=Situația vulnerabilităților apărute în administrare
Sinteza + Raportul complet: 3 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 167
Centralizator (extras din Planul de Managemen): 37 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 170
* Exista multe probleme (create de autoritati) – La cerere > retransmitere adrese/detalii
A08= Măsuri întreprinse în implementarea obiectivelor planului de management
Sinteza + Raportul complet: 4 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 207
A08.01 Raport corelat cu Planul din Management: 7 pagini (comun si pentru A09.01) / 211
* Exista multe probleme (create de autoritati) – La cerere > retransmitere adrese/detalii
A09= Măsurile privind respectarea regulamentului, respectiv a realizării obligațiilor asumate
Sinteza + Raportul complet: 4 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 218
A08.01 Raport corelat cu Planul din Management: 0 pagini (comun si pentru A09.01)
* Exista multe probleme (create de autoritati) – La cerere > retransmitere adrese/detalii
A10= Baza de date geospațială (sau fișiere în format .shp) cu metadate, aferentă cartării speciilor și habitatelor naturale de interes național și comunitar, ce constituie obiective de conservare ale anp
Sinteza + Raportul complet: 4 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 222
OPIS vizual (13 fisiere): 13 pagini / 226
Anexe: (doar) digital: 220 fisiere in 12 directoare + 715 fisiere in 61 directoare
A11= Baza de date geospațială cu materialul cartografic aferent Planului de Management
Sinteza + Raportul complet: 2 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 239
OPIS vizual (4 fisiere): 4 pagini / 242
Anexe: (doar) digital: 16 fisiere (7 Anexe + 4 arhive rar)
A12= Proiecte aflate în derulare prin programe de finanțare
Sinteza + Raportul complet: 2 pagini / digital: pdf + listat pe hartie / 246
T1] GENERALITATI / CONTEXT:
NR | DETALII |
1 | > In regiunea Bucuresti – Ilfov, statul roman nu a asigurat finantari si nici eligiblitate UE – POIM – Biodiversitate pentru 2014-2020, ceea ce a anulat sursa/ipoteza majora de finantare si pentru ANPLS (exemplu de reactii in Ilfov: din 2014, alti custozi au renuntat la custodii si/sau nu a mai fost nimeni interesat de preluarea acestora). Astfel ca principalele (si majoritatea) masurilor din Planul de Management – au devenit imposibil de implementat; |
2 | Trebuie mentionat ca exact riveranii de la Snagov (oameni atipici din multe puncte de vedere) au generat un numar mare de probleme (ca medie / raportat la suprafata anp). Au rezultat sesizari si in consecinta multe controale (care de fapt – aproape toate – asupra custodelui si cert – nicio stopare / limitare / refacere a distrugerilor din partimoniul natural protejat – realizate de catre riverani). ANPLS este atipic fata de restul tarii prin frecventa (densitatea) cazurilor si asimetria reactiilor autoritatilor (focalizare pe cel/cei care sesizeaza existenta problemelor, in loc de focalizare si rezolvare a problemelor la sursa – faptuitori cu stopare / remediere); |
3a | Situatia reala (re: capacitate – organizare – probleme structurale) legata de conservarea infrastructurii ANP din Romania (si chiar a rezultatelor / limitarii ANANP) este prezentata public in chiar raportul de activitate a ANANP pe 2017 (fapt care se coreleaza si cu sesizarile repetate ale Fundatiei Snagov, incepand cu 2008). |
3b | Munca de Custode ANPLS am învațat-o în timp, singur(i), fără sprijinul promis (..) ori măcar cu răspunsuri la numeroasele solicitări scrise (asistență juridică, procedurală, de obținere de răspunsuri și clarificări de la alte autorități etc. – așa cum era prevăzut și în convențiile de custodie și ni s-at tot creat impresia că am putea conta – la nevoie) – corelat cu cazurile și nevoile întâlnite. |
4 | Experienta si opinia Fundatiei Snagov (in calitate cu Custode ANPLS si dupa 10 ani de astfel de activitate) este ca (de fapt) principalul consum de resurse (timp si bani) si adevarata parte a problemelor a reprezentat-o institutiile statului (deci parte a problemelor si nu a solutiilor). |
5 | Cu 10 ani de activitate proactiva in ANPLS, consideram ca am acumulat o experienta practica si mai ales cunoastem foarte bine specificul unei arii protejate acvatice (tip lac) cu multiple tipuri de antropizari. (Dimeniuni: de specialitate – biologie / juridice / procedurale / legate de stakeholderi / legat de proiecte – evenimente etc.) |
A] Alte SUBIECTE foarte importante de REZOLVAT: (pentru urmatoarele subiecte – va solicitam cate un raspuns punctual):
Nr. | DETALII |
1 | Re: unde se pot face sesizari legate de probleme – nevoi – avize pentru ANPLS? |
2 | Sesizari / plangeri penale pentru distrugeri si constructii ilegale in zona malurilor a habitatelor – biodiversitatii. Pentru cateva, s-a dat nr. de dosar penal. Dar (de fapt) nu se lucreaza in dosare (asa cum nici Garda de Mediu nu a lucrat in perioada 2008-2012). Este necesar si urgent a se face demersurile pentru a se readuce zonele malurilor afectate la stadiul natural (nu cel anterior) – pe cheltuiala beneficiarilor (mai ales ca exista toate informatiile legate de schimbarile facute). Va invitam sa preluati documentatia intocmita de noi (si depuse la diferite autoritati). Nu poate exista o “solutie” de “prescriere” etc. Intr-o astfel de “interpretare” – custodele (statul roman) ar trebui (cel foarte putin si imediat) sa interzica (cel putin pana la clarificarea problemelor) a celor cu demersuri de “negociere” – accesul si utilizarea constructiilor din zona malurilor (debarcadere, garaje, accesul in cei 5 m de la mal – unde este zona ripariana si de protectie si unde ei au maluri betonate etc.). |
3 | 3a) va propunem si invitam noul Custode ANPLS (si cu cel putin cate 1 reprezentant de la ANANP, APM Ilfov, Garda de Mediu, Politie, Apele Romane) – o parcurgere a ANPLS (2x7km de-a lungul malurilor) la cele circa 190 de riverani. In acest context – prezint lucrurile bune – rele – problemele – riscurile / vulnerabilitatile / recomandarile. Buget de timp necesar: circa 2×3=6 ore (deci o zi). Si 8 litri de benzina (daca mergem cu ambarcatiunea noastra). Sau asigurati dvs. ambarcatiune. Va solicitam sa ne anuntati cu circa 3 zile in avans. Caci ar fi chiar de neconceput ca noul Custode sa nu faca o astfel de preluare, inainte de 25.03 (cel tarziu 01.04) – avand in vedere reparatiile de primavara de la cele circa 190 de debarcadere – garaje riverane, aruncarile vegetale (craci, iarba) in lac de la curatenia de primavara si mai ales sansa de a vedea mai bine zonele de mal, inainte de a incepe vegetatia. |
4 | 4a) Panourile de informare – constientizare de 2x1m pe suport metallic cu folie autoadeziva (11 bucati – realizate din banii Fundatiei Snagov = proprietar + 3 realizate cu banii riveranilor la un cost mediu de circa 800 lei pe sol si circa 2000 lei pe apa). Acestea sunt vandalizate periodic (din 2016, de cand a devenit evident ca politia – jandarmeria si alte autoritati abilitate, nu ofera datele de identificare necesare santionarii contraventionale, cum au obligatia cf. OG 2/2001). Oricum, toate foliile autoadezive trebuie inlocuite cu noiile coordonate de contact a noului Custode ANPLS (si pentru 2x1m – este greu cu foenul puternic si generator electric, mai ales pe lac – demers care costa si totusi e nevoie a se face inainte de inceperea sezonului). |
5 | 5) Principalele urgente (pentru care va mai putem ajuta cu unele materiale – din care vom incepe sa prezentam public si in site-ul nostru in urmatoarea perioada, pentru a ne asigura ca nu raman “ignorate”): |
6 | Pentru buna administrare (dar si sarcinile din Planul de Management) – aveti nevoie de identificarea riveranilor ANPLS. Demers care se poate dovedi foarte dificil. Dar fara care, nu veti putea face nici macar notificari scrise riguroase. Si in unele cazuri (..) alte autoritati pe care ar trebui sa contati, ar putea introduce si ele intarzieri si complicari surprinzatoare. Deci reluati cand mai curand demersurile, in parallel prin toate modalitatile (L544/2001, cereri la Primarie, la ANCPI, la Apele Romane etc.). Nu va fi usor – in conditiile de nereguli (majoritatea) legate de constructii in zona malurilor, betonari, intrari in lac etc. corelat si cu proprietati via offshore-uri (si nu se doreste nici macar asocierea de presupuneri – chiar daca se tot regaesc cam aceleasi “personalitati” la debarcadere). Nu veti gasi nici un tert / curier care sa faca cum trebuie dovada trimiterii de inscrisuri (nici Posta Romana si nici altcineva – cel mult le vor arunca in curte fara semnatura sau o mazgaleala care nu tine in instanta) si dvs. ramanati cel mult cu dovada unei incercari; |
7 | Fundatia Snagov a trimis adrese detaliate (cu extrageri personalizate si referentiate) a obligatiilor din Planul de Management al ANPLS care o suita de autoritati (Romsilva, Apele Romane, Primarii, ANR – Capitania Lacului Snagov, societatile comerciale riverane ANPLS); |
8 | Asigurati-va ca (in cazul dvs.) se recunoaste ca ati fi operator de date personale (prin adresa scrisa). Caci legea si adresele primate de noi, desi confirmau explicit – autoritatile care trebuiau sa legitimeze contravenientii care nu se legitimau la noi (chiar ne amenintau – atacau) – nu au dorit sa ajute nici macar o data. Si fara aceasta posibilitate, nu veti putea incasa nici tarifele de vizitare (care reprezinta totusi si o fantastica oportunitate de informare – educare – constientizare – preventie a unor activitati si comportamente negative pentru biodiversitatea de protejat); |
9 | Fundatia Snagov a reusit (in timp) sa isi asigure infrastructura si dotarea necesara pentru monitorizarea operationala (ceea ce a fost si conditie de acceptare in rolul de custode si acum ca statul este custode – ar trebui sa le aveti asigurate extrem de rapid din banii publici). Fara asa ceva – nu veti putea nici macar merge in ANPLS pe lac. * Pentru a putea asigura nivelul de prezenta (patrulare) pe care l-a asigurat Fundatia Snagov (cu zero salarii, voluntari, ajutorul multora din comunitatea in care avem rude si pentru care continuam sa face multe alte lucruri etc.) – estimam ca in varianta “contra cost” e nevoie de un buget operational de peste 45-60.000 Euro/an (fara cheltuieli cu sediu) si investitii similare. Dar faptul ca informa Fundatia Snagov ca are acte pentru cheltuieli operationale de circa 5000 Euro/an (pe care si le auto-finanteaza de 10 ani)… deranja prea mult si nu era acceptabil … |
B] REFERINȚE (pe care vă invităm să le vizitați / utilizați):
1) (link) LISTA PROBLEMELOR (legate si de) mediu (conservare – biodiversitate) din Zona Snagov;
2) (link) REALIZARI ale Fundatiei Snagov pe parte de Mediu + in calitatede Custode ANPLS, dintre care cele mai importante:
3) (link) RESURSE – DOTARE necesara pentru a fi Custode ANPLS (si ce are Fundatia Snagov). Ramane de vazut daca statul roman, va avea pretentii similar de ridicate (si mai ales le va asigura) – in dotarea si asigurarea cu personal / continuitate – pentru conservarea ariilor naturale protejate (inteleg ca ar exista 1-2 persoane la nivel de judet, deci pentru mai multe anp – probabil doar in cursul saptamanii timp de 8 ore si nu in weekend-uri ori noaptea cand sunt 85%+ din probleme, cel putin la Snagov – ANPLS;
4) (link) BUGET-COSTURI anuale (+eforturi) pentru a fi Custode ANPLS (partea operationala)
C] CONCLUZII (ale Fundatiei Snagov):
NR | DETALII |
1 | .. am “deranjat” prea mult, prea des, prea relevant prin: mulțimea de adrese înregistrate (1000+) + evidențele științifice (10 studii) + Planul de Management si Regulamentul ANPLS (din MO 318 bis/18.05.2016) și mai ales prin perseverență (ca nici atacat si cu ambarcatiune gaurita etc.) – nu ne-am “potolit” … Pentru ca nu se poate “vorbi” cu noi si nici nu stim ce “vrem”, “ne luăm de prieteni” etc.. Am studiat și în străinatate etc. |
1 | În loc să monitorizăm doar 47 de specii și numai din perimetrul ANPLS, Fundatia Snagov a monitorizat întreaga biodiversitate și din întreaga Zonă Snagov (lac + păduri riverane). |
2 | Am fost atentionati (si) public de Directorul Ministerul Mediului – Biodiversitate (in fata altor custozi) ca “luăm initiative proprii”, “blocăm investiții importante”. 1) (numai la ANPLS/Snagov) nu s-a mai facut prelungirea (implicita) a mandatului de Custode 2) (atunci) nu a solicitat nimeni nici o procedura de predare/primire ori detalii despre abuzurile sesizate si nerezolvate; 3) a fost nevoie sa participam la urmatoarea sesiune de atribuiri de anp, sa facem fata la 2 contestatii si Fundatia Snagov a devenit Custodele ANPLS (ceilalti concurenti – chiar erau vai de capul lor). Ulterior – nimeni (dintre autoritati) nici macar nu a anuntat – comunicat public – official acest lucru altor autoritati (astfel ca au existat chiar si plangeri penale ca Fundatia Snagov deruleaza activitati in mod abuziv etc. si a trebuit sa dam noi declaratii si sa explicam ca am fost la un concurs cu dosar cu interviuri, cu grila de evaluare, chia si contestatii etc.). Greutati am intampinat de la obtinerea legitimatiei pana la .. orice; |
3 | Proiectul POS-MEDIU derulat a durat 67 de luni in loc de 18 (cat era in contract). Si Fundatia Snagov a ajuns sa contribuie cu multe mii de euro in plus, datorita suitelor de sicanari. |
4 | De multe ori ni s-a reprosat (+sugerat) “să ne împăcăm – împrietenim” cu Primaria Snagov și/sau alte autorități – funcționari. Da, tare bine ar fi fost. Chiar am cautat și propus ceva momente T0 de la care acestea să nu mai facă nereguli … Dar singura soluție acceptabilă (de fapt) era să preia Custodele ANPLS (Fundatia Snagov) obiceiurile celorlalți … Și nu am putut să colaborăm – pentru ca noi vedeam contraventii si infractiuni la tot pasul. Ambele parti ceream ceva dovezi publice de modificare de comportament. Am inteles ca ar fi bine sa avem (ceva) afacere / tranzactie / expunere cu iz penal (si să depindem de ceva “salvare”) … |
# Ne pare rău, dar Fundatia Snagov (cu membrii – voluntarii – cercetătorii/specialiștii – susținătorii – sponsorii ei) chiar am luat de bun ce trebuia făcut la Snagov și nu “am înțeles” să “fim de treabă”.
Plătim acum acest preț (..), sperăm să nu se strice prea mult in timp prea scurt (..), am adunat suficiente referințe ale stării curente și recente (juridic / foto-filme etc.), cât să existe suficiente criterii cuantificate pentru a se solicita revenirea le normalitate / legalitate / stadiile anterioare, naturale pe parte de biodiversitate – în Zona Snagov.
# Această anexă este postată public și în www.FundatiaSnagov.ro > Natura > Probleme de Mediu > Raportări – Predare: Custode ANPLS > Raportări – Predare: Custode ANPLS
* Vă invităm să: Apreciați (Like) / Distribuiți (Share) Comentați / Poate chiar să ajutați > sponsorizați sau să ajutați (voluntar) demersul nostru prin care vom încerca să ne monitorizăm și să sesizăm prompt problemele din ANPLS, pentru ca noul custode (ANANP = statul român care a eliminat toate ONG-urile din rolul de custode) – chiar face ceea ce tot autoritățile – nu permiteau – dar când un ONG (Fundatia Snagov) era custode …
>>> Mai multe detalii la [email protected] / Tel: 0720 762468