Master Plan 2012 (PSD – Primaria Snagov) dezvoltare pana in 2020

Un Master Plan de Dezvoltare pentru o localitate (zona) este un document extrem de important pentru viitor, pentru toti potentialii investitori – parteneri si mai ales pentru comunitate.

De fapt un astfel de document, pornind de la particularitatile unui patrimoniu natural, cultural si a unei infrastructuri existente si a resurselor publice disponibile – ar trebui dezbatut pe indelete cu intreaga comunitate.

Acest document (desi elaborat prin 2012 si se pare ca la un cost de circa 65-75.000 lei) nu a fost facut public de Primaria Snagov nici dupa elaborare. Oare de ce? Pentru a fi dat si facut cadou doar unor “prieteni” care (prioritar / preferential) sa li se prezinte (niste povesti in fond) dar pentru care Primaria Snagov ar ajuta (“la nevoie” asa cum a mai facut – chiar si in zona de ilegalitate) dar si sa “faca viata grea” “dusmanilor” (concurentei proiectelor prezentate in Master Plan)? (ceea ce – similar – a mai facut consecvent timp de peste 15-20 de ani?)
Extrem de grav este si faptul ca (si) prin acest document, Primaria Snagov face dovada continuarii ignorarii existentei unor agenti economici, initiative, afaceri locale (care chiar si platesc tace locale de ani) si pe care Primaria Snagov isi propune (cu “parteneri adecvati”) sa ii inlocuiasca (deci distruga). Cum altfel (in repetate cazuri / locuri / proiecte) sa omiti existenta locala a ce exista (similar) si sa propui ceva nou (cu rol de inlocuire)?

Deci cu bani publici (si in numele si interesul comunitatii) faci un studiu extrem de important, pe care il ascunzi (si probabil dai doar “prietenilor” si prin care facilitezi distrugerea a ceea ce deja exista in teritoriu si functioneaza …

  • Fundatia Snagov invita pe toti cei interesati sa citeasca cele 113 pagini ale acestui material (vezi LINK). Si sa comenteze (dupa nevoi). Mai ales duplicitarismul de peste 20 de ani al Primariei Snagov (chiar indiferent de culoare politica). .Constanta fiind prezenta (aproape) a acelorasi consilieri si grupuri (pe la Primarie – cu tot cu secretar) si care au actionat in defavoarea comunitatii locale si pentru atragerea/colaborarea unor “mai mari ai zilei” din diferite structuri centrale/nationale.

SET SUMAR de punctari / intrebari / constatari – ce necesita a fi reluate:


Pagina 2: Re: Obiectivele studiului “Snagov – Centru verde al Bucurestiului”
Prezinta in cuprins “implementari” – si de fapt are cel mult o scurte prezentari (cateva fraze – total insuficiente si pentru descrierea conceptelor)

Pagina 3: “Snagov este in prezent o destinatie turistica de mare prestigiu in randul Bucurestenilor”…
Pai cu 100/20.000 turisti per zi (reducere la 0,5% in conditiile triplarii populatiei din Bucuresti si deci 0,015%) – a disparut de fapt.
“aer sofisticat si exclusivist”?
Pai mai exista si au fost accesibile vreodata “vilele de protocol”?

Apoi, “oferta turistica este … limitata”.

Apoi ca studiul ar identifica obiectivele de interes … (si de fapt omite ceea ce deja exista si este functional – adica cei circa 15+ agenti economici care au investit si chiar genereaza prin taxe venituri chiar Primariei Snagov, care nu ii vede nici prin – dupa acest “studiu” …)
“principala destinatie turistica si de afaceri a Bucurestiului” ..
Apoi ne copleseste (doar declarativ) cu grija pe care o vor avea noile proiecte pentru natura (lac si paduri etc.)
Reconfirma ca “intregul potential turistic si economic” (in urmatorii ani)

Pagina 4:  Confirma ca initial culege date (dar din studiu rezulta ca nu au omis tot ceea ce deja exista si functioneaza)
Precizeaza ca ar face chiar si vizite pe teren si ar si discuta cu responsabilii locali (oare cum au reusit performanta de a rata peste 12 furnizori de HoReCa si diferitei servicii si atractii?)

P6: datele prezentate sunt aiurea fata de realitate (necesita majotre ajustari si fundamentarea acestora)

Pagina 11: Nu abordeaza (patrimoniu natural / cultural).
Percepe “vegetatie” (nu habitate) si pentru acvatice – doar doua specii de plante (in loc de 24+ specifice).
Re: fauna: doar 4 specii mamifere (incepand cu lupul care nu mai exista de prin 184x)
Re: pasari (fata de 250+ specii care pot fi vazute la Snagov) se enumera doua – pentru ca ar putea fi si vanate.
Re: amfibieni – reptile – insecte – etc. (nu exista)
Re: pescuit (se confirma ca atractiei si activitate – desi in realitate nu mai exista infrastructura etc.)
O poza din anii 198x si una care nu e de la Snagov.

Pagina 12: Mijloace de transport: confirma functionarea trenului (sambata – duminica) desi de peste 15 ani, acesta nu a mai functionat

Pagina 13: (numai) “ai capitalei”? Si oare cat mai este de adevarat dupa 2010? (cu sub 100 de turisti/zi de weekend fata de trecutul de 17-24.000 turisti/zi, mai ales in conditiile in care populatia Bucurestiului este de 2x+ fata de anii 1980?
“pădurea este un pâlc” (def: adică mic și dezorganizat) al Codrii Vlăsiei?
Care “înățimi de 30m”? (ale copacilor?)
Re Lacul Snagov: pai numai 5 specii de plante cresc pe maluri (fata de cele specifice de 24+)?
Promovați specia invazivă: lotusul indian (în loc să îl elminăm?)
Poza cu vaporaș casat (din cele din anii 1960)

Pagina 14: “Manastirea Snagov .. construita pe un ostrov ..”
Pai e doar biserica (a fost manastire si ar putea revedeni, dar dupa 1863 si pana in prezent – nu este pentru ca lipseste infrastructura cu tot cu activitatile specifice)
Si nu nu a fost niciodata ostrov (substrat din sedimente aluvionare). Este insula (substrat mineral – calcaros).
Multiple greseli re Biserici …
Pai daca este Strategia Snagovului, de ce mentioneaza si atractiile din comunele Gruiu?

Pagina 15: mentioneaza Palatul Snagov (si apoi spune ca este destinat autoritatilor si deci nu publicului)
Circuite: mentioneaza cateva din cele oferite de Snagov Tur SRL
Locuri (de cazare): 194 (desi 2/3 nu erau disponibile) insa anterior si ulterior, in studiu se tot prezinta Snagovul ca fiind “destinatie importanta” pentru turism.
In finalul paginii se mentioneaza un grad (mediu) de utilizare de 20-25% …

Pagina 17: Re: resurse geortemale – se face o prezentare gresita (din care se poate intelege ca nu se exploateaza pentru ca nu ar fi fost gasite nici la limita de 3.300m).
In realitate, cele 2 foraje facute (investitie de circa 4 mil US$) – mai trebuiau doar conectate. Dar Primaria a dat si terenurile cu forajele in cauza unor privati (astfel distrugand si aceasta resursa locala extrem de strategica)

Pagina 18: Recunoaste existenta Rezervatiei Naturale Snagov (de 1147,7 ha). Apoi se preiau date din site-ul Fundatiei Snagov (fara citarea sursei).
Idem pentru cele 2 mici Arii Naturale Protejate (Lacul Snagov si Padurea Snagov).
Diferite alte preluari de info din internet (fara citarea surselor) si cu interpretari – aiurea.

Pagina 19+20
: idem

Pagina 21: Analiza SWOT (aiurea …)

Pagina 22: Conceptul de dezvoltare ( de la baza Masterplanului)

Pagina 23: Rezumatul avantajelor competitive ale Romaniei (/produs turistic)

Pagina 24: Pozitionalrea eco-turistica propusa pentru Snagov

(enumera doar cateva elemente)

Pagina 25: reprezentare vizuala (schema)

Pagina 26: Aplicare concept (..) doar prin Fonduri UE
Greseste profund cand mentioneaza POS Mediu Axa 4 (care nu a fost eligibila – relevant – pentru Bucuresti – Ilfov)

Pagina 27: Implementare concept

Se mentioneaza ca Primaria Snagov detine (de fapt) doar doua terenuri (zone) …
Re: “Ansamblul Snagov Business Park” – pai uite ca acum se recunoaste si oficial ca “pista de Formula 1” a Primarului Musat Apostol de fapt are o suprafata pentru cel mult test-drice (curse semi-profesioniste)

Pagina 28+29: ba se recomanda (arhitectural) sa nu se contrasteze cu peisajul (nivelul padurii), ba restrictiile urbanistice (10,5m inaltime) ba se recomanda si da modele cu constructii petnru centre comerciale cu blocuri turn (de peste 60m)

Pagina 32: Centru expozitional … (idem)

Pagina 50:: Primul parc de distractii tematic din Romania
Pai se ignora ceea ce deja exista (atractii – parc: acvativ – aquarium / botanic)

Pagina 57: Valorificarea turistica a padurii si lacului …
(Pai din 1933 a existat la Snagov infrastructura cu capacitate de 20.000 locuri, care in anii 198x ajunsese la capacitatea de circa 34.000)
Foarte rusinos este ca analiza acestui studiu (Master Plan) nu prezenta perspectiva istorica si situatia existenta.
Si “vine” cu “idei noi” care in fond (si in cel mai bun caz) ar ajunge la o parte din capacitatea trecuta (distrusa de/prin/cu ajutorul Primariei Snagov)

Pagina 58: Centru nautic
Exista o continuitate (de presiune) asupra Primariei Snagov pentru
proiecte de/cu sporturi nautice motorizate (interzise prin lege pe lacuri interioare – mai ales cu arii naturale protejate).
Denumirile se mai schimba si modul de prezentare.
Daca s-ar dori doar asigurarea unui centru de inchirieri caiace / canoe / barci cu rame / hidrobiciclete (deci propulsate manual), atunci asa ceva amintim ca a exista la Plaja – Parcul Snagov inca din 1933.
Si se poate relansa (chiar in fiecare sat) la nivel de antreprenoriat.
Dar uite ca prezentul studiu (si Master Plan) ignora ce a existat (cu zeci de ambarcatiuni si chiar mii de turisti beneficiari per zi de weekend).
Se ignora si oferta curenta (ex: Artha Park etc.)
Si se propune ceva “de la zero” (de nou) cu Primaria Snagov in prim plan si fonduri publice.
Oare nu ar trebui sa existe (macar) un minim de rusine?

Pagina 62: Centru pregatire caiac-canoe
Pai pregatire pentru cine? Si cu ce bani?
Si de fapt, Primaria Snagov – detine Baza Veche (imobiliar).
Cum se implica Primaria Snagov (si ce face – diferit)?
Sau ce ar putea aduce nou / diferit (si necesita si investitii cu fonduri UE etc.) – doar un set de masuri organizatorice / administrative (pe care puteai sau poti sa le iei oricand)?

Pagina 64: Minihotel si restaurant la lac
Pai deja exista mai multe infrastructuri HoReCa (si riverane) care supravietuiesc cu greu.
Inclusiv datorita pozitionarii Primariei Snagov (lipsa indicatoare / marcaje / recunoastere a existentei acestora in diferitele documente si actiuni ale Primariei).
Adica, Primaria Snagov in mod repetat are un comportament de “parte a problemelor” pentru infrastructura ramasa de dupa 1989 si nou creata dupa 1989.
Si acum prin acest studiu (care nu prezinta ceea ce exista!) – se propune crearea de noi capacitati si in locuri mai putin atractive decat a celor care deja exista si o duc relativ greu?
Si apoi chiar Primaria are ceva contracte de in asociere / concesiune / parteneriate in Parcul Snagov (unde opereaza 2-3 restaurante, ilegal)?
Ce poti intelege din abordari atat de partinice? (ciuma pentru unii, muma pentru altii, pe unii ii ignora si pe toti isi propune sa ii eclipseze / inlocuiasca cumva)

Pagina 67: Spatii publice si nou imobil de locuinte
Acestea sunt (de fapt) activitati uzuale – specifice proiectelor unei primarii.
Nu sunt relevante – ca specific unei zone.

Pagina 70: InfoPoint Turistic
Pai deja a facut Fundatia Snagov
Prezentul studiu si Master Plan a ignorat la cercetarea online si pe teren.
Si propune realizarea “de la zero”.
Ceea ce este o rautate explicita si coerenta cu demersurile de distrugere (si penale) derulate de Primaria Snagov (anti patrimoniu natural si cultural al Zonei Snagov) de dupa 2000 (in special).

Pagina 72: Trasee / circuite
Pai deja exista (facute de Fundatia Snagov / Snagov Tur SRL)
Prezentul studiu (si master plan) ignora ceea ce exista.
Si propune realizarea “de la zero” (de nou).
Cu efect de inlocuire. Deci distrugerea si a ceea ce s-a mai facut (chiar dupa 1989).
Asa cum a facut cu intreaga infrastructura de turism din Zona Snagov (de 34.000 turisti/zi)
Setul de Circuite pe lac si terestru – au fost ignorare / evitate / marginalizate de autoritati.
Pentru ca nu au fost facut cu si prin “bunavointa” acestora.

Pagina 74:: Muzeu Natural pentru copii
Pai Fundatia Snagov a realizat Colectiile Muzeale Snagov (7 teme) inca de prin 2011.
Prezentul studiu (Master Plan) nu le vede / regaseste prin analizele (pe internet si pe teren).
Dar propune (“de la zero”) ceva similar.
Adica (in fapt) o inlocuire … a ceea ce deja exista.
Demers care este coerent si cu consecventa (10+ ani) de totala ignorare/evitare/ne-participare din partea Primariei Snagov – la tot ce a facut Fundatia Snagov (prin resurse si forte proprii)

Pagina 76: Tabara de copii
Pai Fundatia Snagov a atras / implicat peste 6.000 copii (grupuri) in perioada 2008-2019 (11 ani)
Si organizat mini-tabere (3 zile – 2 saptamani) pe teme de biologie – cercetare
Activitati care pot fi dezvoltate.
Asa ceva necesita multa competente organizatorice si mai putin investitionale
Prin acest studiu (Master Plan), constatam ca se ignora ceea ce deja exista si ca se propune realizarea (de la zero) de catre Primaria Snagov cu fonduri publice.
Deci un fel de eliminare a ceea ce exista deja – cu inlocuire (cu bani publici)

Pagina 78: Mini zoo fauna locala
Pai deja exista la sediul Fundatia Snagov un set de iazuri, acvarii, terarii – vizitabile
Prin acest studiu (care in analiza nu prezenta ce exista), se propune realizarea de noii investitii – care au ca efect inlocuirea a ceea ce deja exista (si poate fi ajutat / extins)
Pe alta parte o astfel de activitate nu poate fi facuta decat de ceva specialisti si doar cu anumite specii (ne-protejate) si cu asigurarea unor conditii adecvate (sanitar / ecologic / legal etc.

Pagina 80: Adventure Park
De ce nu s-a permis cele 3-5 initiative similare concrete (2004-2012)?
Nici macar in/la/langa Astoria ori Gara Snagov ori Parcul Snagov?
Cine asigura terenul? Are si eligiblitate (Primaria?)
Vezi Eden Park (aparut ulterior) la Balotesti.
Dar (de fapt) de ce a-ti distrus (cvei din Primarie) capacitatea de 34.000 turisti de zi (existenta prin 1982-1986) si dezmembrata ulterior (pana in prezent)

Pagina 821: Aqua Park
Pai a aparut Therme (cu investitie de 10+ milioane de Euro)
Si ceva centru Spa mic (prin Ciolpani)
Prin 199x, in Snagov sat se promova un proiect / centru cu cateva sute de apartamente in time-sharing.
Si autoritatile au blocat proiectul (care ar fi fructificat cele doua foraje geotermice existente).
De ce Primaria Snagov a blocat initiativa in 199x si propune (prea tarziu si ne-economic) asa ceva dupa 2010?

Pagina 84: Centru echitatie
Pai de ce nu recunoaste studiul existenta a 2 centre (Arkadia si Poveste cu Cai)?
Si sa le ajute pe acestea sa supravietuiasca – mai bine
Cum sa propui un nou proiect, care implica falimentarea celor existente (prin subventii / promovare / canibalizare cu proiectul primariei)?
Cat de prost si nesimtit trebuie sa fii sa faci/prezinti astfel de proiect (fata de cei de la care si iei taxe de 4+ ani, continui sa ii ignori si acum propui un proiect prin care sa ii inlocuiesti?)

Pagina 86: Club de golf
Pai nu e fezabil decat daca terenul ar valora sub 2-3 US$/mp (si deci nu este cazul)

Pagina 88: Cantonament fotbal
Pai deja exista in Zona Snagov mai multe (alte) centre (Izvorani, Silistea Snagovului) cu preturi subventionate de stat.
Chiar si Primaria Snagov (deja) dispune de un centru la Baza Veche.
Care sunt beneficiile (financiare)?

Pagina 90: Rezidenta persoane varstnice
… pai locatia propusa este in padurea din Rezervatia Naturala Snagov (deci – imposibil de realizat legal)

Pagina 93: Energie geotermala
… pai Primaria Snagov a dat privatilor cele 2 zone cu forajele geotermale existente
Apoi, nu poti justifica economic un astfel de proiect, doar pentru locuinte private, dispersate de tip vila (si mai ales daca cei in cauza nu sunt interesati sa se mai branseze, dupa ce si-au finalizat constructiile si sistemele de incalzire – din reteaua cu gaz metan)
Iar industrie / ferme – sere nu exista la Snagov / si nici complex SPA de mare capacitate ..

Pagina 95: Parc fotovoltaic
Pai un UAT nu prea este eligibil pentru asa ceva.

Pagina 97: Centru logistic
Pai, propus ca amplasare la peste 12 km de Autostrada?
Si apar probleme de eligiblitate (pt UAT) si apoi de lipsa de know-how si forma de parteneriate.

Pagina 99:: Centrala cogenerare cu biomasa
Pai daca se amplaseaza la Ferma Vlasiei – cat costa racordarile (de 4-7 km prin padure – pana la primele grupuri de case, care deja au teava cu gaze la strada?)

CONCLUZII:
1) ale Fundatiei Snagov:
1a) dupa 4+ ani de adrese inregistrate la Primaria Snagov, CJ Ilfov, Ministerul Turismului etc. – vazand ca Primaria Snagov (prin Musat Apostol si Marian Oancea ca primari), Fundatia Snagov ia initiativa (si prin resurse proprii) infiinteaza un Centru de Informare Turistica (cu harti, trasee, pliante etc.) Pentru ca desi chiar si invitati,  cei cu responsabilitati directe – ignora (nu vin, rad, chiar pun bete in roate etc.) – de fapt contribuie la decotarea Snagovului din statiune turistica de interes national in statiune de interes local (doar Snagov sat) si apoi nici nu aloca macar 1 leu timp de ani pentru ceea ce ar implica (macar la acest nivel)
1b) Fundatia Snagov constata ca prin acest Master Plan, Primaria Snagov este consecventa (10+ ani) sa ignore (si acum sa incerce sa inlocuiasca) ceea ce exista si functioneaza. Ca dovada – peste 6000 de copii si evevi si sute de scoli au venit la Snagov. Deci sunt realizate (pilot / nivel minimal – dar operational): Centru de Informare Turistica, circuite terestre si pe lac (chiar si cu audioghiduri – corelate cu smartphone-uri), Centru de Biodiversitate (cu set de iaz-uri, acvarii, terarii etc.), Centru de Inchirieri (biciclete, caiace etc.) Colectiile Muzeale Snagov (peste 5000 de articole cumparate / colectate in 15 ani) etc.
2) Primaria Snagov (poate si din motive de eligilbitate fonduri UE – doar pentru proiecte noi), prezinta ca inexistente o multime de obiective (nevoi si oportunitati locale) si in loc sa ajute si sa le multiplice (asa cum e cazul la Snagov, intins pe 16 km lungime), incearca sa suprime ce nu este “al partidului” , al grupurilor de interese (cu / prin care s-au facilitat si tunuri imobiliare etc.)
3) este oportun si necesar si (cel putin) alti 7-12 agenti economici si ONG-uri (afectate de acest Master Plan) sa prezinte un punct de vedere (cel putin pentru faptul ca nu au fost consultate). Asa cum toti membrii comunitatii din Zona Snagov – ar trebui sa aiba o reactie si comentarii la ceea ce s-a facut fara consultarea publica a ei, cu banii si vizand resursele (terenuri) si mai ales viitorul – comunitatii.
4) Zona Snagov are nevoie de un nou Master Plan mai detaliat si riguros facut, cu dezbatere publica si pornind de la resursele comunitatii (terenuri etc.) – prezentate public (nu ascunse si prezentate doar unora, selectiv etc. – cum a tot facut)

Nota: Fundatia Snagov a invitat in repetate randuri Partidele si liderii din Snagov sa discutam public (si sa rezulte si un material scris) despre: Resursele, Nevoile, Problemele – Snagovului si sa creionam (chiar si public) o Viziune si apoi o Strategie pentru Zona Snagov. Dar toti acestea – nu au raspuns niciodata oficial. Uite ca acum in campanie indraznesc sa prosteasca alegatorii cu abordari de genul (dupa ce ii dam jos o sa vedem lipsurile etc.) – de parca nu ar sti (respectiv nu ar fi putut sa faca ce este necesar pentru a afla si face public anual orice astfel de informatii). Asa ca ori nu au vrut ori au fost (intentionat/premeditat) “prosti”.

0Shares

Ajutați cu un comentariu / Leave a Reply: