Dupa 12 ani de munca depusa de Fundatia Snagov (si cei circa 300 de cercetatori, specialisti, membri, voluntari si apoi peste 4000 de sustinatori in diferite feluri) – constatam cu profunda dezamagire CUM a abordat si “solutionat” Ministerul Mediului “dezbaterea publica” aferenta rezolvarii greselii facute de autoritatile statului – legat de “uitarea” Rezervatiei Naturale Snagov …
Iata in continuare link-ul la evenimentul de astazi “Limitele ariilor naturale protejate in format INSPIRE” si inregistrarea video aferenta + (mai jos) scurte punctari asociate …
Dezbaterea Publica organizata de Ministerul Mediului azi 02.09.2020, la Academia Romana, transmisa online.
Subiect: Limitele ariilor naturale protejate in format INSPIRE
Dezbatere care ar fundamenta o HG prin care sa se ajusteze/completeze anexe ale Legii 5/2000 (Oganizarea teritoriala a Romaniei).
Promisa de pe la inceputul lunii martie (si amanata pe motiv de pandemie).
CUPRINS:
> MIZA
> CONSTATARI (legate de organizare + derularea dezbaterii)
> CONTEXT (relevanta – cel putin pentru Zona Snagov)
> CATEVA din POSTARILE facute de Fundatia Snagov online pe durata conferintei life
> CATEVA din POSTARILE facute de Fundatia Snagov online pe durata conferintei life
MIZA:
1) La Snagov, in cadrul padurii riverane lacului (deci in Rezervatia Naturala Snagov de 1147,7 ha) au aparut in ultimii 20 d2 ani zeci (poate sute) de noi proprietari de padure riverana in urma “greselii “(omisiune) facute de statul roman in raport cui Rezervatia Naturala Snagov (asa cum rezulta chiar din corespondeta scrisa cu autoritatile statului – MM)
2a) Fundatia Snagov a reusit sa obtina documentele de infiintare a Rezervatiei Snagov (vezi si comunicat de presa asociat). Caci anterior, timp de 15 ani acest document era inacccesibil
2b) Fundatia Snagov (via peste 5 abordari diferite cu diferiti ministri si in contexte diferite) reuseste sa obtina in 07.01.2020 de la Ministerul Mediului raspunsul firesc, legal, corect (ceea ce este de fapt si de apreciat – punctual, caci trebuie sa consideram si ca apoi nu a mai urmat nimic…)
3)Desi Ministerul Mediului este “peste”Romsilva si Apele Romane, acestea au sustinut cu ocazia Conferintei de Presa organizata de Fundatia Snagov (ex: in 06.02.2020) ca pana cand nu se publica si in L5/2000 – ele nu vor recunoaste si respecta Rezervatia Naturala Snagov (ceea ce pare aberant si ilegal)…
4) este sfarsit de mandat si MM face ceva “reglari”. Ramane de vazut ce – cum – pentru al cui interes … Rezultatul va apare in cateva zile.
Si din experienta Fundatiei Snagov (si a societatii civile din ultimii 4-7 ani) – exact in aceste zile conteaza extrem de mult (daca) “va vedem”…
CONSTATARI (legate de organizare + derularea dezbaterii):
1a) A durat (doar) 44min si 54 secunde (din care vorbitorii = numai reprezentanti ai executivului – au spus generalitati circa jumatate din timp).
1b) Fara AGENDA, acces la materialele aferente (necesar a fi consultate macar 2-3 saptamani in avans, dat fiind gradul tehnic aferent si nevoia de lucru in echipe multidisciplinare pe ele, inclusiv din partea ONG-urilor).
1c) Se pare ca doar unele (cateva) ONG-uri ar fi fost anuntate cu circa 48 de ore in avans (adica – extrem de “din scurt”)
2) Gazda: Academia Romana. Insa, chiar reprezentantii Comisiei Monumentelor Naturii (singurii reprezentanti relevanti) – nu sunt prezenti. Probabil ca plusul de “autoritate”, credibilitate si relevanta – ar reveni (doar) de la … loc (cladire – pereti, sala?)
3) Dezbatere – fara paticipanti si deci dezbateri (deci nici nu a “dezbatut” nimeni …)
4) proiectul INSPIRE (cu bani UE: 9 milioane euro, s-a implementat intre 2012-2014 – vezi ce – cat si cum functioneaza ocazional: ANCPI, esri, si incercati sa aflati detalii concrete despre ariile naturale protejate din Ilfov- harti, limite etc. ) – insa din experienta Fundatiei Snagov, mai mult a avut discontinuitati, o interfata imposibila pentru introdus date si care nu iti dadea nicio dovada (feedback) daca datele introduse s-au si inregistrat sau nu pe undeva si cum.
Note: 4a) Baza de Date date despre perimetrele / suprafetele ariilor naturale priotejate)
4b) ar fi interesant de verificat care firma a avut acest contract (cu bani UE).
4c) Cert este ca Fundatia Snagov (in calitate de Custode ANPLS) a incercat de mai multe ori sa completeze date direct in Baza de Date (platforma creata) si nu a reusit (sau mai bine spus, nu a primit nici un feedback ca datele introduse chiar au fost receptionate / validate / asumate – de cineva)
5) Din imaginile prezentate la dezbatere, nu se vede nimic – nimeni (ca la o dezbatere). Astfel ca s-ar putea concluziona si ca cei prezenti au fost maxim 7 personaje (toti din partea statului/autoritatilor – bugetari si deci ZERO societate civila, presa, ONG-uri, custozi – administratori etc.)
CRONOLOGIE:
a) [ 0:00] Prezentator/Moderator
b) [ 1:06] Gazda: Presedintele Academiei (pentru deschidere – politeturile uzuale, nimic relevant)
c) [ 3:00] Ministrul Mediului: Costel Alexe (deschidere / generalitati cu promisiunile uzuale. Interesant ca sugereaza ca MM ar tine cont de parerile si avizele Academiei, cand dovezile recente arata ca nu e asa. In fond, CMN din Academia Romana nu are resursele necesare si majoritatea pozitiilor au fost ignorate de executiv. Daca ar fi asa, sa reconsidere de urgenta avizul CMN pentru extinderea Rezervatiei Snagov de la 1147,7 ha la 2080,2 ha din 2016 – ignorat pana in prezent deci 4 ani)
Ministrul sustine o confuzie (corectata ulterior de Adi Croitoru). Si anume ca fara HG-ul care urmeaza, limitele (existente) nu ar fi suficient de legale in prezent.
Mesaje contradictorii: ba ar fi doar 8 poligoane (site-uri) cu diferente, ba ca ar fi zeci de cazuri si apoi multe sute de hectare protejate in plus.
Oare nu ar fi fost necesar (si mai clar) ceva comparativ? Si mai ales sa se posteze in avans Agenda evenimentului si link la documentele de fundamentare din care sa rezulte si datele mentionate.
d) [11:40] Moderatorul (.. generalitati / tranzitie)
e) [11:50] Academicianul Alexandru Panin * De fapt declara ca are competente limitate … (geolog marin)
Clarifica ca pentru HG si dezbaterea in cauza, exista CMN care nu poate participa.
Sugereaza ca ar mai fi 2 entitati cu ceva competente indirecte in Academia Romana (dar de fapt nici acelea nu sunt prezente)
A facut tot ce a putut in situatia rezultat (de apreciat)
f) [25:00] ANANP – Presedinte: Adi Croitoru (generalitati + ceva legat de curaj – in raport cu ceva inamici imaginari si nespecificati)
https://web.facebook.com/Mediu.Romania/videos/1299428333727065/?t=1486
g) [34:50] (3min) MM – Directia Biodiversitate: Doina Cioaca (ceva gen re: “nevoia de “certitudine” / deci infim in raport cu macar obiectivele proiectului INSPIRE)
h) [37:00] Moderatorul incepe “dezbaterea”. Urmeaza dezbaterea … (pentru cele 2 articole ale actului normativ). 1544 arii protejate
i) [39:00] Se inchide dezbaterea (in lipsa participantilor / dezbaterilor)
j) [39:00] Apele Romane fac o interventie (prin care de fapt ridica o problema – proprie – legata de limitele cadastrale ale apelor, prin care sunt afectati
k) [43:00] O vocel din sala aduce ceva multumiri si face ceva promisiuni generale (catre Apele Romane)
l) [43:40] Moderatorul reconfirma “cum colaboreaza” cu succes cu ONG si toti partenerii. Reconstata ca nu sunt alti participanti / interventii. Anunta ca face minuta si o posteaza si ca urmeaza promulgarea …
CONTEXT (relevanta – cel putin pentru Zona Snagov):
1) Ministerul Mediului recunoaste prin adresa scrisa din 07.01.2020 ca din punct de vedere legal, Rezervatia Snagov (HCM 894/1952) exista si trebuie protejata/conservata. Mai mult – ca este protejata si prin tratatele si conventiile Romaniei de la inceputul anilor 199x (in baza titulaturii de Rezervatie / Monument al Naturii).
Si ca nu intelege cum de a putut fi omisa prin Legea 5/2000 (dar se intereseaza si revine cu clarificari – cf. solicitarii pe L544/2001 pe care am facut-o).
Dupa Conferinta de Presa organizata de Fundatia Snagov in 06.02.2020 Bucuresti, Ministerul Mediului sugereaza ca solutia folosita va fi un act aditional la Legea 5/2000 sens in care face o dezbatere publica de 10 zile (interval in care Fundatia Snagov retransmite materiale relevante si clarificatoare – pe care autoritatile le mai aveau si din peste 10 alte adrese consistente din anii anteriori, petitii etc.)
Apoi pe motiv de pandemie nu se mai aude si intampla nimic pana azi 02.09.2020 cand se face “dezbaterea publica” fara participanti (doar 5 functionari ai statului = sefi) si fara nicio pozitie – de la nimeni.
(Se pare ca doar cateva ONG-uri au fost anuntate cu circa 48 de ore in avans).
Iar in prezetarea facuta de organizatori, se mentioneaza la minutul ? ca pentru Bucuresti – Ilfov nu s-a facut nicio solicitare (deci si ca solicitarea Fundatiei Snagov – nu ar exista).
Totodata rezulta ca nici MM ori ANANP ori alte autoritati, nu vor sa rezolve nici omisiunea (greseala) prin care statul roman a uita/pierdut (intarirea) argumentelor legale pentru consevare (ex: prin Legea 5/2000). Corelat cu faptul ca interpretarea juridica a MM (ex: din 07.01.2020) – nu este transmisa (impusa) nici macar subordonatilor (ex: Romsilva, Apelor Romane etc.)
2) Candidatii la Primarii (functii de primari / consilieri) din Zona Snagov, desi au fost anuntati oficial si informal si in repetate randuri si moduri despre obtinerea copiei actului de infiintare (HCM 894/1952) si apoi si de interpretarea legala a MM (ca este in vigoare rezervatia si chiar in 07.01.2020) – acestia (si partidele aferente) nu preiau in campanie (deci cu totii – prefera sa omita intreg subiectul).
3) este de fapt vorba de circa 930 ha de teren cu padure riveran lacului Snagov, devenit miza imobiliara pentru cei care (dupa ce statul roman prin functionari au “uitat” de Rezervatia Snagov prin L5/2000 – s-a solicitat la Romsilva schimburi de padure si acum ar fi proprietari privati in cele 930 ha, din care o parte au si garantat la banci pe sume de sute de euro/mp).
Deci cei interesati sa nu se recunoasca Rezervatia Snagov sunt:
3a) cei care au profitat si facut schimb de padure (ilegal)
3b) cei care au cumparat de la primii
3c) toti functionarii care au contribuit la ilegalitatea initiala si apoi toti cei care ulterior si dupa ce Fundatia Snagov incepand din 2010 a facut zeci de adrese cu dovezi – au ales sa ignore, sa nu raspunda etc.
3d) noii canditati (in alegeri) care nu ar mai fi validati de ierarhiile politice daca ar da semne ca ar dori sa afecteze ulterior sefi ori clienti ai partidelor (“traditionale”)
3e) multimi de oportunisti (care spera ca poate vor ciupi ceva daca nu deranjeaza pe viitorii castigatori in alegeri, care poate ulterior vor face ceva frimituri si pentru ei …)
4) Fundatia Snagov constata si considera ca persoane aflate in pozitii de conducere in diferite ministere si autoritati si care stiu (direct si din repetate interactiuni, discutii si documente) despre situatia de la Snagov, nu vor si nici nu pot sa rezolve corespunzator.
Doar pentru ca lobby-ul tunarilor imobiliari (sa lasam DNA sa faca incadrarile adecvate dupa verificari suplimentare) – tot cam cu acestia au discutat, inca de la inceput cat si pe parcursul ultimilor 15-20 de ani.
Asa ca nu e realisti (posibil) ca faptuitorii “omisiunii” si cei care au tot ignorat / omis / amanat / intarziat de felurite chipuri demersurile unui ONG (chiar si in calitate de reprezentant al Statului – Custode), ar incepe fiz acum la sfarsit de mandat sa rezolve … ceea ce au incurcat (si ulterior nici nu au dorit sa discute atatia ani).
5) De fapt demersurile juridice (si acte) sunt multiple (la Snagov) si implica mai multe autoritati si persoane. Caci exista si PUG Snagov 2005. Si HG din 2002 (de fapt primul Belina din Romania – cu atribuirea lacului Snagov, primariei Snagov prin preluarea ilegala de la Apele Romane) etc. (vezi LISTA problemelor de la Snagov – din Blog-ul www.FundatiaSnagov.ro)
Problemele acumulare si “rostogolite” atatia ani, au dus la un blocaj administrativ total la Snagov cu pierderi pentru toti cei implicati si in special pentru comunitate si cetatenii Romaniei. Profitorii (probabil) spera sa se mai aprobe veca legi si/sau sa corupa noi sefi de autoritati (dupa alegeri) astfel incat prin noi intarzieri si amanari si ceva noi legi (ori macar HG), in final sa se prescrie si/sau sa ramana cu ce au apucat (adica terenuri foarte valoroase imobiliar pe care sa si poata construi prin defrisari in padure si Rezervatie Naturala)
CATEVA din POSTARILE facute de Fundatia Snagov online pe durata conferintei life.
Fata de toate acestea, “cineva” ne-a dat un singur raspuns:
“va asiguram ca toate solicitarile depuse in termen, conform legii, sunt luate in considerare si analizate de comisia speciala”
1) Aud ca nu s-ar fi depus solicitări din Bucuresti-Ilfov. Greșit: Fundatia Snagov a depus in termenul primei dezbateri publice de 10 zile – referitor la Rezervația de la Snagov. Va rog sa re-verificați și sa ne anuntați de urgenta dacă este necesar sa retransmite de urgenta.
2) Ne puteți reconfirma existența documentației (depuse) pentru Reservatia Snagov?
3) Separat de sesizările “depuse in termen” va solicitam sa luați in considerare faptul ca “omisiunea” Rezervației Snagov (1147,7ha) a fost făcută de autorități. Care (tot ele) trebuie sa rezolve problema pe care au creat-o. Adică cum? Statul greșește, bate in Piata (10.08) cetățenii și ANANP-îl acuza ONG-urile de fel de fel de nereguli și acum o întreaga țara (și autoritățile) depind doar de ONG URI pt a repara greșeală făcută de stat / funcționari? Pe alta parte – chiar cei care au vorbit la acest eveniment cunosc extrem de bine sitiatia de la Snagov (la care au și contribuit).
4) Nota: nu am știut public (despre acest eveniment / dezbatere)
5) Referitor la Rezervația Snagov: MM a recunoscut in 07.01.2020 valabilitatea existentei legale a celor 1147,7 ha (hcm 894/1952). Pai – doar luați nota și re-oficializati (dacă mai este nevoie).
6) Deci la Snagov in prezent se menține o omisiune ilegală a rezervației de la Snagov. Corelata cu întârzierea prelucrării documentației de extindere la 2080,2 ha
7) Teodora Alina scrie “Au fost zeci de dezbateri publice pt limite!”
7.1) Fundatia Snagov are corespondente scrise legate de … (ne)functionarea INSPIRE (in ultimii ? 4ani). Ce firma l-a implementat in Romania? Poate fi relevant? Acum cetatenii / specialistii pot intra si vizualiza – extrage date publice din acesta? Cand introduceai date – ce feedback puteai avea ca a inregistrat datele salvate? (ce fel de interfata – fata feedback era aceea)?
Va invit sa dati exemple despre acele zeci de dezbateri publice.
8) MM a primit documentația de extindere ariilor protejate de la Snagov la 2020,8 ha (de fapt întreaga Rezervație de 1447,7ha înființata in 1952 prin hcm 894 = pădurile riverane lacului Snagov cu lacul dintre malurile împădurite – la care se Adaugă luciul lacului Snagov). Menționam ca la Snagov exista 311 specii protejate, amenințate si rare. Un set de studii științifice a fost Recepționat de MM in 2014.11. Apoi in 03.11.2016 la Antipa in evenimentul Buodiversitatea zonei Snagov – 16 cercetători au prezentat argumentele pentru conservare – pentru fiecare din cele 11 specialități de care ocupau.
9) Punctul de vedere al președintelui Comisiei Monumentelor Naturii – din Academia Romana (Dl Dr Dan Munteanu) a fost in 03.11.2016 nu doar de urgenta protejare a rezervației de la Snagov dar și de extindere așa cum Academia Romana a emis și aviz (pentru 2020,8 ha)
10) Deși Fundatia Snagov a făcut peste 10 demersuri oficiale legate de limite la Snagov (inclusiv INSPIRE) – nu am văzut finalități concrete sub suita ultimelor 5 miniștri ai mediului.
11) MM: va aflați la Academia Romana care a creat și administrat Rezervația Naturală Snagov de 1147,7 ha (HCM 894/1952). Care a fost “uitată” de autoritățile statului (sens in care și MM a spus in scris ca va cerceta). Dar MM a recunoscut in scris in 07.01.2020 ca exista legal Rezervația Snagov chiar dacă nu e inclusă in legea 5/2000. De fapt MM a și făcut dezbaterea publica necesară și corecției in l5/2000 – in Martie 2020.
CATEVA din POSTARILE facute de Fundatia Snagov online pe durata conferintei life.
Care speram sa fie (totusi) benefic pentru Rezervatia naturala Snagov (adica de recunoastere prin completare si prin Legea 5/2000).
Cu tristete (..) clarificam ca am invata in timp ca trebuie sa procedam asa (cum am facut) pentru ca altfel, multime de functionari (prin sefi ai acestora) vor fructifica orice pretext pentru a ignora / amana / incurca si intarzia si mai mult – de fapt pentru a face si mai imposibil si complicat ceea ce au prins (deja) tunarii imobiliari …
Mai multe detalii: [email protected] Tel: 0720 762 468