MOMENTE (amintiri partiale) de la Snagov [2008-2020]

In spatiul public ne definesc rezultatele vizibile (din care – mereu raman prea putine apreciate. Oricat de multe incercari si sacrificii ai face … Iar cele mai valoroase demersuri – de regula ajung intelese mult prea tarziu

Pentru un plus de “coerenta” in perseverenta unor demersuri de 10+ ani (in caz ca cineva incearca sa “vada” si asa ceva) –

Iata (aici) un inceput de colectie de mici fragmente (pe masura ce revin in minte si se regaseste si timp de a le schita). Care pot (eventual) sa dovedeasca o constanta de buna intentie (necesara dar nu si suficienta). Inainte de a se estompa (si acestea).

Da, operam cu perceptii (subiective), informatii (partiale) si o memorie (selectiva). Si asa (omenesti) sunt si aceste adnotari. Suplimentar am pus ceva codificari (de moment) pentru nume/functii/contexte – pentru a reduce (pe moment) reactii (suplimentare) si (prea) violente. La un moment dat (insa) cheia “codurilor” poate apare (si) publica. Pana atunci va invit sa incercati sa ghiciti (reconstituiti) info – lipsa. Poate astfel exploram (cu totii) noi dimensiuni si ne (re)atasam de subiecte cu adevarat importante … pentru NOI (toti). Poate …

2015.07.xx: Cum in loc sa dau amenzi pentru contraventii (distrugere biodiversitate), iau amenda de la Politie … si finalizare 

1. Context:

1.1) Pe lacul Snagov, in vaporas, in patrularea saptamanala prin ANPLS + campania de Informare-Constientizare (adica cu set de pliante de circa 4 pagini / set, plus portavoce, aparat foto, 2 telefoane, sistem de autoinregistrare video-audio, Kit de Custode: legitimatie, delegatii, conventie, regulament, acte juridice, formulare de Procese Verbale de Constatare etc.)
1.2) De cateva luni aparuse si in Monitorul Oficial 318 bis din 18.05.2016 – Regulamentul ANPLS / De circa 18 luni aveam noua legitimatie de Custode ANPLS (caci mai multe autoritati au facut tot ce au putut pentru a intarzia si a nu elibera asa ceva)
1.3) pe lacul Snagov (in weekend – vara) erau (concomitent) zeci de ambarcatiuni  motorizate in centrul lacului si ANPLS, majoritatea facand sporturi nautice motorizate (ski nautic, demonstratii felurite cu skijeturile etc.). Fata de momentul de varf de referinta (92 ambarcatiuni vizibile o singura data: august 2015), era un usor regres descrescator (dar tot erau peste 35 de ambarcatiuni). Intre care si 4-6 grupuri care isi manifestasera deja in weekendurile anterioare, ostilitatea (injuraturi, amenitari, valuri mari repetate, filmari ostentative etc.). Cu toate invitatiile facute oficial, nicio autoritate abilitata nu a dorit sa vina / participe / asiste / sa dea macar o adresa – comunitat oficial de sustinere. Deci doar un ONG cu resurse proprii si ceva voluntari – membri (prin rotatie) in fata a zeci de “investitori” in ambarcatiuni de zeci si chiar sute de mii de euro (de regula facute de “parinti”). Cu nevoi de a “demonstra” ceva.
1.4) era critic a se dovedi ca si se schimba si aplica cu adevarat ceva din noile prevederi legale promulgate dupa … 62+ luni de munca. Aparuse si la televizor ca se schimba regulile pe lacul Snagov. Asa ca era “acum ori niciodata” (caci multe legi exista dar nu se aplica in Romania)
1.5) o treime din ambarcatiuni (generatoare de probleme) – disparusera. Deci un prim progres. Cam 40% din cei pe care ii abordam pe lac, dupa ce vorbeam, le dadeam materiale scrise cu dovezi re schimbarile legale – acceptau si se conformau. Altii 50% ne recunosteau si fugeau (rusinos) cu tot cu familii / invitati – pentru a-si conserva argumentul ca “nu mi s-a spus” etc.
Dar iata ca circa 10-16 salupe si skijeturi (dintr-un care se considera grup “dur”) – se manifestau totusi ostentativ impotriva (stiind deja ca nu e cazul de “aranjamente” si ca orice interactiune mai apropiata – poate deveni publica, mediatic, online).

2. Eveniment:
2.1) Ajung la al 2-lea grup de skijeturi (in dreptul Liceului Snagov) care se adunase pentru auto-incurajari (fiind clar ca merg eu la ei pentru a interactiona cu ei).
Nu apuc sa incep dialogul ca incep ei cu amenitari (de aceasta data) credibile ca ar trece (in grup) si la violente.
Pentru ca era (la circa 300m) vizibila si ambarcatiunea autoritatii X, sun la 112 (conform procedurii) pentru ca apoi oficial sa se ajunga la autoritatea abilitata si la cel de pe ambarcatiunea (la vedere). Care anterior si informal imi spusese ca el este pe acolo dar ca nu se va implica in caz de ceva altercatii. Pozitie care era foarte diferita fata de normalitatea care ar fi insemnat chiar sprijin direct (nu mai zicem de proactivitate etc.)
2.2) Pe ambarcatiune (incetinita) fac o suita de gesturi linistite, largi, vizibile si clare ca mi-am pornit echipamentele si se inregistreaza. Astfel incat cei in cauza se mai indeparteaza dar graviteaza cu ambarcatiunile si asteapta un “ceva” sau motiv mai clar pentru a “finaliza” ei demersul legat de respectarea (sau nu) a schimbarilor legale pe lacul Snagov. Evident, incurajati de faptul ca autoritatea X nu pare sa se implice (mai ales ca in ultima ora am discutat cu autoritatea X si eu si reprezentanti ai lor).
2.3) Fiind contactat (si) via 112, cel “de serviciu” nu mai are ce face si vine la ambarcatiunea mea. Si desi in jur erau ambarcatiunile si tinerii agresivi, ii ignora pe acestia si imi spune ca nu ma vede batut si prin urmare el trage concluzia ca am abuzat cu sunarea la 112. Astfel ca ma anunta ca ma va chema ulterior la post pentru a ma santiona pentru utilizarea 112 in mod abuziv si nejustificat. Este adevarat ca sunt atat de surprins incat abia cand incepe sa plece ii resolicit oficial sa imi legitimeze pe cei de jur imprejur, conform OG 2/2000 art 15 pentru a putea eu (in calitate de organ de control si pe legislatia specifica) sa aplic sanctiunile necesare (tot pe baza de PV de constatare). Dar acesta pleaca rapid.
2.4) Cei din ambarcatiunile de jur imprejur par derutati si raman in asteptare. Pe rand se vede ca primesc apeluri telefonice. Astfel ca mai fac (aproape toti) ceva treceri “milimetrice” pe langa ambarcatiunea mea si generand cele mai mari valuri posibile (in semn de apreciere) si pleaca. 2.5) Ziua se termina cu bine (distribuim alte 5-6 seturi de materiale – insa cel mai important este faptul ca pare sa intre in normalitate suita: abordare / scurta discutie si predare de materiale / despartire normala. Si mai ales, alte ambarcatiuni sunt foarte atente la aceste interactiuni (si majoritatea vorbesc intre ei). Deci s-ar putea ajunge la un punct critic (si consolidare – schimbare / normalitate).

3. Reactii / Continuare:
3.1) Ulterior (peste 2-3 zile), la post primesc si amenda de 200 lei pe ceva L61.
3.2) Evident, intentionat si platesc intreaga amenda cat mai repede (si integral).  
Fac plangeri scrise si inregistrate (cu toata legislatia specifica). Rezulta clar cum autoritatea X nu isi indeplineste atributiile legale. Apoi ma pregatesc de conferinta de presa si anunt (pe mai multe canale intentia). Urmeaza suite de telefoane de la autoritatea X, de la niveluri N+2, N+3 si N+4. Si N+4  ma invita la birou in Bucuresti la o discutie in biroul N+5.  
Context in care prezint “ce am”, ce vreau sa fac si de ce si cum. La care, mi se promite ca se va “face ordine” si sa mai am rabdare macar 2-3 zile si voi fi contactat si sa fiu sigur ca “se rezolva”
3.3) in urmatoarele weekend-uri, scade si mai mult prezenta ambarcatiunilor cu/pentru sporturi motorizate (e clar ca cineva – cumva ii contacteaza di direct pe diferite canale). Ceea ce este un progres vizibil si relevant
3.4) totusi, dintre “rebeli” unul ne si ataca si amenita (pare ca pe “cont propriu”). Acum reusim sa si surprindem (+pozam) si mai bine ceva dovezi si avem si martori la Snagov Club. Si facem un nou set de sesizari scrise, detaliate

4) Etapa (finalizare):
4.1) sunt sunat, invitat la o noua intalnire in Bucuresti si mi se prezinta o noua persoana care urmeaza sa preia responsabilitatile la Snagov
4.2) Inteleg (in context) ca atat cel care m-a amendat cat si seful sau nu vor mai lucra la Snagov. Mi se garanteaza sprijin total.
4.3) Cumva, in urmatoarele cateva weekend-uri, este o liniste excesiva pe lacul Snagov. Din cei 12, abia  mai vad ocazional 2-3 pe ici colo. Separat, doar 2 (inca) mai fac gesturi obcene de la departare (si in retragere)
4.4) pentru ca “rebelii” mai dezinfomau intentionat multi naivi (din care o parte ne sunau pe toti si ne mai si spuneau cine le-a spus “altfel”) iata, parea ca se prelungeste un fel de “scandenberg”. Incurajat si de faptul ca nicio autoritate de mediu (sau altele din cele abilitate) – nu luau o atitudine vizibila la Snagov si sa dea ceva mesaje clare / categorice. Parca se miza pe faptul ca ar trebui cumva sa renuntam noi in ceva timp (la asa nivel de stres si mix de amenintari).
4.5) mai sunt cateva momente relevante (de povestit – ulterior)

Learning Points:
a) pe moment: “rebelii” au avut un comportament bazat pe “linia” si pozitia (de evitare / distantare) data de autoritatea X (prezenta pe lac). Caci daca ar fi fost categoric si prompt, totul se rezolva imediat. Dar de fapt (a rezultat ca insasi mai multe niveluri de sefi – nu erau lamuriti ce este de facut). Cumva, pana la sfarsit de sezon cat si in 2016, prezenta pe lacul Snagov (pentru sporturi motorizate chiar in Aria Naturala Protejata) s-a redus chiar pana la circa 12-15% fata de nivelul din anii 2014-2015 (ceea ce este o foarte mare realizare). Rezultat la care a contribuit si (mult prea intarziatata si limitata) abordare din partea celor 2 autoritati cu responsabilitati directe, concrete [dar dupa ce s-au implicat – au aparut si rezultate relevante]
b) pe termen lung: Ministerul Transporturilor nu reface Regulamentul de Navigatie pe Lacul Snagov, asa cum avea si are obligatia (in maxim 6 luni fata de 18.05.2016). Ceea ce in timp, se interpreteaza ca PCR (pile, cunostiinte, relatii) sunt tot puternice. Astfel incat usor si cu trend lin, pana in 2020, traficul si abuzurile cresc usor (dar la sub 30% fata de nivelul de maxim din 2014-2015)

INTREBARE (retorica): Cum ar fi fost daca autoritatile ar fi fost (de la bun inceput) si mereu (dupa 1989) parte a solutiilor si nu a problemelor (cum continua sa fie implicit si in majoritatea cazurilor – cel putin in raport cu Biodiversitatea si patrimoniul natural de la Snagov?)

Leave a Reply

Open chat
Concret: CUM putem - ajuta?